مدیركل دفتر مقررات ملی و كنترل ساختمان:

الزامات ترافیکی به مباحث مقررات ملی و کنترل ساختمان اضافه گردید

الزامات ترافیکی به مباحث مقررات ملی و کنترل ساختمان اضافه گردید

به گزارش سیمان، حامد مانی فر با بیان این که مبحث جدیدی تحت عنوان الزامات ترافیکی به مباحث ۲۲ گانه قبلی افزوده شده است از الزامی شدن این مبحث از سال دیگر در طراحی و اجرای تمامی ساختمان ها اطلاع داد.



به گزارش سیمان به نقل از وزارت راه و شهرسازی، حامد مانی فر مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان در مورد تهیه و تدوین مبحث ۲۳ مقررات ملی و کنترل ساختمان تحت عنوان الزامات ترافیکی که بعنوان یک مبحث مهم به سایر مباحث مقررات ملی افزوده شده است توضیحاتی ارائه نمود.
مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان اظهار داشت: مبحث ۲۳ مقررات ملی و کنترل ساختمان تحت عنوان الزامات ترافیکی مبحثی جدید بود که برای اولین بار در کشور تدوین، تصویب و ابلاغ گردید. این مبحث با هدف حل چالش ها و معضلات ترافیکی در درون ساختمان و همینطور در شهرها که به گره کوری تبدیل گشته است تدوین و تصویب شده است.
مانی فر مشکلات موجود در ساخت وسازها از نظر عدم تأمین پارکینگ مناسب، عدم تأمین پارکینگ به تعداد کافی، عدم راه اندازی پارکینگ های استاندارد را بخشی از اهداف تدوین مبحث ۲۳ مقررات ملی و کنترل ساختمان برشمرد و اضافه کرد: در درون ساختمان به علت عدم تأمین پارکینگ مناسب، یا پارکینگ به تعداد ناکافی، یا عدم تأمین فضای مناسب برای پارکینگ ها با ابعاد غیراستاندار و یا طول رمپ ها و شیب های غیراستاندار و یا جهت های گردش غیر استاندارد مشکلات عدیده‎ای برای مردم ایجاد می شود. این عارضه ها سبب می شود تا ساختمان، پاسخگویی مناسب به خودرو و وسایل نقلیه را نداشته باشد. این عدم پاسخگویی مناسب گاهی عوارضش به بیرون ساختمان کشیده می شود. این عارضه برای ساختمان های عمومی و ساختمان های تجاری هم چندین برابر می شود و مشکلات ترافیکی در ساختمان های تجاری و مسکونی به فضاها و خیابان های اطراف تحمیل خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: درصورتیکه ساختمان دارای فضای مناسب برای پارک خودرو و فضای مناسب برای گردش خودرو و جای گیری خودرو باشد در اوقات پیک ترافیک شهر گرفتار معضل ترافیک نخواهد شد.
مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان توضیح داد: وقتی ساختمان ها طراحی می شوند باید روش های مناسب و استاندارد را برای محاسبه جذب و دفع سفر داشته باشند و محاسبه کنند که ساختمان در طول استفاده چه تعداد سفر خواهد داشت تا بر همان اساس محاسبات ترافیکی صورت گیرد و ترافیک ساختمان به معابر شهری تحمیل نشوند. این لزوم تدوین مبحث الزامات ترافیکی ساختمان بود که شورای تدوین دوره هفتم با پیشنهاد دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان به شورای تدوین عرضه کرد و در نهایت تدوین شد و به تصویب رسید.
مانی فر اضافه کرد: دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان مبحث ۲۳ مقررات ملی و کنترل ساختمان را با همکاری سازمان نظام مهندسی ساختمان تدوین و نهایی کرد که در جلسه شورای تدوین به تصویب رسید و ابلاغ گردید.
وی تصریح کرد: با ابلاغ این مبحث توسط وزارت راه و شهرسازی از یکسال دیگر رعایت مبحث ۲۳ برای ساختمان های کل کشور لازم الاجراست.
مانی فر زمان لزوم تدوین تا تصویب این مبحث را حدود یکسال عنوان نمود.
به گفته وی، قبل از آن هم متن اولیه ای به شورای تدوین ششم عرضه شده بود که آن شورا این لزوم را نپذیرفته بود. ولی بعدها که شورای تدوین به وزارت خانه منتقل شد مجدداً عنوان شد و با حمایت دفتر مقررات ملی مبحث در شورای تدوین، تهیه شد.
مبحث ۲۳ شامل این موارد است: کلیات؛ هدف و دامنه کاربرد، تعاریف، طبقه بندی معابر بلافصل ساختمان، ساختمان های مشمول خدمات مهندسی ترافیک، اصول اثرسنجی ترافیکی ساختمان ها؛ تعیین سطح خدمات، تعیین افق طرح، تعیین محدوده بلافصل ساختمان، بررسی تسهیلات ترافیکی موجود، تعیین سفرسازی بنا (تولید و جذب سفر)، برآورد تقاضای پارکینگ، تحلیل و طراحی دسترسی های داخل عارضه موردنظر، بررسی و تحلیل سطح خدمت تسهیلات ترافیکی موجود، تحلیل وضعیت طرح دسترسی ساختمان، ضوابط ایمنی ترافیکی ساختمان ها؛ کلیات، الزامات مدیریت ترافیک حین ساخت، ضوابط ترافیکی داخل ساختمان ها؛ گردش سواره در ساختمان و پارکینگ ها، گردش پیاده در ساختمان، تجهیزات هدایت ترافیکی و ایمنی مسیر داخل ساختمان ها و محوطه ها.

1401/10/04
11:25:49
0.0 / پنج
477
تگهای خبر: استاندارد , تسهیلات , تولید , خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۳
سیمان سیمان