گفت وگوی سیمان با سفیر ایران در تایلند:

بایدها و نبایدهای روابط اقتصادی ایران-تایلند

بایدها و نبایدهای روابط اقتصادی ایران-تایلند

به گزارش سیمان سفیر جمهوری اسلامی ایران در تایلند ضمن تاکید بر این که برپایه گزارش های انتشار یافته تجارت ایران و تایلند در 9 ماهه نخست سال رقمی برابر با 430 میلیون دلار بوده است، اعتقاد دارد که دو کشور می توانند بعنوان یک هاب تجاری در منطقه ایفای نقش کنند.


این دیپلمات کشورمان همینطور به شناسایی و رفع و یا حداقل کردن اثر موانع تجاری بین دو کشور اشاره و تصریح کرد: دیدگاه دولت و ملت تایلند به روابط اقتصادی با ایران مثبت است. البته مشکلات در ارتباط با ارتباط بانکی کماکان مانع اصلی بر سر راه تجارت است. ایران و تایلند می توانند بعنوان یک مرکز (هاب) تجاری در منطقه ایفای نقش کنند.
سید رضا نوبختی سفیر کشورمان در تایلند در گفت و گویی با ایسنا درباره این که «در حال حاضر حجم تعاملات تجاری و اقتصادی ایران و تایلند چگونه است؟»، اظهار داشت: تایلند با تلفیقی از موقعیتی استراتژیک، کیفیت و نیروی کار ماهر، زیرساخت مستحکم و محیط کسب و کار دوستانه به یکی از کشورهای جذاب برای سرمایه گذاری در منطقه جنوب شرق آسیا تبدیل گشته است. این کشور پس از اندونزی، با 529 میلیارد دلار تولید ناخالص داخلی (2019) دومین اقتصاد بزرگ کشورهای جنوب شرق آسیا به حساب می آید. بخشهای خدمات با 55، صنعت با 36 و کشاورزی با 9 درصد بخش های اصلی تولید ناخالص داخلی کشور را می سازند.

*تجارت 430 میلیون دلاری ایران و تایلند در 9 ماه اول 1399

وی خاطرنشان کرد: اخیرا (در دیماه 1399) گزارشی در ارتباط با تجارت کالایی ایران در نه ماه اول 1399 انتشار یافته است که در این گزارش، ارقام تجارت کالایی با مدت مشابه سال قبل (نه ماه اول 1398) مقایسه شده اند. ارزش تجارت ایران و تایلند در نه ماه اول 1399، 430 میلیون دلار بوده که از این میزان، 295 میلیون دلار صادرات ایران به تایلند و 135 میلیون دلار، سهم صادرات تایلند به ایران بوده است. تراز تجاری مانند سه سال قبل به نفع ایران (160 میلیون دلار) است. در سال 1398 هم تجارت بیشتر از 831 میلیون دلار بوده که ازین مقدار حدودا 622 میلیون دلار صادرات ایران و 210 میلیون دلار واردات از تایلند بوده است. در سال 1398، تراز تجاری 421 میلیون دلار به نفع ایران بوده است.
*تایلند جزو 10 مقصد صادراتی اول ایران

