راهكارهای نائب رییس اتاق بازرگانی برای مهار دلار

راهكارهای نائب رییس اتاق بازرگانی برای مهار دلار

سیمان: نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران ضمن عرضه راه هایی برای مهار ارز اظهار داشت: پایه این بحران و تحولات اقتصادی، سیاست گذاری های نادرست اقتصادی و بی انضباطی پولی و مالی كشور است كه عامل دامن زدن و شعله ور شدن این بحران هم تحریم ها بود.


پدرام سلطانی در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به اینكه سیاست های غلط اقتصادی زمینه مستعدی را برای بحران در اقتصاد ما به وجود آورد كه فشارهای بین المللی روی آن نتیجه داد و فضا را شعله ور كرد، اظهار نمود: در سال های گذشته چند مسئله جدی داشتیم كه به تدریج انباشته شدند و شرایط را برای جهش نرخ ارز و تورم به وجود آوردند. در درجه اول حجم نقدینگی در كشور از سال 1392 تا آخر سال قبل عملا بیش از چهار برابر شد و از ۴۵۰ هزار میلیارد تومان به بیش از یك میلیون و ۶۰۰ هزار میلیارد تومان رسید؛ یعنی یك میلیون و ۱۵۰ هزار میلیارد تومان افزایش یافت.

وی افزود: در همین مدت عدم برخورد جدی با موسسات پولی غیرمجاز و آشفتگی در نظام بانكی و بی انضباطی موسسات و بانك های مجاز سبب افزایش نقدینگی و مطالبات معوق در اقتصاد كشور شد. مبحث دیگر عدم توجه به لزوم رعایت استانداردهای بین المللی بانكی توسط نظام بانكی است كه امكان و اجازه تعامل نظام بانكی ایران را عملا از بین برد. در كنار این موارد كنترل قیمت ارز و فراهم نكردن زمینه افزایش قیمت ارز در تناسب با تورم سالانه و افزایش نقدینگی، فنر ارز را فشرده كرد.

نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اینكه این موارد به صورت همگرا امكان كنترل را از ظرفیت اقتصاد دستوری گرفت، اضافه كرد: از سال قبل نرخ ارز افزایش یافت كه مشكلات داخلی به آن دامن زد و تحریم های آمریكا هم آن را شعله ور كرد. در درجه اول، شرایط واقعا بسیار خطیر و وخیم است. بانك مركزی هم، دیگر ابزارهایش برای كنترل مختلف و موثر نیست.

به گفته وی، هم اكنون نخستین و مهم ترین كاری كه باید صورت گیرد، اصلاح سیاست های ارزی است.

اولین قدم برای كاهش نرخ دلار

سلطانی قیمت گذاری نرخ ارز به ۴۲۰۰ تومان و این ادعا كه این ارز را می توان به همه نیازهای كشور تخصیص داد، یك ادعای نادرست دانست و بیان كرد: نتایج این سیاست را دیدیم كه منابع ارزی كشور را تا حد زیادی ضایع و زمینه رانت و فساد را فراهم نمود. برای مقابله، در درجه اول بانك مركزی باید اولا ارز دولتی را در این قیمت پایین نگه ندارد و ثانیا این ارز به حداقل و ضروری ترین نیازهای كشور تخصیص پیدا كند.

وی با اشاره به اینكه در شرایط موجود، این ارز حتی به كالاهای اساسی هم قابلیت تخصیص ندارد، اظهار داشت: شاید لازم باشد به تعدادی از داروهای بیماری های خاص كه در كشور تولید نمی گردد و قیمت بالایی دارد ارز دولتی تخصیص داده شود و سایر نیازهای ارزی كشور به ساز و كار بازار سپرده گردد. این مورد می تواند كمك نماید كه با ورود ارز نفت دولتی به جریان تبادلات ارزی، شرایطی كه به وجود آمده و جهش های بسیار ارز كه گاها به روزانه ۱۰ درصد می رسد، تا حدی كنترل شود.

نائب رئیس اتاق بازرگانی در ادامه شمردن راهكارهای لازم برای بهبود شرایط ارزی اظهار نمود: بانك مركزی باید بانك های تجاری را به سمت انضباط پولی ببرد. اینكه آنها اجازه اضافه برداشت از حساب های بانك مركزی را نداشته باشند و موسسات مالی و پولی غیرمجاز همه در كوتاه ترین زمان ممكن جمع و از دست اندازهای آنها به بازار جلوگیری شود و بخشی از نقدینگی كشور كه عملا توسط آنها از بین رفته و بعنوان دارایی و ثروت ملی به تاراج برده شده، حتی بتواند از آنها باز ستانده شود.

سلطانی افزود: بانك های مجاز هم باید كاملا در چهارچوب منضبطی فعالیت شان را انجام دهند، صورت های مالی شان را باید اصلاح كنند و بر اساس استاندارد IFRS یا استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی نوسان های خویش را آشكار و از تولید دارایی موهومی اجتناب كنند. این موضوعات كمك می نماید از یك طرف تا حدی حجم نقدینگی كنترل شود و از سوی دیگر فشار از بازار ارز برداشته شود. البته این كارها در شرایطی كه تحریم های بین المللی به سمت شدید و وخیم تر شدن می رود و اینكه مجاری ارتباطی ما با بانك های بین المللی بسته شود، دامنه اثر محدودی دارد.

در مبحث مذاكره، نیاز به انعطاف بیشتری داریم

وی در ادامه با اشاره به اینكه این موارد خارج از اختیارات بانك مركزی این دولت می باشد و باید مسئله تحریم و مذاكرات را با دنیا دنبال كنند، اظهار داشت: بطور قطع نیاز به انعطاف بیشتری داریم و باید تغییرات جدی اتفاق بیفتد. اینكه مذاكره در كشور ما به یك تابو تبدیل گشته، یك اشتباه استراتژیك در سیاست های ما بوده است. كما اینكه امروز هم خیلی از صاحبنظران سیاسی، اقتصادی و اجتماعی معتقدند آمریكا هر اندازه هم با ما رویكرد خصمانه داشته باشد، ما نمی توانیم در شرایط فعلی بعضی از مشكلاتمان را بدون مذاكره با آمریكا حل نماییم.

نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران افزود: در دوره برجام هم مذاكره كردیم و مذاكرات مان در كابینه قبلی به نتایج خوبی رسید اما رویكرد ترامپ و كابینه اش در همه شئونات بین المللی نامعقول بوده است. با این حال، این موارد نباید مانع از این باشد كه ما درصدد حل مشكلات بین المللی خود با مذاكره با كشورها باشیم.

سلطانی دربار رئیس جدید بانك مركزی هم بیان كرد: بانكداری مركزی خصوصا در این شرایط نیاز به جسارت، قاطعیت و عدم تاثیرپذیری از سیاست های دولت و عدم دستورپذیری از دولت دارد. اگر او این روحیه را داشته باشد می تواند تا حدی موفق عمل كند. از طرفی بازار ارز قابل پیش بینی نیست و اگر سیاست های ارزی جدیدی كه در راه می باشد، به سمت توضیحات عرضه شده باشد، می تواند یك آرامش نسبی به بازار برگرداند در غیر این صورت كمكی نمی كند و ارز البته با افت و خیز به راه خود ادامه می دهد.




1397/05/13
13:31:30
5.0 / پنج
4233
تگهای خبر: بازرگانی , تحریم , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۲
سیمان سیمان