شروع شمارش معکوس برای امضای قرارداد اجرائی رشت - آستارا با روسیه

شروع شمارش معکوس برای امضای قرارداد اجرائی رشت - آستارا با روسیه

سیمان: وزیر راه و شهرسازی اعلام نمود که برای غائی سازی قرارداد عملیات اجرائی، راه آهن رشت - آستارا تصمیم داریم طی یکی دو هفته آتی به روسیه برویم.



به گزارش سیمان به نقل از مهر، پروژه ریلی رشت آستارا بعنوان یکی از حلقه های مفقوده شاخه غربی کریدور شمال جنوب مطرح است، تکمیل این مسیر برای برقراری اتصال کامل ریلی بین ایران و روسیه، بخصوص مسکو و سن پترزبورگ، اهمیت اساسی دارد.
اتصال ریلی ایران به روسیه صرفا محدود به این پروژه نیست و راه آهن کشور از چند مسیر دیگر نیز به شبکه ریلی روسیه متصل است. هم اکنون از ناحیه سرخس و همین طور از راه اینچه برون، ایران به روسیه به شکل تمام ریلی و با عبور از ترکمنستان و قزاقستان متصل است. افزون بر این، از مسیر دریای خزر نیز اتصال مؤثر کریدور شمال جنوب به روسیه برقرار شده است.
همچنین در شاخه غربی دریای خزر، راه آهن رشت بعنوان یکی از پروژه های مهم حوزه حمل و نقل ریلی کشور شناخته می شود و مسیر جلفا نیز که در گذشته ظرفیت فعال داشته، به علت نبود زیرساخت های ریلی در نخجوان فعلا بلااستفاده مانده است. جمهوری اسلامی ایران پیگیری می کند تمامی این مسیرها تکمیل شده و از نظر ظرفیت نیز توسعه یابند تا شبکه حمل و نقل بین المللی کشور تکمیل تر شود.
پروژه رشت آستارا با طول تقریبی ۱۶۲ کیلومتر نیازمند سرمایه گذاری نزدیک به یک میلیارد دلار است. راه آهن قزوین رشت در سال ۱۳۹۶ تکمیل و به بهره برداری رسیده و در سالیان اخیر نیز پیگیری اجرای راه آهن رشت آستارا به شکل جدی دنبال شده است. او گفت این مسیر بخشی مهم و تعیین کننده در تکمیل ترسیم غائی کریدور شمال جنوب محسوب می شود.

اتمام عملیات ساخت راه آهن رشت – آستارا حداکثر تا چهار سال آینده


در این راستا، امین ترفع رییس مرکز امور بین الملل وزارت راه و شهرسازی، در گفتگو با گزارشگر مهر با اشاره به اینکه تملک اراضی تا انتهای سال بطور کامل به اتمام می رسد، اظهار داشت: بعد از غائی شدن این قرارداد و انجام کامل فرآیندهای در ارتباط با تملک اراضی تا آخر سال، انتظار می رود از سال آینده عملیات اجرائی پروژه راه آهن رشت - آستارا شروع شود.
وی اضافه کرد: همزمان با اتمام مراحل تملک اراضی، موافقت نامه وام ۱.۶ میلیارد یورویی پروژه که در دولت گذشته میان وزرای دو کشور ایران و روسیه با حضور رؤسای جمهور کشورها امضا شده بود، نیز درحال طی مراحل غائی است. همین طور یک قرارداد چهارچوب میان کارفرما و پیمانکار، یعنی شرکت ساخت و یک شرکت، دیگر امضا شده است. هم اکنون نیز قرارداد اجرائی پروژه در مرحله مذاکره قرار دارد و به احتمال زیاد تا یکی دو ماه آینده غائی و امضا خواهد شد.
ترفع با اشاره به پیمانکار اصلی این پروژه اظهار داشت: وام در ارتباط با پروژه راه آهن رشت - آستارا از طرف دولت روسیه تأمین می شود، ازاین رو پیمانکار نیز روسی خواهد بود.
رئیس مرکز امور بین الملل وزارت راه و شهرسازی در انتها اشاره کرد: برمبنای پیش بینی ها، در صورت شروع عملیات اجرائی در سال آینده، ساخت این مسیر حداکثر طی ۴ سال به پایان خواهد رسید. میزان ترانزیت هدف گذاری شده برای مسیر راه آهن رشت - آستارا طبق ظرفیت غائی پروژه، ۱۵ میلیون تُن بار پیش بینی شده است.
به گزارش سیمان به نقل از مهر، بر طبق اعلام مسئولان و کارشناسان ارشد صنعت ریلی، مقرر شده است اجرای پروژه رشت آستارا از راه فاینانس روسیه صورت گیرد و حالا مباحث در ارتباط با تملک اراضی و طراحی فاز اول پروژه در دست اقدام قرار دارد.
بهینه ترین حالت از منظر جمهوری اسلامی ایران آن بود که روسیه به شکل مستقیم در این طرح سرمایه گذاری کند تا در آینده موضوع تضمین بار نیز با اطمینان و پایداری بیشتری تأمین شود.

