رئیس سازمان نقشه برداری؛

فرونشست ۲ متری در شهریار، قم سالانه ۱۸ سانت فرونشست دارد

فرونشست ۲ متری در شهریار، قم سالانه ۱۸ سانت فرونشست دارد

سیمان: رئیس سازمان نقشه برداری كشور اظهار داشت: طی بازه زمانی ۱۰ ساله، جنوب غرب تهران سالانه ۲۱تا ۲۲ سانتیمتر فرونشست زمین داشته است.



به گزارش سیمان به نقل از مهر، مسعود شفیعی امروز در نشستی خبری تصریح كرد: تابحال بیشتر از ۵۰ پهنه در سراسر كشور را با روش های مختلف پایش ارتفاعی كردیم.
رئیس سازمان نقشه برداری كشور اضافه كرد: در بین این ۵۰ پهنه، منطقه جنوب غرب تهران (شهریار) حداكثر نرخ فرونشست با ۲۱ تا ۲۲ سانتیمتر در سال را به خود مختص كرده است.
وی افزود: در بازه زمانی ۱۰ ساله (از سال ۸۱) میزان فرونشست این منطقه به ۲ متر رسیده است.
شفیعی اظهار داشت: در مناطقی از استان قم هم میزان فرونشست ۱۶ تا ۱۸ سانتیمتر در سال ثبت شده است.
شفیعی همینطور تصریح كرد: از اواخر سال ۹۶، ۶ اطلس فرونشست از جنوب غرب تهران، جنوب تهران، استان قم، مشهد، دشت نیشابور و تربت جام تهیه كرده ایم و در حال تهیه اطلس فرونشست اصفهان هم هستیم؛ همینطور در حال انجام مطالعات ترازیابی در منطقه دشت قزوین برای استخراج داده در مورد تغییر ارتفاعات در منطقه هستیم تا نرخ فرونشست در این منطقه مشخص شود.
وی با بیان این كه دلیل این فرونشست ها، برداشت آب از سفره های زیرزمینی است، اضافه كرد: چاه های مجاز آب عامل اصلی فرونشست ها هستند و با عنایت به این كه كنترلی در برداشت آب این چاه ها صورت نمی گیرد، همچنان شاهد فرونشست در كشور هستیم.
این مقام مسئول در سازمان نقشه برداری كشور، در ادامه با اشاره به اینكه تا سال قبل در مورد میزان فرونشست، دستگاههای زیادی نرخ اعلام می كردند، اظهار داشت: در مرداد ماه امسال با هماهنگی وزارت كشور، قرار شد تنها سازمان نقشه برداری كشور متولی اعلام نرخ فرونشست در كشور باشد؛ چراكه اعلام نرخ از جانب دستگاه های دیگر نه تنها بی اعتبار است، بلكه منجر به تشویش اذهان عمومی هم می گردد.
شفیعی افزود: بیشتر سازمان هایی كه دغدغه زیست محیطی دارند، اعداد و ارقامی را اعلام می كنند؛ اما گاها دیده شده كه گفته می گردد ایران ركورددار فرونشست در دنیا است كه چنین چیزی را تائید نمی نماییم.
وی همینطور از همكاری سازمان نقشه برداری با وزارت نفت اطلاع داد و اضافه كرد: طی همكاری كه با وزارت نفت شكل گرفته، نقاط پرخطر برای استخراج در اختیار این وزارتخانه قرار می گیرد، ضمن این كه یك همكاری با شركت ملی گاز برای انتقال خطوط و زیرساخت ها آن در حال شكل گیری است.
رئیس سازمان نقشه برداری كشور در ادامه با اشاره به پیش نشانگر زلزله در كشور، اظهار داشت: تغییرات پوسته زمین را با ۱۳۰ ایستگاه ژئودینامیك انجام می دهیم كه البته باید به تعداد این ایستگاه ها اضافه شود.
وی اضافه كرد: در این راستا رئیس سازمان برنامه و بودجه كشور پیشنهادی را به هیات دولت برای تزریق منابع به میزان ۱۴۰ میلیارد تومان به سازمان های مربوط به مدیریت بحران كه سازمان نقشه برداری نیز، یكی از این دستگاهها است، تقدیم كرده كه در صورت تصویب، ۱۵ میلیارد تومان به سازمان نقشه برداری اختصاص خواهد یافت.
شفیعی با یادآوری زلزله كرمانشاه، اظهار داشت: اگر در كرمانشاه ایستگاه های لرزه شناسی بیشتری داشتیم، بطور قطع می توانستیم به مردم اخطار زلزله را بدهیم؛ البته وزیر كشور دستور افزایش ایستگاه های لرزه شناسی در كرمانشاه را داده است.

1397/08/05
14:42:36
5.0 / پنج
4209
تگهای خبر: ایران
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۵
سیمان سیمان