پرداخت کمک هزینه مسکن به مستاجرین لطمه دیده در جنگ

پرداخت کمک هزینه مسکن به مستاجرین لطمه دیده در جنگ

سیمان: رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران از پرداخت کمک هزینه اجاره به مستاجرانی که خانه های آنها در حملات اخیر لطمه دیده است، خبرداد.


به گزارش سیمان به نقل از مهر، علی نصیری رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران اظهار داشت: در پی حملات رژیم کودک کش و بی رحم که منجر به شهادت و لطمه دیدگی تعدادی از مردم بی گناه در مناطق غیرنظامی تهران شده، اقدامات مختلفی جهت کمک به لطمه دیدگان در حال انجام می باشد. وی ضمن اشاره به وقوع به هدف خوردن در حدود ۴۵ نقطه خارج از محدوده های نظامی در کوچه ها و خیابان های تهران، اظهار داشت: این حملات منجر به بروز خسارات گسترده ای در منازل مسکونی شده که تعدادی از آنها بطور مستقیم مورد به هدف خوردن قرار گرفته اند و تخریب های جدی به بار آمده است. برخی از شهروندان نیز در این حملات به شهادت رسیده اند. نصیری افزود: خانه هایی که بطور مستقیم یا غیرمستقیم لطمه دیده اند، در درجات مختلف گرفتار مشکل شده اند. دراین میان شهرداری تهران، با وجود این که مطابق قانون مسئولیتی در حوزه اسکان اضطراری ندارد، با همکاری دیگر دستگاههای مسئول وارد عمل شده و از امکانات خود جهت کمک به مردم بهره برده است. وی ضمن اشاره به استفاده از امکانات شهرداری تهران برای اسکان لطمه دیدگان اظهار داشت: هتل های متعلق به شهرداری برای این منظور درنظر گرفته شده اند. هم اینک ۹ هتل برای اسکان اضطراری در اختیار قرار گرفته اند. تا الان ۲۲۴ خانواده شامل ۶۶۲ نفر در این هتل ها اسکان داده شده اند و هر تعداد دیگری از لطمه دیدگان نیز که احتیاج به اسکان داشته باشند، از این خدمات بهره مند خواهند شد. رییس سازمان مدیریت بحران اضافه کرد: علاوه بر موضوع اسکان، هماهنگی هایی برای پیشگیری از سردرگمی مردم بین دستگاههای مختلف انجام شده است. با همکاری بنیاد مسکن، وزارت راه و شهرسازی و دیگر دستگاه ها، تصمیم گرفته شد که شهرداری های مناطق مسئولیت پرداخت کمک هزینه مسکن را برعهده بگیرند. نصیری اعلام نمود: بر طبق این تصمیم، از ساعت ۸ بامداد روز سه شنبه، ۱۷ تیرماه، پرداخت کمک هزینه اجاره مسکن شروع خواهد شد. این کمک هزینه متناسب با اجاره بهای هر منطقه و تا سقف ۱۰۰ متر مربع پرداخت می شود تا خانواده ها بتوانند تا زمان بازسازی منازل خود، سرپناه مناسبی داشته باشند. او همینطور تصریح کرد: سازوکارهایی برای جبران خسارات اموال داخل منازل و جایگزینی وسایل لطمه دیده نیز با همکاری دولت درحال برنامه ریزی و اجرا است.

روند بازسازی خانه های لطمه دیده ناشی از حوادث اخیر

رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، درباره ی روند بازسازی خانه های لطمه دیده ناشی از حوادث اخیر اعلام نمود: اگر بازسازی را به چند دسته تقسیم نماییم، یک دسته خانه هایی هستند که فقط شیشه و فریم پنجره شان لطمه دیده است. این بخش از بازسازی همین حالا توسط شهرداری مناطق در حال انجام می باشد و برنامه ریزی شده که تا قبل از پایان تیرماه، هیچ خانه ای در تهران باقی نماند که از این بابت مشکل داشته باشد. وی افزود: دسته دوم خسارت های متوسط هستند که در آنها سازه اصلی ساختمان صدمه ای ندیده، اما قسمتهایی مانند یک دیوار، سرویس بهداشتی یا اتاق خواب گرفتار لطمه شده اند. این موارد تحت عنوان پایدارسازی شناخته می شوند. از اینجا به بعد سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران به ما ملحق می شود و مسئولیت تأیید ایمنی این واحدها را بر عهده می گیرد. بر طبق این تأییدیه ها، اقدامات بازسازی انجام می شود؛ چه در مورد پایدارسازی، چه مقاوم سازی. رییس سازمان مدیریت بحران اضافه کرد: در مورد واحدهایی که باید تخریب و نوسازی شوند نیز، همه این موارد در قالب یک سازوکار مشخص پیش خواهد رفت تا مردم احتیاجی به پیگیری و دوندگی برای دریافت پروانه ساخت نداشته باشند. اگر کسی بخواهد خودش نسبت به مقاوم سازی واحد مسکونی اش اقدام نماید، دریافت پروانه برای او رایگان و با سرعت بالا صورت خواهد گرفت. نصیری در یک برنامه تلویزیونی همین طور به تصویب یک لایحه حمایتی توسط شورای اسلامی شهر تهران اشاره نمود و اظهار داشت: شورای اسلامی شهر تهران یک لایحه ۱۷ ماده ای را با تغییرات کمی تصویب کرد که با همراهی مردم در این راه گام برداشته شود. ان شاءالله در فرایندی که طی آن به مردم به شکل موقت ودیعه مسکن داده می شود و اسکان موقت پیدا می کنند، در انتها این دوره، کلید خانه شان حتی اگر قدیمی ساز هم باشد به صورت نوساز به آنها تحویل خواهد شد. ایشان در ادامه توضیح داد که شهروندانی که خانه شان لطمه دیده است، چهار روش برای اعلام خسارت و پیگیری امور خود به شرح ذیل دارند: ۱. نصب بنرهای آبی رنگ در محل های لطمه دیده: در تمامی نقاطی که لطمه دیدگی رخ داده، بنرهای آبی رنگ با عنوان «گروه جهادی حامی» نصب شده که حاوی یک آدرس و یک شماره تماس است. ۲. تماس تلفنی با همکاران مناطق ۲۲ گانه: شماره درج شده روی بنرها به همکاران ما در مناطق مختلف تهران متصل است و این افراد به شکل شبانه روزی پاسخگوی شهروندان خواهند بود. ۳. حضور فیزیکی در مراکز منتخب: در حدود ۱۷ نقطه از شهر، چادرهایی برگزار شده و نمایندگان سازمان مدیریت بحران به شکل فیزیکی در این مکانها حضور دارند. ۴. رفتن به سوله های مدیریت بحران: مدیران بحران مناطق ۲۲ گانه در سوله های بحران ساکن هستند و پاسخگوی نیازهای شهروندان در این حوزه خواهند بود. نصیری در انتها تاکید کرد: همه تلاش ما این است که پروسه بازسازی و ایمن سازی با سرعت، دقت و کمترین زحمت برای شهروندان پیش برود و مردم در سریع ترین زمان ممکن به خانه های نوساز و ایمن خود بازگردند.


منبع:

1404/04/16
23:49:08
0.0 / پنج
5
تگهای خبر: اجاره , خدمات , دستگاه , راه و شهرسازی
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۳
پربیننده ترین ها

پربحث ترین ها

جدیدترین ها

سیمان سیمان