وزیر راه مطرح كرد

تعریض بزرگراه ساوه - سلفچگان قدمی ملی و بین المللی برای تقویت ترانزیت و تجارت با کشورهای همسایه

تعریض بزرگراه ساوه - سلفچگان قدمی ملی و بین المللی برای تقویت ترانزیت و تجارت با کشورهای همسایه

به گزارش سیمان، مرکزی وزیر راه و شهرسازی، پروژه 12 هزار میلیارد تومانی تعریض آزاد راه ساوه-سلفچگان را گامی ملی و بین المللی برای تقویت ترانزیت و تجارت با کشورهای همسایه دانست.



فرزانه صادق مالواجرد، روز یکشنبه ۴ آبان ۱۴۰۴ در مراسم آغاز عملیات تعریض و بهسازی آزاد راه ساوه-سلفچگان، این پروژه را نقطه عطفی در گسترش زیرساخت های حمل و نقل کشور توصیف کرد و اضافه کرد: در یک سال و اندی از دولت چهاردهم، با وجود تحریمها و محدودیت های مالی، پروژه های بزرگی در عرصه راه، ریل و بندر آغاز و افتتاح شده که نشان دهنده همدلی و اراده قوی برای توسعه است.
وی ضمن اشاره به اهمیت آزاد راه ساوه-سلفچگان، اظهار داشت: این محور ۶۵ کیلومتری، قلب تپنده کریدورهای شمال-جنوب و شرق-غرب کشور است و تأثیرات آن فراتر از دو استان قم و مرکزی، در سطح ملی و حتی بین المللی است.
وی به دیپلماسی قوی رئیس جمهور، دکتر پزشکیان، در تقویت تبادلات تجاری با کشورهای همسایه اشاره نمود و اضافه کرد: در دو هفته ی گذشته، در نشست سه جانبه ایران، آذربایجان و روسیه در باکو، توافقات مهمی برای تکمیل حلقه مفقوده کریدور شمال-جنوب در قالب راه آهن رشت-آستارا حاصل شد که با قرارداد اجرایی ایران و روسیه، شتاب بیشتری خواهد گرفت.
وزیر راه همینطور به نشست اخیر در پاکستان اشاره نمود و اظهار داشت: در این جلسه با حضور وزرای حمل و نقل منطقه، سه موضوع اصلی عنوان شد که اهمیت ویژه ای برای تکمیل حلقه مفقوده کریدور شمال–جنوب در محور رشت–آستارا دارد.
وی تصریح کرد: توسعه آزاد راه ها و زیرساخت های ریلی و جاده ای، مانند پروژه ساوه-سلفچگان، نقش محوری در تسهیل این مبادلات و ارتباطات بین المللی و جمهوری اسلامی ایران با کشورهای همسایه دارد و پروژه ساوه-سلفچگان نه فقط به کاهش تصادفات و صرفه جویی در سوخت کمک می نماید، بلکه با تقویت ترانزیت، به اقتصاد ملی و منطقه ای یاری می رساند.
صادق مالواجرد ضمن اشاره به حجم بالای تردد در این آزادراه، آنرا پمپاژکننده تجارت و ترانزیت به اقصی نقاط کشور و کشورهای همسایه دانست و اظهار داشت: هیچ باری از شرق به غرب یا شمال به جنوب جابه جا نمی شود مگر این که از این مرکز تپنده عبور کند.
