ایران باید با دیپلماسی اقتصادی مانع تحقق کریدور زنگزور شود

ایران باید با دیپلماسی اقتصادی مانع تحقق کریدور زنگزور شود

به گزارش سیمان، دبیر انجمن کشتیرانی اظهار داشت: اگر توان دیپلماسی اقتصادی خویش را تقویت نماییم، هیچ گاه کریدوری مانند زنگزور به زیان ما عملیاتی نخواهد شد، راه اندازی چنین کریدوری منافع ایران را تحت تاثیر قرار می دهد.



به گزارش سیمان به نقل از مهر، مسعود پل مه دبیر انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته امروز (سه شنبه، ۱۱ شهریور) در نشست خبری با اعلان اینکه تشکل ملی کشتیرانی ایران دارای قدمتی بالغ بر ۷۲ سال است و بیشتر از ۴۰۰ شرکت فعال در عرصه لجستیک بندری و دریایی کشور فعالیت می نمایند، اظهار داشت: این شرکتها در تمامی زمینه های مدیریت، اجرا و سرمایه گذاری منشأ اثر بوده و همواره بعنوان حامیان اصلی تجارت خارجی کشور ایفای نقش کرده اند.


برگزاری پنجمین همایش توسعه دریا محور


وی اضافه کرد: امسال پنجمین دوره همایش توسعه دریا محور یا اقتصاد دریا محور برگزار می شود. برگزاری چنین همایشی باید با بهره گیری از تمام توان علمی، اجرایی و مدیریتی دولت و بخش خصوصی صورت گیرد، چونکه اقتصاد دریا محور یکی از بااهمیت ترین مباحث اقتصادی کشور است. دریا موهبتی الهی است که موتور پیشران اقتصاد، پیشرفت و تعالی کشور شمرده می شود، اما متاسفانه تابحال نتوانسته ایم به صورت شایسته از این ظرفیت استفاده نمائیم.
دبیر انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته بیان نمود: امیدواریم فرصت های از دست رفته را با اهمیت حداکثری و انرژی مضاعف جبران نماییم. در این دوره، همایش با رویکرد تقویت ارتباط بهینه میان بخش خصوصی و دولتی برگزار می شود.


۹۰۰ میلیون تن تبادل کالای روسیه در سال گذشته؛ سهم ایران تنها ۶ میلیون تن


وی اظهار داشت: از دستاوردهای دوره گذشته ایجاد دبیرخانه دائم کریدور شمال-جنوب بود. این کریدور بیشتر از ۲۲ سال پیش میان ایران، روسیه و هند توافق شده اما تابحال بشکل اجرایی و عملی محقق نشده است. سال قبل روسیه ۹۰۰ میلیون تن تبادل کالا داشت. اما سهم ایران تنها حدود ۶ میلیون تن بود که از این کریدور عبور کرد، که رقم بسیار ناچیزی است.
وی اضافه کرد: نباید مزیت های این کریدور را از دست بدهیم. امروز کشورهایی که حتی منفعتی در اوراسیا و خاورمیانه ندارند، به دنبال سرمایه گذاری در این منطقه هستند. بعنوان مثال در سال ۱۳۸۶ اتاق تجاری آمریکا در اجلاس قزاقستان پیشنهاد کریدور اوراسیا را بیان نمود. این در شرایطی است که آمریکا در جهان نقشی ضد اقتصادی دارد اما برای منافع خود در منطقه چنین پیشنهاداتی عرضه می کند. مشابه همین مساله را امروز در کریدور زنگزور شاهد می باشیم.