این دیپلمات کشورمان اضافه کرد: رکود جهانی به خاطر شرایط همه گیری ویروس کرونا، سبب کاهش تجارت در همه جای دنیا شده است. البته ظرفیت زیادی برای افزایش تجارت بین دو کشور وجود دارد. آمار سهم تجارت ایران و تایلند، از کل تجارت ایران با سایر کشورهای دنیا، مؤید این مورد است. طی سالهای اخیر، تایلند بین ده مقصد صادراتی اول ایران بوده که در نوع خود قابل توجه است.
نوبختی تصریح کرد: در مورد مقاصد صادراتی ایران در نه ماه اول 1399 نکات قابل توجهی دیده می شود. رتبه تایلند در میان مقاصد صادراتی، یازدهم و در نه ماه اول ۱۳۹۹ و نهم در سال ۱۳۹۸ و بالاتر از برخی کشورهای همسایه مانند آذربایجان، روسیه، قطر، ارمنستان، عمان و کویت بوده است. میزان افت مقدار و ارزش صادرات تایلند نسبت به مدت مشابه سال قبل قابل توجه نبوده است. بین کشورهای شرق آسیا فقط چین و در منطقه جنوب شرق آسیا (آ سه آن) فقط اندونزی رتبه بالاتر از تایلند دارد. و نهایتاً به لحاظ تراز تجاری، رتبه تایلند با بیشتر از 200 میلیون دلار تراز تجاری مثبت، رتبه ششم بوده است.
*سهم 65 درصدی صادرات فولاد ایران به تایلند
سفیر کشورمان در تایلند همینطور درباره این که «واردات و صادرات از ایران و تایلند شامل چه محصولات و کالاهایی است و در چه زمینه هایی می باشد؟»، اظهار نمود: مهم ترین اقلام صادراتی ایران، فولاد، آبزیان، میوه و سبزی، محصولات پتروشیمی، تجهیزات پزشکی، محصولات معدنی و محصولات پلاستیکی هستند. فولاد به تنهایی 65 درصد صادرات را تشکیل می دهد. همینطور مهم ترین اقلام وارداتی ایران از تایلند در نه ماه اول 2020، کائوچو، موتور سیکلت و قطعات آن، محصولات لاستیکی از کائوچو، میوه های فرآوری شده، تورهای ماهیگیری، محصولات شیمیایی، برنج، محصولات سرامیکی، و قطعات ماشین بوده اند.
* تأثیر کرونا بر کاهش حجم تجارت ایران و تایلند
این دیپلمات کشورمان در ادامه در پاسخ به این سؤال که «آیا همه گیری کرونا تاثیری در مراودات اقتصادی دو کشور داشته است؟» اظهار داشت: همه گیری ویروس کرونا سبب رکود اقتصادی گسترده در اقتصادهای دنیا شده است که به تبع آن، کاهش تجارت پیشبینی می شود. اقتصاد تایلند که به صادرات و گردشگری وابستگی زیادی دارد، از رکود پیش آمده متأثر شده است. همین مورد عاملی در کاهش حجم تجارت بین دو کشور بوده است، به طوریکه حجم مبادلات به ترتیب از 941 و 831 میلیون دلار در سالهای 1397 و 1398 به 430 میلیون دلار (البته در نه ماه اول) کاهش پیدا کرده است. امکان اینکه تنها در سه ماه آخر سال 1399، اختلاف حجم تجارت 400 میلیون دلاری جبران شود، بسیار ضعیف است؛ بنابراین کاهش حجم تجارت نسبت به سال قبل پیشبینی می شود. حجم صادرات هم از 710 و 622 میلیون دلار به 295 دلار (نه ماه اول) تنزل پیدا کرده است. البته هنوز به نسبت سایر کشورها، این کاهش تجارت شدید ارزیابی نمی گردد و با از سرگیری روند احیای اقتصاد دو کشور، به ارقام قبلی نزدیک خواهد شد.
نوبختی همینطور درمورد این که «راهبرد ایران برای افزایش حجم مبادلات تجاری با تایلند چیست؟ آیا برنامه خاصی مدون شده؟» اظهار داشت: برنامه افزایش حجم مبادلات بین دو کشور در دو بخش کلی دنبال می شود. اول اینکه برای افزایش مبادلات، باید راه ارتباطی هرچه بیشتر بخش های خصوصی و شرکتهای فعال دو کشور فراهم گردد که از وظایف همیشگی و روتین سفارت بوده و در حال انجام می باشد. خیلی از شرکتهای ایرانی و تایلندی با ارتباط گیری با بخش اقتصادی سفارت، به دنبال پیداکردن شریک تجاری معتبر هستند. در این خصوص ارتباطات زیادی شکل گرفته و هماهنگی برای ملاقات های رودررو هم شکل گرفته است. البته پس از شرایط جدید و عدم امکان سفر، ملاقات های مجازی جایگزین شده اند.