وی این محور را شریان اصلی ترانزیت شمال-جنوب و شرق-غرب کشور خواند و اظهار داشت: این پروژه با کاهش بار ترافیکی، افزایش ایمنی و صرفه جویی در هزینه های حمل و نقل، به توسعه اقتصادی مناطق کمتر برخوردار و تقویت تجارت بین المللی کمک می نماید. تکمیل این آزادراه، بخشی از زنجیره ترانزیتی دریا به دریاست و نقش ملی و فرامنطقه ای دارد.
وی ضمن اشاره به سیاست دولت چهاردهم برای اولویت بندی پروژه های نیمه تمام، از مشارکت ۹۰ درصدی بخش خصوصی در تأمین بودجه ۱۲ هزار میلیارد تومانی این پروژه قدردانی نمود و اظهار داشت: با همکاری سازمان برنامه و بودجه، استانداری مرکزی و نمایندگان مجلس، موانع اجرایی حل شده و وزارت راه با تسهیل مجوزها و هماهنگی ها، اطمینان می دهد این طرح بموقع به بهره برداری برسد.
وی از مشارکت ۹۰ درصدی بخش خصوصی، در تأمین بودجه ۱۲ هزار میلیارد تومانی این پروژه قدردانی نمود و اضافه کرد: این پیمانکاران با عشق به توسعه سرزمین، فراتر از بازگشت سرمایه عمل کرده اند و شالوده توسعه کشور را پایه ریزی می کنند.
در حوزه مسکن، وزیر راه به چالش های گذشته اشاره نمود و اظهار داشت: در سالیان قبل، قرعه کشی هایی برای مسکن انجام شد ولی اینکار بدون تأمین زمین، آماده سازی، تسهیلات بانکی یا پروانه ساخت صورت پذیرفت. در یک سال گذشته، تمام تلاش ما عملیاتی کردن این وعده ها بوده است.
وی ادامه داد: زمینهای مسکن تأمین و آماده سازی شده و تحویل بدون زیرساخت صورت نمی گیرد. تابحال در قم ۱۲ هزار واحد مسکونی تحویل شده و این استان جایگاه نخست کشور را دارد. سرعت تحویل در ماههای آینده افزایش خواهد یافت.
صادق مالواجرد از استانداران قم و مرکزی به علت تخصص و اشراف فنی شان در عرصه راه و مسکن تشکر کرد و اظهار داشت: این همکاری ها سبب شده پروژه های اجرایی با سرعت و کیفیت جلو برود.
وی همین طور به پیشرفت های دیگر در قم، همچون اتصال شهرک شکوهیه به شبکه ریلی و بهسازی جاده های قدیم، اشاره نمود و اضافه کرد: پروژه فرودگاه قم هم که سال ها متوقف بود، با مصوبه رئیس جمهوری و پیگیری های معاونین وزارت درحال پیشرفت است.
وی از اراده قوی مسؤلان برای غلبه بر تحریمها و محدودیت ها برای پیشبرد پروژه های زیرساختی تقدیر نمود و اظهار داشت: این پروژه ها با وجود تمام مشکلات، با قدرت آغاز و افتتاح می شوند.

