وزیر صنعت خبر داد

احیای ۱۳۷۰ واحد صنعتی امسال

احیای ۱۳۷۰ واحد صنعتی امسال

سیمان: وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: از ابتدای سال تا به امروز هزار و ۳۰۷ واحد صنعتی تعطیل كشور با ۱۸ هزار و ۹۲۷ نفر اشتغال دوباره فعال شدند، طبق شناسایی ها و هدفگذاری های انجام شده باید تا آخر سال این آمار به یك هزار و ۶۹۳ بنگاه برسد.


به گزارش سیمان به نقل از ایسنا، رضا رحمانی در ستاد راهبری اقتصاد مقاومتی استان مركزی، اظهار نمود: با عنایت به اینكه تقویت صندوق بیمه همچون مسائل مهم و ضروری می باشد در نتیجه این سوژه باید مورد توجه قرار گرفته و حمایت های لازم از آن صورت گیرد، از آنجایی كه نقشه راه بخش معدن كشور برای اولین بار تدوین و ابلاغ گردیده در نتیجه به دنبال آن باید تقویت صندوق بیمه و سرمایه گذاری فعالیت های معدنی و افزایش سرمایه این صندوق با پشتیبانی از فعالان این حوزه مورد توجه قرار گیرد.
وی ادامه داد: در همین راستا در حوزه معدن تفویض اختیار انجام شده، در نتیجه بنده در ارتباط با تمامی امكانات و اختیاراتی كه در وزارتخانه دارم و قابل تفویض است این كار را باز انجام خواهم داد و به دنبال آن استان ها هم باید به شهرستان ها تفویض اختیار انجام دهند.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری درباب تولید و اشتغال، اضافه كرد: بنابر فرمایشات مقام معظم رهبری با عنایت به شرایطی كه امروز در كشور حاكم شده تولید و حفظ حیات كارخانه ها و اشتغال نوعی جهاد است، تمام در خواست من از تمام افراد این است كه در این راستا از تمام ظرفیت ها استفاده كنند و این مورد را نصب العین قرار دهند.
رحمانی بیان كرد: در ۱۳ آبانی كه گذشت دشمن امید داشت كه در ایران اتفاقاتی رخ دهد اما با هوشیاری ملت و دولت و تدابیر دولت بخصوص صنعتگران، معدنكاران و اصناف، دشمن ناامید شد.
وی افزود: در وزارتخانه و دولت اولین نكته ای كه تذكر داده شد بحث پشتیبانی از تولید و اشتغال بود كه بزودی به مجلس نمایش میگردد. حفظ تولید موجود یك تكلیف شرعی و قانونی می باشد كه نیاز به بخشنامه و قانون ندارد و همه موظف به انجام آن هستند.
وزیر صنعت، معدن و تجارت عنوان كرد: در دولت و مجلس باید یك كارگروه تشكیل گردد تا بتوان مشكل تامین مواد اولیه را مرتفع كرد تا خطوط تولید در ماه های آتی تعطیل نشود بلكه آن بخشی هم كه بدون استفاده بوده فعال شود كه در این راستا امسال یك سرفصل به نام بازسازی واحدهای تولیدی تعطیل شده داریم.
رحمانی افزود: از ابتدای سال تا به امروز هزار و ۳۰۷ واحد تعطیل در كشور با ۱۸ هزار و ۹۲۷ نفر اشتغال دوباره فعال شدند، طبق شناسایی ها و هدفگذاری های انجام شده باید تا آخر سال این آمار به یك هزار و ۶۹۳ بنگاه برسد كه از این تعداد ۵۵ مورد در استان مركزی است كه رتبه نخست را به خود مختص كرده است، استان مركزی در حال تبدیل به یك مدل الگویی برای سایر استان ها است.
او گفت اینجا قوه قضائیه، مجریه، نمایندگان و سایر نهادها صمیمانه وارد همكاری شده اند تا مشكلات موجود در استان و واحدهای استان برطرف شود.
وزیر صنعت، معدن و تجارت اشاره كرد: یك مدیر باید مسائل و مشكلات مهم را از بحرانی شدن دور سازد، كه بنده هم تلاش می كنم مسائل را از مرحله بحران دور كرده و به سمتی حركت دهیم كه بعنوان مسائل مهم شناخته شده و بررسی شوند. با عنایت به اینكه استان مركزی یك استان صنعتی و مهم بوده و هرگونه اتفاقی در این استان سایر استان ها را هم تحت تاثیر قرار می دهد، تقاضای من این است كه همه تولید و اشتغال را سرلوحه امور قرار دهند.
رحمانی بیان كرد: كالاها به چند دسته اساسی، غیراساسی و ممنوعه گروه بندی می شوند كه دولت درباب كالاهای اساسی گفته كه ارز این كالاها را از درآمد نفتی و ارز دولتی پرداخت می كند كه در این خصوص ارز سال ۹۷ را پرداخت كرده و برای سال ۹۸ باز تضامین لازم را داده است، باقی كالاها اولویت بندی شده اند كه در میان این ها مواد اولیه از همه مهمترند و دولت از راه سامانه نیما تامین این مواد اولیه را هم تضمین كرده، بخش عمده ای از مواد اولیه ما تولید داخل است كه در حوزه مواد داخلی نباید مشكل زیادی داشته باشیم. در زمینه فولاد ۲.۵ برابر مصرف مان تولید داریم در نتیجه نباید مشكلی داشته باشیم همین طور ۱.۵ برابر مصرف مس، تولید داریم.