* ارتقا روابط و تسهیل ارتباط بین شرکت ها با شکل گیری شورای تجاری ایران-تایلند

وی تصریح کرد: همینطور با پیگیری های صورت گرفته، در اتاق بازرگانی تایلند، شورای تجاری ایران-تایلند تشکیل شده که با هدف ارتقا روابط و تسهیل ارتباط بین شرکتهای دو کشور فعالیت می نماید.
پیش از همه گری ویروس کرونا، هیأت های فراوانی از شرکتهای خصوصی ایرانی جهت شرکت در نمایشگاه های بین المللی به تایلند سفر می کردند. از آن جمله می توان به شرکت هایی در حوزه های دارو و تجهیزات پزشکی، محصولات دریایی و محصولات پتروشیمی اشاره نمود.
سفیر کشورمان در تایلند افزود: بخش دوم در ارتباط با شناسایی و رفع و یا حداقل کردن اثر موانع تجاری بین دو کشور است. موانع تجاری طی چند دهه اخیر، با پیوستن کشورها به سازمان جهانی تجارت و عضویت در موافقتنامه های تجاری-منطقه ای، به حداقل رسیده است. البته با عنایت به عدم عضویت ایران در ترتیبات تجاری بین المللی، امکان بهره گیری از این موافقتنامه ها و برخورداری از امتیازات حداقل عوارض گمرکی در مبادی ورودی پایین است بنابراین در وهله اول با پیوستن به چنین ساز و کارهایی در سطح بین المللی و یا منطقه ای و به موازات آنها، امضای موافقتنامه های دوجانبه ترجیحات تعرفه ای یا در سطوح بالاتر، تجارت آزاد می توان بهره برداری لازم را از این ظرفیت داشت.
*تجارت با تایلند طی سه سال گذشته به نفع ایران بوده است

این دیپلمات کشورمان اضافه کرد: البته طی سه سال گذشته، تجارت با تایلند به نفع ایران بوده است. علاوه بر موافقتنامه های تجاری، شناسایی سایر موانع تجاری مانند قوانین قرنطینه محصولات کشاورزی، استاندارد ورود مواد غذایی، نقل و انتقال پول و امثال آن هم می تواند مثمر ثمر باشند. این موضوعات در گفت و گوهای بین مراجع دولتی دو کشور در حال بررسی است.
وی درباره این که «کشور و در واقع مسؤلان تایلند چه نگاهی به تبادلات اقتصادی با ایران دارند؟ کالاهای مورد نیاز تایلند چیست؟»، اظهار داشت: دیدگاه دولت و ملت تایلند به روابط اقتصادی با ایران مثبت است. البته مشکلات در ارتباط با ارتباط بانکی کماکان مانع اصلی بر سر راه تجارت است. با عنایت به ریسک گریزی شرکتهای تایلندی، بخشی از تجارت بالقوه با عنایت به نیازهای دو بازار از دست رفته است.
*ایران و تایلند می توانند بعنوان یک مرکز (هاب) تجاری در منطقه ایفای نقش کنند
نوبختی خاطرنشان کرد: باید توجه داشت که بازار 80 میلیونی در ایران و 69 میلیونی در تایلند، ظرفیت زیادی برای شکل گیری تجارت دوجانبه دارند. نکته قابل توجه این است که هر دو کشور امکان ایفای نقش بعنوان یک مرکز (هاب) تجاری در منطقه هم دارا هستند؛ به این مفهوم که خیلی از کالاهای تجاری دو کشور می تواند از راه یکدیگر به کشورهای همسایه، صادرات مجدد شوند. ایران با داشتن مناطق آزاد تجاری بسیار و امکان صادرات به کشورهای همسایه، توانایی دریافت کالاهای تایلندی و صادرات مجدد به کشورهای منطقه را داراست و تایلند هم وضعیت مشابهی در منطقه جنوب شرق آسیا دارد.
این دیپلمات کشورمان تصریح کرد: کالاهای مورد نیاز تایلند که می توانند از ایران صادر شوند شامل آهن، محصولات دریایی، محصولات پتروشیمی، محصولات دانش بنیان، میوه تازه و خشک، خشکبار و محصولات غذایی صنعتی می باشد. نکته مهمی که معمولاً برخی شرکت ها به آن توجه کافی ندارند، امکان ورود به بازار تایلند در صورت بازاریابی مناسب از راه انجام هزینه های تبلیغات، شرکت در نمایشگاه های محل، استفاده از ظرفیت شرکتهای توزیع کننده تایلندی (چه به صورت فیزیکی و چه آنلاین) و اختصاص زمان کافی برای این مورد است. در این صورت امکان حضور پایدار در بازار هدف و اختصاص سهم وجود دارد. کما اینکه برای برخی محصولات ایرانی، این فرآیند انجام شده و نتیجه مطلوب حاصل شده است. این امر نیازمند اول فراهم شدن مدارک و مجوزهای لازم و مورد نیاز برای صادرات به صورت کلی و دوم، توجه به مبحث بازاریابی به صورت جدی است. شرکتهای علاقمند برای آشنایی با بازار تایلند و چگونگی ورود به این بازار، می توانند از طرق مقتضی با سفارت تماس برقرار کنند.

