گزارش ایسنا از آمارهای متناقض تعداد دام های مازندران

گزارش ایسنا از آمارهای متناقض تعداد دام های مازندران

به گزارش سیمان بعضی از كارشناسان آمارهای موجود در مورد تعداد دام های سبك و سنگین در استان مازندران را درست نمی دانند و معتقدند با واقعیت فاصله بسیاری دارد.


آنها معتقدند در زمان صدور پروانه تولید و بهره برداری دامداری ها، تعداد دام هایی كه در آمار سازمان های متولی ثبت می شود با آن تعدادی كه در دامداری وجود دارد همخوانی ندارند.
به گزارش سیمان به نقل از ایسنا، مازندران یكی از مناطقی است كه موهبت خدادادی در شرایط آب و هوایی مناسب سبب شده تا رغبت برای دامپروری دام های سبك و سنگین در مازندران نسبت به دیگر مناطق كشور بیشتر باشد.
متأسفانه شرایط مساعدت آب و هوایی نتوانسته بر شرایط نامساعد اقتصادی غلبه كند و این فضای نامطلوب سبب شده تا خیلی از تولیدكنندگان دامی برنامه ریزی تولید را دستخوش تغییراتی دهند.
یكی از این آشفتگی ها نبود آمار درست در حوزه دام های سبك و سنگین است. بررسی های میدانی ایسنا مازندران نشان از آن دارد كه آمار نهادهایی همچون سازمان جهاد كشاورزی با واقعیت موجود فاصله دارد.
طبق آمارهای به دست آمده از سازمان جهاد كشاورزی مازندران، تعداد دام های سبك و سنگین هم در دامداری های سنتی و صنعتی استان افزایش قابل توجهی داشته است. تعداد دام سنگین شامل گاومیش، اصیل و دورگه در دامداری های استان سال ۹۶، ۷۶۴ هزار و ۳۶۸ رأس بوده كه این مقدار در مقایسه با ۷۴۴ هزار و ۲۱۷ رأس دام سنگین استان در سال ۹۵ نشان از افزایش تعداد این واحدهای دامی می دهد.
در بخش دام سبك گوسفند، بره، بز و برغاله، مازندران در سال ۹۵ دارای ۲ میلیون ۶۹۸ هزار و ۲۸۱ رأس دام سبك بود كه این مقدار در سال ۹۶ به ۲ میلیون ۷۴۷ هزار و ۳۶۷ رأس رسید. نكته قابل تأمل اینجاست كه سازمان جهاد كشاورزی این آمار را در سال ۹۷ هم رو به رشد دانسته است.
برخی از كارشناسان آمارهای موجود در مورد تعداد دام های سبك و سنگین در استان را درست نمی دانند و معتقدند با واقعیت فاصله بسیاری دارد. این كارشناسان بیان می كنند در زمان صدور پروانه تولید و بهره برداری دامداری ها، مقداری كه در آمار سازمان های متولی ثبت می شود با آن مقداری كه در دامداری وجود دارد همخوانی ندارند.
برای مثال دامداری كه پروانه تولید دامداری ۳۰ راسی دارد امكان دارد در دامداری اش ۱۰ رأس دام داشته باشد اما دستگاه متولی در زمان عرضه آمار از تعداد دام و میزان تقریبی تولید شیر، آمار ۱۰ رأس دام موجود در دامداری را اعلام نمی كند و به سراغ پروانه تولید ۳۰ راسی و محاسبه بر همان مقدار می رود؛ بیشتر تعداد دام های موجود در دامداری های استان كمتر از مقداری است كه در پروانه تولیدی ثبت شده است.
واقعیت های موجود هم در تناقض آشكار با آمارهایی است كه سازمان های دولتی و تشكل های بخش خصوصی عرضه می دهند و اصلاً مشخص نیست كدامیك آمار درست را می گویند.
سال گذشته دبیر انجمن صنایع غذایی و دارویی مازندران كه واحدهای لبنی استان زیر مجموعه این تشكل بخش خصوصی است از كمبود تولید شیر در دامداری های استان و خلأ ۵۰ درصدی شیر مورد نیاز واحدهای لبنی در استان اطلاع داده بود كه واكنش دامداران استان را به همراه داشت.
الله یار ولیزاده وندچالی، رئیس هیئت مدیره اتحادیه صنعت دامپروری ایران در گفت و گو با ایسنا با اشاره به اینكه دامداران دام های سبك و سنگین كاهش تولید شیر و گوشت نداشته اند، اظهار نمود: واحدهای لبنی، شیر را به قیمت مصوب دولتی از دامداران نمی خرند و معامله با آنها جز ضرر فایده دیگری ندارد.
وی بیان كرد: تعداد دام و تولید شیر كاهش نیافته است بلكه دامداران از عرضه شیر به واحدهای لبنی به علت قیمت پایین خودداری كرده و آنرا به صورت فله به بازار عرضه می دهند.
طبق گفته مسئولان سازمان جهاد كشاورزی مازندران، تولید شیر در تمامی دامداری های استان در ۹ ماهه سال ۹۷ به بیشتر از ۵۱۱ هزار تن رسیده است كه این مقدار در مدت مشابه سال قبل ۵۰۰ هزار تن بوده است، همینطور میزان شیر تولیدی سال ۹۶ بیشتر از ۶۲۳ هزار تن بوده كه نشان از افزایش تولید شیر در مقایسه با آمار ۶۰۲ هزار تنی آن در سال ۹۵ دارد.
احسان وهاب زاده، كارشناس علوم دامی در گفتگو با ایسنا با اشاره به اینكه در تأیید تناقض آمارهای نهادهای دولتی و خصوصی با واقعیت موجود از تعداد دام های اعلام شده مازندران، می توان یك روز همراه یك دامپزشك به دامداری های سطح استان سر زد، اظهار نمود: برای مثال وقتی دامپزشكان برای معاینه دامداری های كه پروانه بهره برداری ۱۰۰ راسی دارند وارد دامداری ها می شوند در بعضی ۵۰ رأس، در بعضی دیگر ۳۰ رأس و در بعضی هم ۸۰ رأس دام وجود دارد.
وی اضافه كرد: جهاد كشاورزی استان بر مبنای پروانه بهره برداری صادر شده، آمار تعداد دام و مقدار تولید شیر را عرضه می دهد، این نشان از عدم تطابق آمار عرضه شده با واقعیت موجود است.
هر چند این آمار هم برگرفته شده از پروانه های تولید و بهره برداری است كه سازمان های نظام دامپزشكی و مهندسی كشاورزی صادر می كنند و این تشكل خصوصی و نهاد دولتی همتای آن مانند سازمان دامپزشكی، می توانند آمار بسیاری واقعی تری را عرضه كنند.
گزارش از حسین زحمتكش، خبرنگار اقتصادی ایسنا





منبع:

1398/02/17
14:11:53
5.0 / پنج
4255
تگهای خبر: ایران , بازار , بخش خصوصی , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۴
سیمان سیمان