خط ریلی جلفا - نخجوان نقشه ترانزیت منطقه را به نفع ایران تغییر دهد

خط ریلی جلفا - نخجوان نقشه ترانزیت منطقه را به نفع ایران تغییر دهد

به گزارش سیمان، کارشناس مسایل اقتصاد بین الملل با تکیه بر جایگاه ژئوپلیتیک و اقتصادی مسیر جلفا - نخجوان اظهار داشت: تکمیل تنها 62 کیلومتر خط آهن می تواند بدیلی برای کریدور جعلی زنگزور یا مسیر ترامپ باشد.



صمد محمدی کارشناس مسایل اقتصاد بین الملل در گفتگو با گزارشگر مهر با تاکید بر جایگاه ژئوپلیتیک و اقتصادی مسیر جلفا - نخجوان اظهار داشت: تکمیل تنها ۶۲ کیلومتر خط آهن می تواند ضمن راه اندازی کریدور شمال-جنوب، بدیلی برای کریدور جعلی «زنگزور» یا مسیر «ترامپ» نیز باشد.
وی ضمن اشاره به موقعیت برتر ژئوپلیتیک ایران خصوصاً عبور کریدور شمال - جنوب از کشور اضافه کرد: در شروع دهه ۲۰۰۰، روسیه که تازه از تبعات فروپاشی شوروی رها شده بود، بدنبال چرخش به طرف آسیا برای تقویت جایگاه اقتصادی و سیاسی خود بود. از طرفی، هند نیز تحت فشار تحریم های هسته ای آمریکا تمایل داشت همکاریهای اقتصادی خودرا خارج از کنترل واشنگتن، خصوصاً با روسیه به عنوان اصلی ترین بازمانده شوروی و متحد سابق هندوستان، توسعه دهد.

نقشه کریدور شمال به جنوب

محمدی بیان کرد: در چنین شرایطی، سه کشور ایران، روسیه و هند موسس کریدور شمال - جنوب شدند. این پیمان دارای دبیرخانه ای است که در وزارت راه و شهرسازی ایران مستقر بوده و هم اکنون حدود ۱۴ کشور آسیایی و اروپائی عضو این نهاد کریدوری هستند.
وی خاطرنشان کرد: این کریدور اصولا فقط یک مسیر ترانزیتی نیست بلکه بستری برای تقویت تعاملات اقتصادی و سیاسی میان اعضا به حساب می آید و می تواند نظم جدیدی در روابط منطقه ای ایجاد نماید.
کارشناس مسایل بین الملل ضمن اشاره به اهمیت راهبردی کریدور شمال - جنوب خاطرنشان کرد: این کریدور دارای شاخه های مختلفی است؛ همچون شاخه شرقی که از آسیای مرکزی عبور می کند و حالا فعال است، مسیر دریای کاسپین، مسیر رشت - آستارا و جلفا - نخجوان که دو مورد اخیر نیازمند تکمیل خطوط ریلی هستند.
به گفته وی، مسیر جلفا - نخجوان به علت نیاز به تنها ۶۲ کیلومتر ریل گذاری، نسبت به سایر مسیرها در اولویت قرار دارد.
محمدی ضمن اشاره به مزیت زمانی و هزینه ای مسیر جلفا - نخجوان نسبت به مسیر رشت - آستارا اضافه کرد: مسیر ریلی جلفا تنها با راه اندازی ۶۲ کیلومتر خط آهن در خاک ایران تکمیل می شود، شاخه ای از کریدور شمال – جنوب که نخجوان را بوسیله ایران به جمهوری آذربایجان متصل می کند.
محمدی ضمن اشاره به تحولات منطقه قفقاز اظهار داشت: اهمیت اتصال جلفا فقط به علت ترانزیت کالا نیست، بلکه جنبه ژئوپلیتیکی قابل توجهی دارد. در جنگ دوم قره باغ تلاش شد مسیرهای ارتباطی تغییر یابد تا ارتباط مستقیم میان ترکیه و جمهوری آذربایجان برقرار شود.
وی بیان کرد: طرحی که غربی ها از دهه ۹۰ میلادی بدنبال آن بودند تا مسیر عبور کالا و خطوط انرژی را تحت کنترل خود درآورند. در صورتیکه ایران در تکمیل اتصال ریلی جلفا و آستارا نقش آفرینی کند، می تواند در معادلات پیچیده قفقاز دست برتر را به دست آورد.
این کارشناس مسایل بین الملل ضمن اشاره به طرح موسوم به «کریدور میانی» که از طرف ترکیه و کشورهای غربی دنبال می شود، افزود: این مسیر شرق به غرب از آسیای مرکزی و قفقاز عبور کرده و هدف اصلی آن کاهش وابستگی اروپا به مسیرهای روسیه است.
وی در آخر تاکید کرد: اگر ایران در مقابل این روند منفعل بماند، کریدور میانی می تواند به ابزاری برای حذف ایران از معادلات شرق - غرب تبدیل گردد. در مقابل، تکمیل ریل جلفا می تواند این تهدید را خنثی کرده و با این حال طرح ارمنستان برای تبدیل شدن به «چهارراه صلح» بوسیله پیوستن به مسیرهای ترانزیتی بین المللی شرق-غرب و شمال-جنوب را نیز محقق سازد.

نقشه کریدور میانی

به گزارش سیمان به نقل از مهر، تکمیل اتصال ریلی جلفا - نخجوان باید در صدر اولویت های راه اندازی کریدور شمال - جنوب قرار گیرد؛ چونکه هرگونه تعلل در اجرای این پروژه، به مفهوم از دست رفتن فرصت های راهبردی ایران در معادلات اقتصادی و ژئوپلیتیکی منطقه خواهد بود. خلاصه اینکه این پیمان دارای دبیرخانه ای است که در وزارت راه و شهرسازی ایران مستقر بوده و حالا حدود ۱۴ کشور آسیایی و اروپائی عضو این نهاد کریدوری هستند. وی بیان کرد: طرحی که غربی ها از دهه ۹۰ میلادی بدنبال آن بودند تا مسیر عبور کالا و خطوط انرژی را تحت کنترل خود درآورند. در صورتی که ایران در تکمیل اتصال ریلی جلفا و آستارا نقش آفرینی کند، می تواند در معادلات پیچیده قفقاز دست برتر را به دست آورد.
1404/07/26
12:27:45
0.0 / پنج
4
تگهای خبر: ایران , تحریم , راه و شهرسازی , كالا
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۴
پربیننده ترین ها

پربحث ترین ها

جدیدترین ها

سیمان سیمان