*مدیریت نرخ ارز با محدودیت کانال های انتقال ارز، بازیگران اقتصادی را با چالش های جدی مواجه می کند
سفیر کشورمان در تایلند در پاسخ به این سؤال که آیا «نوسانات ارز تاثیری بر فعالیتهای اقتصادی تجار و بازرگانان در دو کشور داشته است؟» اظهار داشت: قطعا، ثبات در همه حوزه های اقتصادی به خصوص قیمت ارز به افزایش تجارت خواهد انجامید. در عین حال، کاهش ارزش پول ایران علیرغم مشکلات موجود، سبب ایجاد مزیت قیمتی برای کالاهای ایرانی می شود و می تواند عاملی در افزایش صادرات باشد. باآنکه مدیریت نرخ ارز با محدودیت کانال های انتقال ارز پول، امکان دارد بازیگران اقتصادی را با چالش های جدی مواجه کند، ولی در مجموع ارزانتر شدن نسبی کالاهای ایرانی می تواند عاملی در توفیق صادرات باشد. البته در بخش واردات، مسلما با گرانترشدن نسبی کالاها و خدمات خارجی، ورود برخی کالاها با مشکل مواجه می شود.
*محدودیت های پولی و بانکی، به صورت کلی مهم ترین مانع تجارت دوجانبه است
نوبختی همینطور درباره این که «با توجه به محدودیت های پولی و بانکی که در اثر تحریم ها اتفاق افتاده؟ آیا این امر در مورد تجارت ایران و تایلند اثر گذار بوده؟ اگر بلی. چه راه هایی از جانب دو کشور برای ادامه مراودات اقتصادی اتخاذشده است؟»، ابراز کرد: محدودیت های پولی و بانکی، به صورت کلی مهم ترین مانع تجارت دوجانبه است که تجارت ایران و تایلند هم از این قاعده مستثنی نیست. با ارتباط مستقیم بانکی، نگرانی شرکتهای خارجی در تجارت مستقیم با ایران بر طرف می شود. به بیان دیگر، بخش زیادی از تجارت بین دو کشور به خاطر عدم ارتباط مستقیم بانکی شکل نمی گیرد. این مورد علیرغم اظهارات و تبلیغات مراجع غربی در خصوص بازبودن فضای تجارت برای برخی بخش ها مانند واردات داروست؛ چونکه علیرغم این محدودیت ها امکان مراوده مستقیم وجود ندارد.
وی تصریح کرد: با این حال، شرکتهای خصوصی از راه اعتمادسازی با طرف های خارجی، امکان پرداخت و یا دریافت پول را فراهم نموده اند. کما اینکه در بعضی سالهای اخیر تجارت بین دو کشور در حدود یک میلیارد دلار بوده است. انجام تجارت تهاتری هم یکی از روش های جایگزین به حساب می آید. کالاهای اساسی و مورد نیاز از سوی تجاری با کالای مورد نیاز شرکتهای تایلندی امکان مبادله دارند. بعنوان مثال کالاهایی مانند برنج و کائوچو که در ایران نیاز وارداتی به آنها وجود دارد، می توانند در این دسته قرار بگیرند و با کالاهای مورد نیاز تایلند مانند محصولات پتروشیمی و یا محصولات دریایی مانند ماهی و میگو با وساطت شرکتهای خصوصی معاوضه شوند.
البته می توان از طرح های پایه ای تر مانند امکان تجارت با ارز های دو کشور هم استفاده نمود که هنوز اجرایی نشده ولی جزو برنامه های آتی به حساب می آیند.



1399/12/07
12:52:51
0.0 / پنج
956
تگهای خبر: ارز , استاندارد , ایران , بازار
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۴
سیمان سیمان