از سوی معاون سازمان راهداری اعلام شد؛

جزئیات نحوه جریمه خودرو ها با دوربین جاده ای طی سفرهای نوروزی

جزئیات نحوه جریمه خودرو ها با دوربین جاده ای طی سفرهای نوروزی

به گزارش سیمان معاون برنامه ریزی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای جزئیات جریمه خودرو ها در سفرهای نوروزی را با استفاده از دوربین های جاده ای اعلام نمود.



به گزارش سیمان به نقل از مهر، محمد تیموری دقایقی قبل در برنامه زنده تلویزیونی درباره نصب دوربین های جاده ای اظهار داشت: هم اکنون سامانه های نظارتی سازمان راهداری شامل دوربین های پلاک خوان، تردد شمار و دوربین های نظارت جاده ای برای کنترل سرعت آماده خدمات دهی به مسافران نوروزی است.
وی تعداد دوربین های جاده ای را ۲۰۰۰ دستگاه عنوان و اظهار نمود: روزانه هشت میلیون پلاک خودرو خوانده می شود که بخش زیادی از آنها تکراری هستند و پلاک یک خودرو چند بار ثبت می شود که نشان دهنده تعداد تردد نیست.
معاون برنامه ریزی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای خاطرنشان کرد: در طول راه های مواصلاتی کشور که تحت نظارت سازمان راهداری و حدود ۲۲۱ هزار کیلومتر است، اولویت ما برای نصب دوربین های جاده ای، محورهای شریانی است و محورهای روستایی و عشایری فعلا در اولویت ما نیستند.
تیموری افزود: ۳۴ هزار و ۶۰۰ کیلومتر راه ترانزیتی و شریانی در کشور داریم که همگی دوربین دارند و ۸۰ درصد ترددها در این راه ها انجام می شود. در ادامه هم راه های روستایی و کم ترددتر را به دوربین مجهز می نماییم.
وی اضافه کرد: دوربین های ما در جاده ها سه مبحث را ثبت می کنند؛ یکی سرعت لحظه ای خودرو ها است که اگر خودرویی در هنگام عبور از دوربین جاده ای سرعت را رعایت نکرده بود، در لحظه ثبت و جریمه خواهد شد. مبحث دیگر، سرعت متوسط است به این معنا که اگر خودرویی سرعت خویش را در هنگام رسیدن به دوربین بکاهد ولی حد فاصل سرعت متوسط بین دو دوربین را رعایت نکند، سامانه های ما این دو رقم را محاسبه و پلاک خودروی متخلف، ثبت و جریمه خواهد شد.
معاون برنامه ریزی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای اظهار داشت: مبحث سوم، دستور ستاد ملی مقابله با کرونا در دوره شیوع این بیماری در خصوص ثبت پلاک خودروهایی که بر مبنای انطباق سامانه های دوربین جاده ای با سامانه های وزارت بهداشت مصوبات این ستاد را رعایت نکرده باشند، است.
تیموری با اشاره به اینکه ما در میان کشورهای منطقه از نظر نظارت با دوربین های جاده ای رتبه اول را داریم، بیان نمود: دوربین ها با استفاده از توان شرکتهای دانش بنیان و با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تهیه می شوند. از نظر تکنولوژی دوربین های ما در رده دانش قرار دارند و تفاوتی با دیگر کشورها نداریم اما از لحاظ تعداد کم هستند که باید بیشتر شوند.
وی افزود: در مرکز مدیریت راه های کشور اولویت ما تأمین دوربین های جاده ای با استفاده از توان شرکتهای دانش بنیان است. امکان دارد این شرکت ها از تجهیزات خارجی در تأمین دوربین های جاده ای استفاده کنند اما دانش و تکنولوژی آنها داخلی است.
معاون برنامه ریزی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای اظهار داشت: در یک ماه اخیر با هماهنگی پلیس راهور ۴۰۰ دوربین جدید به سامانه دوربین های نظارت جاده ای افزوده شد و به ۲۲۰۰ دستگاه دوربین رسیدیم. از آنجاییکه معمولا ۱۰ درصد دوربین ها به علت مسائل فنی فعال نیستند، هم اکنون ۲۰۰۰ دستگاه دوربین فعال در جاده ها داریم.
سفرهای نوروزی جاده ای
تیموری اظهار نمود: سازمان راهداری در آماده باش کامل با هماهنگی ستاد ملی مقابله با کرونا، پلیس راهور، اورژانس و هلال احمر برای پوشش سفرهای نوروزی جاده ای در روزهای عید ۱۴۰۱ است.
وی اظهار داشت: ۲۱ هزار پرسنل و ۱۴ هزار ماشین آلات این سازمان آمادگی دارند تا اگر در طول سفرهای نوروزی و ایام عید بارندگی یا انسداد محور رخ داد، بلافاصله به کمک مردم بیایند.
رفع نقاط حادثه خیز
معاون برنامه ریزی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در مورد فعالیتهای این سازمان برای رفع نقاط حادثه خیز جاده ها اظهار داشت: ما نه فقط در مرتفع ساختن نقاط پرحادثه فعالیم بلکه بر رعایت ایمنی در سایر جاده ها تاکید داریم. سال جاری اعتبارات خوبی به ادارات کل راهداری استان ها برای خط کشی جاده، نصب علایم، منظرآرایی راه ها و کاشت درخت و همینطور پاکسازی راه ها و حفظ محیط زیست اختصاص داده ایم.
تیموری با تاکید بر رفع نقاط حادثه خیز و اصلاح جاده ها اظهار داشت: در مسیرهایی که نتوانسته ایم نقاط پرحادثه را اصلاح نماییم، با نصب علایم آنرا آشکارسازی کرده ایم و به مسافران اخطار داده ایم که سرعت خویش را در هنگام رسیدن به نقطه پرحادثه کاهش دهند.
وی افزود: نقطه پرحادثه از نظر ما نقاطی است که فراوانی حادثه و سوانح رانندگی در آن نقطه بالاست. اگر این سانحه منجر به فوت شود ضریب ۵، منجر به جرح ضریب ۳ و سوانح معمولی ضریب ۱ می گیرند. سپس بر مبنای اعداد به دست آمده، اولویت بندی رفع نقاط پرحادثه در جاده ها را برنامه ریزی و اجرا می کنیم؛ این یک فرایند ادامه دار است.
به گفته این مقام مسئول در وزارت راه و شهرسازی، توافق سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای با پلیس راهور امسال ۵۵۰ نقطه حادثه خیز بود که باید سازمان راهداری آنها را رفع می کرد؛ ما به این وظیفه عمل کردیم.
تیموری اظهار داشت: پیشبینی ما این است که در نوروز پیش رو شاهد افزایش تردد جاده ای باشیم، دو پیک قبل و پس از عید داریم و از مردم می خواهیم سفارش های ایمنی را رعایت نمایند.


منبع:

1400/12/20
13:29:43
0.0 / 5
200
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۱
سیمان سیمان