برنامه روسیه برای لایروبی کانال ولگا و تسهیل تردد کشتی های تجاری

برنامه روسیه برای لایروبی کانال ولگا و تسهیل تردد کشتی های تجاری

سیمان: مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی کشورمان با وزیر صنعت، تجارت و انرژی منطقه آستراخان روسیه، دیدار و درباره ی توسعه همکاری بندری و دریایی و کشتیرانی منظم در خزر گفت و گو کرد.



به گزارش سیمان به نقل از وزارت راه و شهرسازی، علی اکبر صفایی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با ایلیا ولینسکی، وزیر صنعت، تجارت و انرژی منطقه آستراخان روسیه، دیدار و درباره ی توسعه همکاری بندری و دریایی و کشتیرانی منظم در خزر، ایجاد ظرفیت ترانزیتی و فعال سازی کریدور شمال-جنوب و کاهش تراز آب دریای خزر گفتگو کرد.
معاون وزیر راه و شهرسازی در این نشست ضمن اشاره به علاقه مندی تهران و مسکو برای توسعه همکاری تجاری و اقتصادی طی سالهای اخیر، تصریح کرد: با عنایت به قدمت همکاریهای بندری و دریایی بین بنادر شمالی ایران با بنادر منطقه آستارا خان روسیه، فعال سازی همه پتانسیل ها و ظرفیتهای موجود تجاری بین استانهای شمال ایران و استان آستارا خان از اهداف کلیدی دولت سیزدهم قلمداد می شود.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در این جلسه با اشاره الحاق ۳۰ فروند شناور تجاری به ظرفیت کشتیرانی ایران در خزر و علاقه مندی تهران برای ادامه توسعه ناوگان از راه ظرفیتهای آستارا خان، تصریح کرد: ظرفیتهای خالی در بنادر آستارا خان و بنادر شمالی ایران کشور، ایجاب می کند در زمینه بندری، تردد کشتی های رو-رو، کشتی های کانتینری و کشتی های رو-رو ریلی را شروع نماییم.
صفایی با اشاره با بحران کاهش تراز آب دریای خزر ناشی از کاهش سطح آب ورودی از رودخانه ولگا به دریا، هشدار داد: در صورت ادامه این وضع و عدم رسیدگی به آن، ابتدا بنادر روسیه و سپس بنادر سایر کشورها گرفتار مشکلات جدی خواهند شد.
استقبال از هرگونه همکاری اقتصادی و تجاری با ایران
وزیر صنعت، تجارت و انرژی منطقه آستراخان نیز در این جلسه ضمن اشاره به وضعیت ژئوپلیتیکی جدید کریدور شمال-جنوب ناشی از تحولات منطقه ای، تصریح کرد: از نظر دولت فدرال روسیه، این کریدور یک مسیر اصلی قلمداد می شود و برنامه ریزی شده تا در یک افق و دورنمای بزرگ، از ظرفیت بازار کشورهای آفریقا نیز در این راهگذر استفاده نماییم.
ایلیا ولینسکی ضمن اشاره به عدم استفاده از کل ظرفیت تجاری بندر آستارا خان، تصریح کرد: با توجه با برنامه ای توسعه ای در دست انجام در این بندر، از هرگونه مشارکت اقتصادی و تجاری با شرکای ایرانی استقبال می نماییم.
وی با بیان خبر در دست ساخت بودن بندر جدید تمام مکانیزه، راه اندازی بزرگ ترین ترمینال بندری، ساخت انبارهای جدید و همین طور ساخت پایانه کانتینری مدرن در منطقه آستارا خان تصریح کرد: با عنایت به نگاههای توسعه ای در بنادر آستارا خان، دولت از افزایش سطح همکاری ها شرکتهای ایرانی با روسیه و افزایش ناوگان ایرانی در خزر استقبال می کند.
وی همین طور ضمن اشاره به مشکل عمق آب کانال ولگا تصریح کرد: ولادیمیر پوتین در سخنرانی خود که چند ماه پیش در مجلس دومای روسیه انجام شد وعده داد که عمق کانال دسترسی منتهی به بندر آستارا خان را به ۴/۵ متر می رساند تا رفت و آمد کشتی های تجاری به بندر یاد شده با سرعت و سهولت انجام پذیر باشد.
وی اضافه کرد: سهم بنادر روسی دریای خزر از کل مبادلات تجاری دریایی روسیه با جامعه بین الملل کمتر از یک درصد است و الان روسیه می کوشد تا با افزودن کشتی های چند منظوره کانتینر بر و بهبود عمق اصلی ترین بندر خود در نوار ساحلی دریای خزر یعنی آستارا خان، بر میزان استفاده خود از ظرفیت کریدور شمال - جنوب بیفزاید.
همچنین در این نشست، جلیل اسلامی، معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی نیز به نشست سه جانبه اخیر ایران، هند و روسیه در تهران پیرامون تسهیل ترانزیت در کریدور شمال-جنوب، اشاره و بر ایجاد ظرفیت ترانزیتی از راه ایران به روسیه و بلعکس از روسیه به کشورهای خلیج فارس تاکید نمود.
عضو هیأت عامل سازمان بنادر و دریانوردی، امکان جذب سرمایه گذاری در حوزه های حمل و نقل دریایی و تجهیزات بندری و امکان سرمایه گذاری شرکتهای روسی در بنادر جنوب ایران برای ایجاد هاب لجستیکی در جهت توسعه حمل و نقل و ترانزیت کالا را از دیگر مصوبات نشست سه جانبه برشمرد.


منبع:

1402/07/21
14:18:06
0.0 / پنج
261
تگهای خبر: ایران , بازار , تجارت , حمل و نقل
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۳
سیمان سیمان