وی افزود: در زمینه مواد پتروشیمی باز میان تولیدمان دو برابر مصرف است و تنها در دو یا سه گرید مشكل وجود دارد كه باید تدابیر لازم اتخاذ شود، تمام افراد در سراسر كشور باید در جبهه تولید و در امتداد مقابله با تهاجم اقتصادی كمك های لازم را انجام دهد تا از مرحله موجود عبور نماییم.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به افزایش قیمت ارز، عنوان كرد: اصلا قابل قبول نیست كه یك واحد به خاطر نبود سرمایه در گردش نتواند ظرفیت خودرا افزایش دهد، نوسانات قیمت ارز فرصت مناسبی است تا در امتداد تولید گام برداریم و این مرحله را به خوبی پشت سر بگذاریم.
رحمانی اشاره كرد: در صورتیكه یك میلیارد دلار صرف ساخت و تولید شود می توان حداقل ۵۰ هزار شغل احداث كرد كه در این راستا بانك ها باید تا جایی كه امكان دارد مساعدت كنند تا تولید افزایش پیدا كند.
وی درباب تبصره ۱۸، اظهار داشت: نمایندگان استان مركزی با تمام وجود از تولید حمایت كرده و چند حكم خوب همچون تبصره ۱۸ را نمایش داده اند كه در این راستا در بودجه ۹۸ از این تبصره استفاده شده و همین طور برای سرمایه در گردش باز یارانه تعریف شده كه در سال ۹۸ هم ادامه خواهد داشت.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینكه در استان مركزی ۳۲۰ طرح با پیشرفت بیشتر از ۶۰ درصد وجود دارد، اظهار داشت: در امتداد عمل به فرمایش مقام معظم رهبری توجه به تولیدات داخلی مورد توجه بیشتری قرار گرفته است.
رحمانی فعالسازی معادن كوچك، اجرای پروژه های كوچك و بزرگ و فعالسازی معادن كوچك و بزرگ را همچون اقدامات در دست اقدام دانست و اظهار داشت: بدون تردید امكان ندارد تعرفه یك كالای تولید شده از مواد اولیه كمتر باشد و مواردی هم كه وجود داشته همه برطرف شده اند، همین طور پیگیر مطالبات واحدها از راه تهاتر هستیم.
رحمانی درباب طرح رونق تولید اظهار داشت: بانك های عامل همكاری خوبی در زمینه طرح رونق تولید داشته اند، اما به همكاری بیشتری نیاز است و باید تا زمانی كه می توان تولید داشت حمایت لازم در این خصوص انجام گیرد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: درباب واحدهای كوچك و متوسط كه دارای چك برگشتی بوده یا بدهی مالیاتی دارند در بخشنامه ای عنوان شده است كه این واحدها باید شرایط ویژه برای دریافت تسهیلات رونق تولید داشته باشند اما در این خصوص برای واحدهای بزرگ باید برنامه ریزی دیگری در كارگروه ملی صورت بگیرد.
راهكار رفع مشكلات اقتصادی و بیكاری، پشتیبانی از تولید داخلی است
وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: راهكار رفع مشكلات اساسی و بیكاری، رونق اقتصادی و درآمدزایی با پشتیبانی از تولید داخلی است و برگزاری این نمایشگاه راهی برای تحقق این اهداف و حمایت هاست.
رحمانی در جریان بازدید از دوازدهمین نمایشگاه تخصصی صنعت، معدن و ابزارآلات استان مركزی اظهار داشت: شور و شوق تولیدكنندگان در این نمایشگاه نشان داده است كه باوجود همه مشكلات و كمبودها با روحیه در نمایشگاه حاضرند و در واقع سربازان جبهه اقتصادی در حال فعالیت هستند كه این امر رسالت سنگینی جهت پشتیبانی از واحدها بر دوش ما می گذارد.
وی بیان كرد: هپكو در این نمایشگاه با تولیدات جدید حاضر است و این شركت كه زمانی تعطیل شده بود با جذب تكنولوژی جدید به تولید بازگشته است.
رحمانی اضافه كرد: همه واحدها در حوزه نفت و گاز و قطعات خودرویی فعالیت خوبی دارند و امسال كه سال پشتیبانی از كالای ایرانی است از تولیدات داخلی حمایت شود.



1397/09/16
22:25:21
5.0 / پنج
4524
تگهای خبر: ارز , ایران , بنگاه , تجارت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۴
سیمان سیمان