افتتاح راه آهن رشت - کاسپین درگیر وعده و شعار

افتتاح راه آهن رشت - کاسپین درگیر وعده و شعار

به گزارش سیمان، با عنایت به اهمیت ویژه خط ریلی رشت - کاسپین در به ثمر نشینی کریدور شمال به جنوب این پروژه ریلی طی سالهای اخیر مسؤولان کشوری زودهنگام آن سخن گفتند، اما همچنان در حد وعده بود.



به گزارش سیمان به نقل از مهر، بهره برداری از خط ریلی رشت - کاسپین زمینه سازی برای گسترش روابط میان اعضای اوراسیا با کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس و یکی از با اهمیت ترین فاکتورهای تحقق سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی در عرصه مناطق آزاد است. با اتصال منطقه آزاد انزلی به خط ریل سراسری در پیر بازار رشت، شاهد اتصال ۲ دریای شمالی و جنوبی ایران خواهیم بود.
با تکمیل راه آهن رشت کاسپین، یکی از با اهمیت ترین زیرساخت های فعال سازی کریدورهای عبوری از کشورمان خصوصاً گذرگاه شمال جنوب تکمیل می شود و اتصال ریل به منطقه آزاد انزلی، زمینه فعال سازی ظرفیتهای ترانزیتی شمال کشور را به همراه خواهد داشت. کمتر از ۲ کیلومتر از مسیر ۳۷ کیلومتری خط ریل در محدوده منطقه آزاد انزلی واقع شده و راه اندازی چند صد متر خط ریلی با فناوری خاص جهت اتصال به سینی دوار که نقطه اتصال و نقل و انتقال کالا میان کشتی و خط آهن است در این منطقه انجام شده است.
کشورمان بهترین سرزمین منطقه برای حمل و نقل و ترانزیت است و بهره برداری از این خط ریلی زمینه سازی برای گسترش روابط میان اعضای اوراسیا با کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس است و یکی از با اهمیت ترین فاکتورهای تحقق سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی در عرصه مناطق آزاد، ایفای نقش محوری در مناسبات حمل و نقلی کشورهای فرامنطقه ای است، موضوعی که مناطق آزاد تجاری صنعتی جمهوری اسلامی ایران در آن از ظرفیتهای قابل توجهی برخوردار می باشند.
موقعیت مکانی هر یک از این مناطق در کریدورهای بین المللی عبوری از چهار سوی ایران، هم افزایی با نهادهای دولتی و استفاده از توانمندی های بخش خصوصی داخلی و خارجی می تواند به بهره برداری حداکثری از مزیت های رقابتی و نسبی کشورمان منجر شود.
قطار وعده ها روی ریل رشت - کاسپین
عملیات اجرائی پروژه راه آهن رشت - کاسپین در سال ۱۳۸۵ آغاز شد اما از سال ۸۵ تا ۹۸ فقط سه درصد پیشرفت داشت و عمده کار آن از سال ۹۸ شروع شده است. اجرای این پروژه علاوه بر اهمیت در حمل و نقل داخلی، بار و مسافر استان گیلان؛ از نظر ایجاد یک کریدور ریلی جدید برای صادرات و واردات کشور و همین طور ترانزیت کالا از مناطق شمالی کشور به خلیج فارس، آب های آزاد بین المللی و دیگر کشورهای همسایه ایران نیز بسیار اهمیت دارد.
اوایل مردادماه سال ۱۴۰۰ محمد اسلامی وزیر وقت راه و شهرسازی دولت روحانی با اشاره به پیشرفت فیزیکی ۸۰ درصدی زیرسازی راه آهن رشت - کاسپین گفته بود که طبق برنامه زمان بندی پیش بینی کرده بودیم پروژه مذکور تا پایان شهریور امسال آماده شود، اما در شرایطی قرار گرفتیم که موانع گوناگون تأخیرهای ناخواسته ای را به این پروژه منتقل کرده است.
وی با اشاره به پیشرفت ۸۰ درصدی زیرسازی این خط آهن، گفته بود که مصالح لازم برای روسازی آماده است، پس انتظار می رود باقی مانده مسیر را با مشارکت همه دستگاهها و همراهی مردم تا قبل از زمستان همان سال به عاقبت برسد. پروژه راه آهن رشت _ کاسپین به طول ۶۵ کیلومتر بخش اولیه از کریدور شمال - جنوب است که خلیج فارس را به دریای خزر متصل می کند و از مصوبات سفر رییس جمهور در بهمن ماه ۱۴۰۰ به گیلان است.
کندی روند تکمیل راه آهن رشت کاسپین در دولت پیشین
علاوه بر این که مقام معظم رهبری و رییس جمهور وقت ایران تاکید ویژه ای به تکمیل راه آهن رشت - کاسپین و رشت - آستارا داشتند اما روند پیشرفت پروژه رشت - کاسپین به کندی پیش می رفت. استاندار گیلان یکی از اشکالات مهم در کندی سرعت در روند تکمیل راه آهن رشت کاسپین را کم کاری پیمانکار عنوان کرده بود و به همین دلیل خبر از قطع همکاری و خلع ید با پیمانکار قبلی امضای قرارداد جدید با پیمانکاری دیگر را داد. تاکید بذرپاش بر تسریع در اجرای پروژه های ریلی رشت - کاسپین
مهرداد بذرپاش در یکی از رسانه های اجتماعی نوشت: ‏‏با تاکید رییس جمهور در جلسه بررسی پروژه های اولویت دار حوزه ریلی در امتداد تحقق ابتکار ‎ایران راه، تکمیل طرح های زیرساختی کریدوری تسریع می شود.
وی اضافه کرد: پروژه های ریلی میانه- اردبیل و رشت- کاسپین و پروژه ناتمام راه آهن یزد -اقلید در سریع ترین زمان ممکن تقدیم مردم شریف خواهد شد.
سومین ابر پروژه ریلی کشور در آستانه افتتاح بااینکه سرعت اجرای پروژه ریلی رشت - کاسپین قابل قبول است اما همچنان روی ابر «وعده ها» سیر می کند و فقط در یک سال قبل چندین بار مسؤولان کشوری و استانی در حین بازدید از این پروژه ریلی، از افتتاح سریع آن سخن گفتند اما در حد وعده بود و همچنان زمان دقیقی از افتتاح این خط ریلی وجود ندارد.

1403/01/14
08:51:47
0.0 / پنج
178
تگهای خبر: ایران , بازار , بخش خصوصی , حمل و نقل
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۴
سیمان سیمان