پرواز آزمایشی هواپیمای آب نشین در گیلان انجام شد

پرواز آزمایشی هواپیمای آب نشین در گیلان انجام شد

سیمان: پرواز آزمایشی یک فروند هواپیمای دوزیست با حضور رییس سازمان هواپیمایی کشوری در گیلان انجام شد، اقدامی که می تواند آغازگر تحول در حمل و نقل هوایی میان بنادر باشد.



به گزارش سیمان به نقل از مهر، حسین پور فرزانه رییس سازمان هواپیمایی کشوری از سرمایه گذاران برای ورود به عرصه هواپیماهای آب نشین با هدف جابه جایی مسافر و کالا میان بنادر و جزایر کشور دعوت به همکاری کرد.
در همین راستا، با حضور رییس سازمان هواپیمایی کشوری و برخی مسئولان استان گیلان، پرواز آزمایشی یک فروند هواپیمای دوزیست در این استان انجام شد؛ اقدامی که می تواند زمینه ساز تحول در جابه جایی مسافر و کالا میان بنادر و جزایر کشور باشد.
این مراسم، با حضور حسین پور فرزانه رییس سازمان هواپیمایی کشوری، مدیرکل فرودگاه بین المللی سردار جنگل رشت و مدیرعامل منطقه آزاد انزلی، پرواز آزمایشی یک فروند هواپیمای دوزیست از فرودگاه سردار جنگل رشت به بندرانزلی و سپس به ساحل زیباکنار آغاز شد.
معاون وزیر راه و شهرسازی در این آیین با اعلان اینکه امروز یکی از مسایل عمده کشور، افزایش تعداد ناوگان هوایی است، اظهار داشت: پروازهای منطقه ای، پرواز با هواپیماهای باریک پیکر و پهن پیکر از طرف ناوگان هوایی کشورمان به انجام می رسد و در این میان، پروازهای منطقه ای و پروازهایی با صندلی کم به منزله مویرگ های یک بدن هستند.
پور فرزانه با اشاره به وجود بالاتر از ۲ هزار و ۷۰۰ کیلومتر ساحل در شمال و جنوب کشورمان، اشاره کرد: این سواحل جهت استفاده از باندهای خدادادی، یعنی دریاها بسیار مناسب هستند و همین طور می توانیم بین بنادر مختلف کشور پرواز داشته باشیم.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به ظرفیتهای موجود در سواحل شمال و جنوب کشور، عنوان کرد: جزایر و بندرگاه های مختلفی در کشور وجود دارد؛ بدین سبب نیازمند هواپیماهای آب نشینی با ظرفیت زیر ۱۹ صندلی هستیم که بتوانند نقش جابه جایی مسافر و کالا را میان بندرگاه ها ایفا کنند.
وی اضافه کرد: بطور مثال، امکان جابه جایی بین جاسک و چابهار، جاسک و بندرعباس، بندرعباس و قشم، یا گناوه و خارک وجود دارد و همین طور در بسیاری دیگر از نقاط کشور شرایط مناسبی جهت استفاده از هواپیمای آب نشین برای خدمت رسانی در آنها وجود دارد.
پور فرزانه در ادامه به شباهت زیاد هواپیمای آب نشین با هواپیماهای کوچک اشاره نمود و اظهار داشت: در طراحی هواپیماهای آب نشین ملاحظات نشست و برخاست در آب لحاظ شده است. این هواپیماها دوزیست هستند، یعنی نه فقط باید ملاحظات آئرودینامیکی در طراحی شان درنظر گرفته شود، بلکه باید اصول هیدرودینامیکی نیز رعایت شود.
وی اظهار داشت: چنین هواپیمایی باید در لحظاتی که روی آب است، عملکردی مشابه قایق داشته باشد و حرکت پایداری ارائه کند و زمانی که در پرواز است، نقش یک پرنده بطورکامل پایدار را ایفا کند.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این که ترکیب طراحی سبب شده هواپیماهای آب نشین به عنوان وسیله ای قابل پذیرش و مورد توجه در سرتاسر جهان خصوصاً در آمریکا شناخته شوند، گفت: پرنده هایی که امروز مشاهده می کنید، همچون نمونه هایی هستند که ساخت آنها در کشور بومی سازی شده است و امکان تولید آنها در نسخه های مختلف در داخل وجود دارد.
وی اشاره کرد: همچنین، امکان خرید این هواپیماها در سطح بین المللی برقرار است و می توان با مشارکت سرمایه گذاران، آنها را وارد ناوگان کرد. وظیفه سازمان هواپیمایی کشوری، تسهیل گری در صدور مجوزها، تامین ایستگاهها و آماده سازی ترمینال های مناسب در بندرگاه ها است تا امکان پروازهای منظم بین بنادر برقرار شود.
پورفرزانه با اشاره به اثرگذاری سرمایه گذاران حقیقی و حقوقی در توسعه ارکان صنعت هوانوردی، عنوان کرد: از تمامی سرمایه گذاران دعوت می کنم برای جابه جایی مسافر و بار در سواحل کشور وارد این حوزه شوند.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری اشاره کرد: سازمان ما در این راه آماده ارائه مشاوره های فنی، معرفی به بانکها برای دریافت تسهیلات و هماهنگی های ضروری جهت بهره برداری از ظرفیتهای موجود است تا حمل و نقل ساحلی کشور توسعه یابد.



منبع:

1404/03/22
11:40:27
0.0 / پنج
21
تگهای خبر: تسهیلات , تولید , حمل و نقل , راه و شهرسازی
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۳
پربیننده ترین ها

پربحث ترین ها

جدیدترین ها

سیمان سیمان