ایران بدون عبور از ترکیه به اروپا متصل می شود


در این راستا، محمدجواد شاهجویی کارشناس ارشد صنعت ریلی با تشریح ابعاد پروژه راه آهن رشت - آستارا و نقش آن در تکمیل کریدور شمال - جنوب اظهار داشت: طرف روس ارقام مختلفی جهت استفاده از این کریدور مطرح می کند و برمبنای برخی برآوردها صحبت از جابه جایی بار بیشتر از ۱۰ تا ۲۰ میلیون تن در سال است. این در شرایطی است که راه آهن رشت - آستارا با پایه طراحی هفت میلیون تن در سال درحال برنامه ریزی است، هرچند نگرانی هایی وجود دارد که همین ظرفیت نیز بطور کامل مورد بهره برداری قرار نگیرد.
این کارشناس صنعت ریلی اضافه کرد: علیرغم این ملاحظات، راه اندازی این خط ریلی لازم است و حتی باید مسیرهای دیگری همچون راه آهن گرمسار - اینچه برون، مسیر سرخس و مسیر جلفا تقویت شوند و مسیر دریای خزر نیز فعال تر گردد.
وی خاطرنشان کرد: در کنار گسترش زیرساخت های اتصال به روسیه، باید چالش های موجود در جذب بار از روسیه و کشورهای عضو اتحادیه کشورهای مستقل مشترک المنافع (CIS) برطرف شود تا کریدور شمال - جنوب بتواند به ظرفیتهای بالاتر برسد و نقش پررنگ تری در ترانزیت منطقه ای ایفا کند.
شاهجویی با اشاره به مزایای راه آهن رشت - آستارا اظهار داشت: تکمیل این مسیر ریلی باآنکه عمدتا با هدف تقویت کریدور شمال - جنوب دنبال می شود، اما می تواند امکان اتصال مستقیم ایران به اروپا را نیز تا حدودی فراهم آورد.
وی اضافه کرد: هم اکنون دسترسی ریلی ایران به اروپا صرفا از مسیر ترکیه ممکن است، اما راه اندازی این پروژه می تواند اتصال ایران را به بنادر پوتی و سایر نقاط اروپایی بدون عبور از ترکیه برقرار کند. در عین حال هدف اصلی از اجرای این طرح، ایجاد ارتباط کامل با مراکز عمده بار و مصرف در غرب روسیه بخصوص شهرهای مسکو و سن پترزبورگ است. بدین جهت اهمیت این راه آهن حتی از مسیرهای گرمسار - اینچه برون و سرخس نیز بالاتر ارزیابی می شود.

