راه اندازی مرز ریلی جدید با افغانستان در امتداد راه آهن چابهار - زاهدان

راه اندازی مرز ریلی جدید با افغانستان در امتداد راه آهن چابهار - زاهدان

به گزارش سیمان، یک کارشناس صنعت ریلی اظهار داشت: با تکمیل راه آهن چابهار ـ زاهدان و اتصال و در امتداد آن با تشکیل مرز ریلی جدید با افغانستان، جایگاه ترانزیتی ایران تقویت خواهد خواهد شد.



سید حسین میرشفیع نماینده و مشاور سابق وزیر راه و شهرسازی در امور زیربنایی در گفتگو با گزارشگر مهر با اشاره به آخرین وضعیت پروژه راه آهن چابهار زاهدان اظهار داشت: قطار چابهار زاهدان امسال با عنایت به روندی که حال در دست اجراست و روسازی آن با سرعت درحال تکمیل است، تا انتهای سال امکان اولیه عبور قطار را خواهد داشت.
وی اضافه کرد: حالا بالاتر از یک کیلومتر روسازی در روز به انجام می رسد و کارهای تکمیلی این پروژه در نیمه ابتدای سال آینده تکمیل خواهد شد. بدین سان بهره برداری اولیه از خط تا پایان امسال فراهم می شود.
میرشفیع افزود: از نظر اقتصادی نیز این خط ریلی اهمیت ویژه ای دارد؛ چونکه یکی از کریدورهای اصلی شمال جنوب کشور شمرده می شود و بندر چابهار به شبکه ریلی متصل خواهد شد. ظرفیتی که برای بندر شهید بهشتی چابهار پیشبینی شده است، بدون اتصال ریلی فقط متکی به حمل و نقل جاده ای خواهد بود و با عنایت به فاصله طولانی، توجیه اقتصادی چندانی نخواهد داشت. ازاین رو اجرای این پروژه ضرورت داشت که خوشبختانه منابع لازم آن نیز تامین شده و با سرعت درحال اجراست.
نماینده و مشاور سابق وزیر راه و شهرسازی در امور زیربنایی خاطرنشان کرد: بخش کوچکی از زیرسازی در محدوده چابهار باقیمانده که به سرعت در حال انجام می باشد و روسازی نیز درحال تکمیل شدن می باشد. در امتداد این خط، ظرفیت توسعه به سوی کشورهای همسایه وجود دارد.
وی اظهار داشت: اخیراً کمیسیون مشترک ایران و پاکستان برگزار شد و ظرفیتهای توسعه حمل و نقل و تجارت بین دو کشور مورد بررسی قرار گرفت. قسمتی از این نیاز از سمت چابهار تامین خواهد شد و توافق شده است که خطوط کشتیرانی بین دو یا سه کشور نیز برقرار شود. ازاین رو ظرفیت اقتصادی چابهار برای روابط ایران و پاکستان تقویت خواهد شد.
این کارشناس صنعت ریلی اضافه کرد: در رابطه با افغانستان نیز اجرای راه آهن زاهدان زابل به سوی قندهار و کابل جزو پروژه های مصوب است و افغانستان به دنبال تکمیل این مسیر است. برای این کشور توجیه بالایی دارد که از سمت چابهار ارتباط ریلی برقرار شود. بر این اساس، ما از زاهدان به زابل پروژه را اجرا می نماییم و طرف افغان نیز از مسیر زاهدان - زابل - زرنج را راه اندازی خواهد نمود که یک پشتیبانی جدید ریلی در منطقه به وجود می آورد.
نماینده و مشاور سابق وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: با اتصال چابهار به شبکه ریلی کشور، بارهای ترانزیتی می تواند از زاهدان به مرز ترکمنستان، عراق و ترکیه منتقل شود که این امر جایگاه ترانزیتی ایران را تقویت خواهد نمود. البته باید بهره برداری این پروژه نیز سریع و کارآمد باشد؛ به این معنا که قطار، لوکوموتیو و سیستم بهره برداری کافی وجود داشته باشد تا بار در بندر چابهار معطل نشود.
وی خاطرنشان کرد: در امتداد این شبکه، پروژه زاهدان مشهد نیز بصورت نیمه تمام وجود دارد که طی یکی دو سال اخیر جهش خوبی در پیشرفت فیزیکی داشته و الان به حدود ۲۲ درصد رسیده است. تکمیل این خط، کریدور شرقی کشور را بطور مستقیم و بدون نیاز به عبور از مسیرهای پرپیچ وخم به مرز سرخس و دیگر نقاط متصل خواهد نمود.
میرشفیع در آخر تصریح کرد: در مرز میلک نیز ایجاد یک گذرگاه جدید ریلی در دست اقدام قرار دارد. بطور کلی مجموع این اقدامات سبب خواهد شد که شرق کشور به یک محور راهبردی ریلی برای ترانزیت و توسعه تجارت منطقه ای تبدیل گردد.


منبع:

1404/07/12
10:46:57
0.0 / پنج
58
تگهای خبر: ایران , تجارت , حمل و نقل , راه و شهرسازی
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۳
پربیننده ترین ها

پربحث ترین ها

جدیدترین ها

سیمان سیمان