در اجلاس وزیران بریكس مطرح شد؛

رشد بیشتر از 60 درصدی ترانزیت ایران در 12 ماه گذشته

رشد بیشتر از 60 درصدی ترانزیت ایران در 12 ماه گذشته

به گزارش سیمان، وزیر راه و شهرسازی در اجلاس وزرای حمل و نقل کشورهای بریکس از رشد بیشتر از ۶۰ درصدی ترانزیت کالا از ایران در ۱۲ ماهه گذشته اطلاع داد.



به گزارش سیمان به نقل از مهر، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی در اجلاس مجازی وزرای حمل و نقل کشورهای بریکس ضمن اشاره به این که بریکس بعنوان نهادی پیشرو و متشکل از اقتصادهای بزرگ نوظهور توانسته با عرضه الگوها و ابتکارات مناسب روندهای جدیدی را در جهان شکل دهد، اظهار داشت: اعضای بریکس با اقتصادهای مکمل و تنوع فرهنگی می توانند نیازهای متقابل را تأمین کنند و تجربه های ملی و بومی توسعه ای خویش را در جهت تقویت رفاه و بامداد جهانی به اشتراک گذارند.
وی اضافه کرد: عضویت دائم جمهوری اسلامی ایران پارسال در بریکس پیشرفتی تاریخ ساز و موفقیتی استراتژیک برای سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران محسوب شده و ایران گامی اساسی را به سمت گسترش ارتباطات در کلیه حوزه های حمل و نقل، تجاری و اقتصادی با اعضای بریکس برداشته است.
بذرپاش تصریح کرد: سیاست ها و برنامه های بریکس در بیانیه ها و اسناد آن انعکاس یافته نشان داده است این نهاد می تواند به طیف متنوعی از موضوعات در رابطه با دغدغه های جوامع درحال توسعه بپردازد. دستور کار اجلاس حاضر با محورهای دیجیتالی شدن حمل و نقل، ایجاد پلت فرم های لجستیکی حمل و نقل بین کشورهای عضو، حمل و نقل پایدار، حمل و نقل سبز و توسعه همکاریهای در میان از راه سرمایه گذاری های مشترک، بستری مناسب برای شکل دهی به همکاریهای سازمان یافته فراهم آورده است.
وزیر راه و شهرسازی بیان نمود: ایران با موقعیت جغرافیایی ممتاز و مزیت های ترانزیتی فراوان، تقاطع کریدورهای ترانزیتی شمال-جنوب و شرق-غرب با داشتن ۱۱ بندر تجاری در حاشیه دریای خزر، خلیج فارس و دریای عمان با ظرفیت ۲۷۳ میلیون تن و شبکه ۱۵ هزار کیلومتری خطوط ریلی و بیشتر از ۲۵۰ هزار کیلومتر انواع راه باکیفیت و ۲۶ پایانه مرزی زمینی، این قابلیت را دارد تا با حداقل زمان و هزینه شبکه های تجاری منطقه ای و بین المللی را از راه خشکی به هم پیوند دهد و زنجیره ارزش منطقه را به بهترین شیوه کامل کند. به صورتی که از راه این شبکه سالانه به میزان ۷۰۰ میلیون تن بار جابه جا می شود.
بذرپاش خاطرنشان کرد: همینطور ترانزیت از قلمرو ایران با رشد ۶۰ درصد در ۱۲ ماه گذشته به بیشتر از ۱۷.۶ میلیون تن رسیده که نشان از قابلیت اطمینان، امنیت و مقرون به صرفه بودن مسیر ترانزیتی ایران برای کشورهای منطقه است.
وی اظهار داشت: در حوزه هوانوردی هم ایران از ظرفیتهای مناسبی برای عرضه خدمات هوانوردی، فرودگاهی و هم ضریب بالای ایمنی و امنیت پرواز همراه با شرایط اقتصادی مناسب برای پروازهای عبوری و ترانزیتی از فضای آسمان کشور برخوردار می باشد. همکاری با بریکس برای ایران اهمیت ویژه ای دارد و در اینجا از تصمیم دولت روسیه برای برگزاری این نشست و بحث پیرامون ابتکارات و عرضه راهکار ها برای مقابله با چالش های جهانی و بررسی روش های تأمین مالی، در قسمت حمل و نقل حمایت می کنم.
وی خاطرنشان کرد: کریدور شمال-جنوب بعنوان یکی از از کریدورهای مهم با داشتن مزیت های مناسب و مؤثر حمل ونقلی می تواند سبب هم افزایی کشورهای عضو بریکس در حوزه حمل و نقل و ترانزیت شود. بنابراین همانگونه که در بیانیه نشست سه جانبه بین ایران، هند و روسیه در تاریخ ۴ جولای ۲۰۲۳ در تهران تصریح شده، ارتقا ساختار کنونی مدیریت این کریدور به سطح یک سازمان بین الملی، تحت عنوان «سازمان بین الملی کریدور شمال - جنوب» می تواند منجر به بهبود ساختار سازمانی و مدیریتی این کریدور شده و در نتیجه سبب بهبود حمل و نقل بین المللی و توسعه حمل و نقل ترکیبی در قالب این کریدور شود. همینطور با ارتقای سطح هماهنگی و یکپارچگی، فعالیتهای تجاری و ترانزیتی را میان خریداران و فروشندگان با استفاده از شقوق مختلف حمل و نقل و به صورت ترکیبی برای بهره مندی تمامی اعضای بریکس ارتقا می بخشد.
بذرپاش اظهار داشت: همانطور که در بیانیه هم اشاره شد، جمهوری اسلامی ایران در جهت تنوع بخشیدن به زنجیره های تأمین حمل و نقل و لجستیک برای تقویت اتصال و افزایش کارایی و رقابت برای تبادلات اقتصادی و رشد بهتر، حمایت همه جانبه خویش را اعلام می کند.
وزیر راه و شهرسازی اظهار نمود: حالا فرصتی مغتنم فراهم شده تا برای دستایی به اهداف بریکس همچون نوآوری و دیجیتالی شدن زنجیره های تأمین، تحرک شهری در جهت اهمیت بخشیدن به توسعه بیشتر سیستم های حمل و نقل عمومی شهری، آموزش منابع انسانی شایسته در ایجاد یک سیستم حمل و نقل ایمن و تأمین مالی پروژه های حمل و نقل هم فکری داشته باشیم.


منبع:

1403/03/19
12:06:27
0.0 / پنج
217
تگهای خبر: آموزش , ارز , ایران , تجربه
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۱
سیمان سیمان