پایانه آستارا هنوز زیر یک میلیون تن ظرفیت دارد


این کارشناس صنعت ریلی اشاره کرد: در آستارا، بندر ریلی و پایانه حمل و نقل با همکاری جمهوری آذربایجان توسعه یافته و این کشور در ساخت بندر و ترمینال ریلی ایران سرمایه گزاری نموده است. ظرفیت فعلی این پایانه کمتر از یک میلیون تن در سال است اما روند توسعه آن ادامه دارد و چشم انداز افزایش ظرفیت در سالهای آینده بطورکامل قابل تحقق است.
وی خاطرنشان کرد: در صورت تکمیل و بهره برداری از راه آهن رشت - آستارا، انتظار می رود این مسیر بتواند در گام نخست سالانه حدود ۷ میلیون تن بار را جابه جا کند و اتصال کامل به مسکو و سن پترزبورگ برقرار شود. به این ترتیب، کریدور شمال - جنوب از نظر ریلی بطور کامل تکمیل خواهد شد و امکان بهره برداری حداکثری از ظرفیت ترانزیتی کشور فراهم می شود.
شاهجویی با اشاره به علل تأخیر در تکمیل و بهره برداری پروژه راه آهن رشت - آستارا اظهار داشت: این پروژه علاوه بر چالش های فنی و زیست محیطی، با مسایل جدی تأمین مالی نیز مواجه بوده است و به این علت پیشرفت آن تابحال به کندی صورت گرفته است.
وی اظهار داشت: بنا بود تأمین مالی این طرح از محل فاینانس روسیه انجام شود؛ به همین دلیل با امضای سند همکاری و موافقت نامه ای که در زمان دولت سیزدهم به امضا رسید، یک خط اعتباری ۱.۶ میلیارد دلاری از طرف روس ها برای اجرای این پروژه تخصیص یابد.
این کارشناس صنعت ریلی اضافه کرد: در کنار موضوع تأمین اعتبار، مباحث فنی همچون تعیین عرض خط نیز مطرح بود. در مقاطعی بحث بر سر این بود که خط با استاندارد عریض روسیه ساخته شود یا با عرض ۳۵- ۱۴ میلی متری استاندارد ایران. حتی در دوره ای پیشنهاد اجرای مسیر با دو عرض یا «دو گیج» نیز عنوان شد که به علت دشواری های فنی کنار گذاشته شد و در نهایت تصمیم بر اجرای خط با استاندارد ۳۵- ۱۴ میلی متری (UIC) گرفته شد.
وی در انتها تصریح کرد: مسایل زیست محیطی نیز از دیگر چالش های این پروژه به شمار می رود؛ بخصوص موضوعات در ارتباط با جنگل گیسوم و مناطق حساس طبیعی که برخی کارشناسان نسبت به لطمه های احتمالی آن هشدار داده اند. در عین حال، از دیدگاه بنده اصلی ترین موانع تابحال در ارتباط با تملک اراضی و تأمین مالی بوده است.

ایران و روسیه در آستانه امضای قرارداد اجرائی رشت - آستارا


به گزارش سیمان به نقل از مهر، بر طبق اعلام فرزانه صادق، وزیر راه و شهرسازی درباره ی خط ریلی رشت آستارا، قرارداد اجرائی این پروژه با رقم ۱.۶ میلیارد یورو در دستور کار قرار گرفته که ۱۵ درصد از مبلغ آن باید توسط جمهوری اسلامی ایران تأمین شود.
وی اضافه کرد: برای غائی سازی این قرارداد، از طرف روسیه دعوت نامه رسمی برای ایران ارسال شده و تصمیم داریم که برای غائی سازی قرارداد طی یکی دو هفته بعد به آن جا برویم. موضوعات حقوقی نیز در قالب یک بند به موازات این کار پیش خواهد رفت.
از سوی دیگر در صورت رفع چالش های مالی، فنی و حقوقی موجود، برآورد می شود که این مسیر ریلی ظرف سه تا چهار سال آینده قابل تکمیل باشد، هرچند این بازه زمانی طولانی ارزیابی می شود و لازم است روند اجرای پروژه با شتاب بیشتری دنبال شود.
بهره برداری از این مسیر می تواند زمینه جابه جایی حداقل ۷ میلیون تن کالای روسیه شامل وارداتی، صادراتی و ترانزیتی را فراهم آورد و علاوه بر روسیه، کشورهای آذربایجان و سایر همسایگان نیز از ظرفیت این مسیر بهره مند خواهند شد.
1404/08/24
12:34:37
0.0 / پنج
7
تگهای خبر: ارز , استاندارد , ایران , حمل و نقل
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۳
پربیننده ترین ها

پربحث ترین ها

جدیدترین ها

سیمان سیمان