صرفه جویی ۵۰ درصدی آب در بخش كشاورزی با محصول ایرانی

صرفه جویی ۵۰ درصدی آب در بخش كشاورزی با محصول ایرانی

سیمان: محققان ایرانی موفق به ساخت محصولی شده اند كه میزان مصرف آب در مزارع را 20 تا 50 درصد می كاهد.


به گزارش سیمان به نقل از ایسنا، شیر كنترل جریان در صرفه جویی مصرف آب عنوان محصولی ایرانی است كه به همت پژوهشگران جوان و توانمند دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) ساخته شده است. این محصول كاربردی با موفقیت تست های خودرا پشت سر گذاشت و صرفه جویی ۲۰ تا ۵۰ درصدی در مصرف آب كشاورزی را نشان داد.
در روش های نوین آبیاری مزارع امكان دارد فشار آب به صورت یكنواخت منتقل نشود و همین سوژه خود موجب هدر رفت آب می شود، اما با استفاده از این محصول می توان فشار آب را در سطح مزرعه یكنواخت كرد.
محمد بی جن خان، مجری طرح پژوهشی كه آنرا با پشتیبانی صندوق پشتیبانی از پژوهشگران و فناوران انجام داده، درباره آن اظهار نمود: با عنایت به اینكه مصرف آب در بخش كشاورزی قابل توجه است، بدین سبب درصد كوچكی از صرفه جویی نیز در این زمینه دارای اهمیت است. با انجام این طرح پژوهشی موفق به ساخت این محصول شدیم كه بسیار كاربردی است و مراحل ساخت نمونه اولیه و تست های آزمایشگاهی آن به اتمام رسیده است. همین طور الان در مزرعه دانشگاه بین المللی امام خمینی قزوین و بوستان باراجین استفاده می شود.
وی افزود: این محصول در فشارهای پایین كاربرد دارد و هر میزان توزیع فشار نامتقارن تر باشد، شاهد صرفه جویی بیشتری با كاربرد این محصول می شویم.
عضو هیات علمی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) اشاره كرد: همین طور توسط كمیسیون بین المللی آبیاری و زه كشی، این طرح در بخش پژوهشگران جوان انتخاب گردید. این كمیسیون مرجعی در حوزه آبیاری و كشاورزی است و بیشتر از یكصد كشور عضو آن هستند. این موفقیتی برای ما است، اما نكته مهم تر این است كه در داخل كشور نیز مسئولان به این توانمندی نیروی جوان توجه بیشتری داشته باشند.




منبع:

1398/06/10
23:57:12
5.0 / پنج
4071
تگهای خبر: ایران
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
سیمان سیمان