کاهش منافع اقتصادی ایران در صورت راه اندازی کریدور زنگزور


پل مه اظهار داشت: اگر توان دیپلماسی اقتصادی خویش را تقویت نماییم، هیچ گاه کریدوری مانند زنگزور به زیان ما عملیاتی نخواهد شد. راه اندازی چنین کریدوری منافع ایران را بشدت تحت تاثیر قرار می دهد؛ چونکه در این صورت کامیون های ترکیه دیگر از مسیر ایران عبور نمی کنند و ما قدرت چانه زنی اقتصادی خویش را در ترکیه از دست می دهیم.
وی اضافه کرد: متاسفانه نقطه ضعف ما نبود نگاه دیپلماسی اقتصادی در ساختار دولتی بوده است. خوشبختانه با روی کار آمدن دولت چهاردهم شاهد تغییرات مثبتی هستیم و امیدواریم این تغییرات به رویکرد های اجرایی منجر شود.
دبیر انجمن کشتیرانی اظهار داشت: یکی از اشکالات مهم، انقطاع در خط ریلی رشت - آستارا است که باید هرچه سریع تر به مرحله اجرا برسد. با ابتکار عمل میتوان تهدید زنگزور را به تعویق انداخت.
وی اضافه کرد: یکی از اهداف اصلی برگزاری این همایش ها معرفی فرصت های پیش رو و تبدیل تهدیدها به فرصت بوده است. در اطراف ایران روزانه صدها میلیون تن کالا درحال جابجایی است و بالغ بر ۱۲ کریدور فعال وجود دارد. اگر توانایی خویش را ارتقا دهیم، طراحان این کریدورها ناچار خواهند شد ایران را بعنوان شریک استراتژیک خود قبول کنند.
دبیر انجمن کشتیرانی اظهار داشت: این امر بدون اعتماد دولت به بخش خصوصی محقق نخواهد شد. دولت باید نقش رگولاتور و تسهیل گر داشته باشد نه مجری. وقتی دولت در اجرا ورود پیدا می کند، هزینه ها بیشتر می شود و مزیت های رقابتی از دست می رود. بطور مثال کانتینری که از هند با مسیر دریایی به مسکو می رسد ۲۵ روز زمان و ۴۲۰۰ دلار هزینه دارد اما همان کانتینر از مسیر ایران ۵۵ روز زمان می برد و ۸۰۰۰ دلار هزینه دارد.
وی اضافه کرد: دلیل این امر آن است که دولت به جای تسهیل گری وارد اجرا شده است. در صورتیکه تجربه جهانی نشان داده است دولت باید هزینه کند تا فرصت کار، اشتغال و تولید ایجاد شود. سرمایه گذاری و اجرای پروژه ها باید بر عهده بخش خصوصی باشد.
پل مه اظهار داشت: ما بنا داریم سال جاری هم بعنوان سربازان اقتصادی کشور فرصتی فراهم نماییم تا در وضعیت دشوار و تنگناهای اقتصادی، گشایشی برای کشور ایجاد شود.


اسنپ بک خللی در تجارت ایران ایجاد نمی کند


دبیرکل انجمن کشتیرانی با اشاره به اجرای مکانیزم اسنپ بک و تاثیر آن بر تجارت ایران اظهار داشت: در چند دهه گذشته همواره با تحریم ها مواجه بوده ایم و آثار آنها شرایط موجود را تشدید نکرده است. البته این تشدیدها به معنای صد درصدی نیست و بیشتر از ۳۰ درصد تأثیرات تشدیدکننده نخواهد داشت.
وی اضافه کرد: آن چه در تجارت بین المللی اهمیت دارد، دسترسی مستقیم به سیستم های بانکی و صنعتی است؛ در صورتیکه حالا ما از این چرخه محروم هستیم. با اینحال تجربه های گذشته در وضعیت اسنپ بک، قبل از برجام و در دوره های قبلی تحریم، تجارب ارزشمندی را برای ما به دنبال داشته است.


تجربه های گذشته، راهبرد ایران در برخورد با تحریم ها و اسنپ بک است


پل مه اشاره کرد: با بهره گیری از این تجارب و با وجود تشدیداتی که اسنپ بک ممکنست بوجود آورد، ناوگان کشور توانایی مدیریتی، اجرایی و عملیاتی لازم را دارد و اطمینان می دهیم هیچ خللی در روند صادرات و واردات ایران ایجاد نخواهد شد.
وی در آخر اظهار داشت: هرچند تمام تلاش ما بر اینست که شرایط به شکلی تسهیل شود که افزایش هزینه ایجاد نشود، اما تصمیمات تحریمی و استکبارانه ضد ایران متاسفانه نقش افزایشی بر نرخ تبادل کالا و قیمت تمام شده آن داشته است.
حرف آخر اینکه این در شرایطیست که آمریکا در جهان نقشی ضد اقتصادی دارد اما برای منافع خود در منطقه چنین پیشنهاداتی عرضه می کند. به طور مثال کانتینری که از هند با مسیر دریایی به مسکو می رسد ۲۵ روز زمان و ۴۲۰۰ دلار هزینه دارد اما همان کانتینر از مسیر ایران ۵۵ روز زمان می برد و ۸۰۰۰ دلار هزینه دارد. وی در آخر عنوان کرد: هرچند تمام تلاش ما بر این است که شرایط بشکلی تسهیل شود که افزایش هزینه ایجاد نشود، اما تصمیمات تحریمی و استکبارانه ضد ایران متاسفانه نقش افزایشی بر نرخ تبادل کالا و قیمت تمام شده آن داشته است.



منبع:

1404/06/12
10:16:32
0.0 / پنج
4
تگهای خبر: ارز , ایران , بخش خصوصی , تجارت
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۲
پربیننده ترین ها

پربحث ترین ها

جدیدترین ها

سیمان سیمان