بهره گیری از تکنولوژی های جدید در بهسازی و تعریض آزاد راه ساوه سلفچگان

هوشنگ بازوند مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور هم در این مراسم ضمن اشاره به اهمیت این آزاد راه اظهار داشت: این پروژه عظیم با سرمایه گذاری کل ۱۲ هزار میلیارد تومان اجرا خواهد شد. ۹۰ درصد از این مبلغ توسط سرمایه گذار بخش خصوصی و تنها ۱۰ درصد توسط دولت تأمین می شود. این همکاری بین بخش خصوصی و دولتی نمونه ای از مشارکت موفق در گسترش زیرساخت های حمل و نقل کشور است که می تواند الگویی برای پروژه های مشابه در آینده باشد.
بازوند تاکید کرد: این پروژه نه فقط به بهبود جریان ترافیک کمک می نماید، بلکه با افزایش ایمنی و کاهش زمان سفر، تاثیر مثبتی بر اقتصاد منطقه و کشور خواهد داشت.
معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه درمورد سابقه این سرمایه گذار بخش خصوصی در پروژه های عمرانی، بطور دقیق تر به پروژه راه اندازی تونل ۱۱۰ کیلومتری در رشته کوه های زاگرس در راه خرم آباد به اندیمشک اشاره نمود و اظهار داشت: این پروژه که با موفقیت اجرا شد، زمان سفر بین خرم آباد و اندیمشک را از ۴ ساعت به ۲ ساعت کم کرد و تاثیر قابل توجهی بر بهبود دسترسی و توسعه اقتصادی منطقه داشت این اقدام بسیار پرارزش است.
بازوند همینطور به اهمیت آزاد راه ساوه-سلفچگان در شبکه حمل و نقل کشور اشاره نمود و اظهار داشت: این محور به علت موقعیت جغرافیایی و نقش آن در اتصال کریدورهای اصلی، یکی از شریان های حیاتی کشور بحساب می آید. تعریض این آزاد راه نه فقط به روان سازی ترافیک کمک می نماید، بلکه با افزایش ظرفیت حمل و نقل، به توسعه تجارت و جابه جایی کالا در مسیرهای شمال-جنوب و شرق-غرب یاری می رساند.
وی ادامه داد: این پروژه با سودجستن از تکنولوژی های جدید و استانداردهای روز در بهسازی و تعریض، به عنوان یکی از پروژه های کلیدی وزارت راه و شهرسازی در سالیان اخیر شناخته خواهد شد.
وی ادامه داد: پروژه تعریض آزاد راه ساوه-سلفچگان در جهت اهداف کلان وزارت راه و شهرسازی برای ارتقاء زیرساخت های حمل و نقل و کاهش بار ترافیکی در محورهای پرتردد کشور طراحی شده است. این آزاد راه به علت قرار گرفتن در راه کریدورهای اصلی، اهمیت بالای ی در اتصال مناطق صنعتی، تجاری و کشاورزی کشور ایفا می کند. مشارکت بخش خصوصی در این پروژه، نشان دهنده ظرفیت بالای این بخش در پیشبرد طرح های ملی است.
وی اظهار امیدواری کرد: با تداوم این همکاری ها، پروژه های مشابه در سایر نقاط کشور هم با سرعت و کیفیت بالا به انجام برسد.
به گزارش سیمان به نقل از ایسنا، عملیات تعریض و بهسازی آزاد راه ساوه – سلفچگان با هدف ارتقاء ایمنی، افزایش ظرفیت ترافیکی، کاهش زمان سفر و تسهیل حمل و نقل در یکی از با اهمیت ترین مبادی اصلی به مرکز کشور شروع می شود.
این مسیر به عنوان یکی از محورهای راهبردی شبکه آزادراهی کشور، نقش مهمی در اتصال تهران به استانهای مرکزی، قم، اصفهان و جنوب کشور دارد و روزانه حجم بالایی از ترافیک مسافری و ترانزیتی را پوشش می دهد.
در این طرح، عملیات اجرایی در طول۶۵ کیلومتر مسیر آزاد راه به انجام می رسد و شامل افزایش تعداد خطوط عبوری برای تردد روان تر روزانه حدود ۴۲ هزار وسلیه نقلیه و ۳۵ درصد ترافیک سنگین است. اجرای این پروژه علاوه بر کاهش چشم گیر بار ترافیکی محورهای موازی، باعث صرفه جویی در مصرف سوخت، کاهش تصادفات جاده ای و توسعه اقتصادی منطقه ای خواهد شد.
این آزاد راه با اعتبار ۱۲ همت و سرمایه گذاری ۱۰ درصدی دولت و ۹۰ درصدی بخش خصوصی ساخته می شود.
آزادراه ساوه-سلفچگان از انتهای آزاد راه تهران-ساوه آغاز و این مسیر از راه سلفچگان به آزاد راه قم-اراک-سلفچگان و به محورهای چهارخطه قم-اراک و سلفچگان- اصفهان متصل می کند که از سال ۱۳۸۳ به شکل چهارخطه در دست بهره برداری قرار دارد.
بطور خلاصه، وی همچنین به پیشرفت های دیگر در قم، همچون اتصال شهرک شکوهیه به شبکه ریلی و بهسازی جاده های قدیم، اشاره نمود و افزود: پروژه فرودگاه قم هم که سال ها متوقف بود، با مصوبه رئیس جمهور و پیگیری های معاونین وزارت در حال پیشرفت است. ۹۰ درصد از این مبلغ توسط سرمایه گذار بخش خصوصی و تنها ۱۰ درصد توسط دولت تامین می شود. معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه درمورد سابقه این سرمایه گذار بخش خصوصی در پروژه های عمرانی، به طور دقیق تر به پروژه راه اندازی تونل ۱۱۰ کیلومتری در رشته کوه های زاگرس در راه خرم آباد به اندیمشک اشاره نمود و عنوان کرد: این پروژه که با موفقیت اجرا شد، زمان سفر بین خرم آباد و اندیمشک را از ۴ ساعت به ۲ ساعت کاهش داد و تاثیر قابل توجهی بر بهبود دسترسی و توسعه اقتصادی منطقه داشت این اقدام خیلی پرارزش است.

1404/08/04
12:44:42
0.0 / پنج
23
تگهای خبر: ارز , استاندارد , ایران , بخش خصوصی
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۵
پربیننده ترین ها

پربحث ترین ها

جدیدترین ها

سیمان سیمان