مدیرعامل راه آهن:

۲۰ سال است اولویت حمل و نقل کشور جاده ای است نه ریلی

۲۰ سال است اولویت حمل و نقل کشور جاده ای است نه ریلی

سیمان: هشتمین کنفرانس بین المللی پیشرفت های اخیر در مهندسی راه آهن و هفتمین بزرگداشت روز ایمنی در حمل و نقل ریلی به همراه آئین نکوداشت سردار شهید علیرضا نوری با حضور مدیرعامل راه آهن شروع شد.


به گزارش سیمان به نقل از راه آهن جمهوری اسلامی ایران، در این مراسم که شهریار افندی زاده، معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی، خیراله خادمی، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، اساتید و دانشجویان دانشگاه علم و صنعت نیز حضور داشتند، سید میعاد صالحی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه آهن به تشریح برخی اقدامات و دستاوردها و برنامه های راه آهن جمهوری اسلامی ایران پرداخت. صالحی در ابتدای سخنان خود، با اشاره به ضرورت توسعه صنعت حمل و نقل ریلی در کشور، اشاره کرد: در ماده ۲۴ برنامه ششم توسعه، مقام معظم رهبری در میان چهار حوزه حمل و نقل، بر توسعه حمل و نقل ریلی تاکید فرمودند و ما نیز موظف به اجرای این سیاست راهبردی هستیم. وی اظهار داشت: مطابق بند ب ماده ۵۷ برنامه ششم توسعه، بایستی سهم بار ریلی به ۳۰ درصد و سهم مسافر به ۲۰ درصد افزایش پیدا می کرد، اما این ماده یک بند الف و مقدم نیز دارد که برمبنای آن مقرر شده است یک درصد سهم دولت از فروش نفت، پس از آن که سهم صندوق توسعه ملی و شرکت ملی نفت برداشته شد، به صنعت حمل و نقل ریلی اختصاص یابد. مدیرعامل راه آهن اشاره کرد: در ۵ سال برنامه در دولت گذشته، مجموع پولی که باید به حمل و نقل ریلی اختصاص پیدا می کرد، حدود ۷ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان و بدون در نظر گرفتن نرخ تورم بود که متأسفانه از این مقدار، هیچ مبلغی به حمل و نقل ریلی پرداخت نشد. برای سال ۱۴۰۲ نیز بیش از ۶ هزار میلیارد تومان می شود که امیدواریم از طرف سازمان برنامه به آن توجه گردد. وی با اعلان اینکه برای توسعه حمل و نقل ریلی، در اولین مرحله می بایست مشکلات را بشناسیم و بعد به سراغ سرچشمه های آن برویم، عنوان کرد: مقام معظم رهبری در دیداری که با دانش آموزان در ۱۱ آبان ماه سال ۱۴۰۱ داشتند، سه مزیت رقابتی ایران را منابع انسانی، منابع زیرزمینی و موقعیت جغرافیایی با تأکید بر خطوط ریلی برشمردند و با صراحت گفتند که این مساله با حمل و نقل ریلی امکان پذیر می شود و با جاده ممکن نیست. مدیرعامل راه آهن در تشریح به مزیت مهم حمل و نقل ریلی در مقایسه با جاده ای، اظهار داشت: به عنوان نمونه به ازای ترانزیت یک تن بار از سرخس به بندر عباس، حدود ۳۰ تا ۵۰ دلار کرایه حمل دریافت می شود که در حمل و نقل ریلی فقط ۷ تا ۱۰ دلار آن هزینه سوخت مصرفی اساس قیمت جهانی است. اما در حمل و نقل جاده ای، به ازای همین میزان حمل بار، نزدیک به ۶۰ تا ۷۰ دلار یارانه سوخت پرداخت می شود. صالحی با اشاره به انتقاد رهبر معظم انقلاب از عملکرد دولت های گذشته در بی توجهی به حمل و نقل ریلی، اشاره کرد: ۲۰ سال است که اولویت حمل و نقل کشور، در عمل ریلی نبوده و بر روی حمل و نقل جاده ای تمرکز شده است. مدیرعامل راه آهن عنوان کرد: حالا خوشبختانه گفتمان حمل و نقل ریلی درحال فراگیری است؛ اما باید سرعت بگیرد و بیش از قبل شاهد توسعه حمل و نقل ریلی در کشور باشیم. صالحی با ذکر یاد مرحوم مهندس قاسمی، وزیر فقید راه و شهرسازی اظهار داشت: در دوره مهندس قاسمی پروسه تامین مالی بوسیله تهاتر برای ساخت و تکمیل پروژه های ترانزیتی و راهبردی ریلی پیشنهاد شد که با حمایتهای جناب آقای دکتر بذرپاش درحال پیگیری به نتیجه رساندن این مساله جهت تامین اعتبار و منابع مالی پروژه های کلیدی هستیم. مدیرعامل راه آهن در ادامه، با اشاره به عملکرد صنعت حمل و نقل ریلی در تولید واگن داخلی، اشاره کرد: حالا بیش از ۳۰ هزار واگن باری در کشور وجود دارد و در سال گذشته، با تولید ۱۵۹۸ واگن باری، رکورد تولید را در عرصه ناوگان ریلی باری شکستیم. صالحی با یادآوری این که عمده تولید این واگن ها از طرف ۵ شرکت تولید کننده ناوگان و به سفارش سرمایه گذار خصوصی صورت گرفته است، اشاره کرد: یکی از کارهای ما، پیگیری استفاده از تسهیلات ماده ۱۲ است که قسمتی از آن که مدت ها معطل مانده بود، به امضای وزیر راه و شهرسازی و وزارت نفت رسیده است و در صورت اجرا، قسمتی از مشکلات برطرف خواهند شد. به گفته ی ایشان، با همکاری شرکت های حمل و نقل ریلی، راه آهن توانست در سال قبل رکورد جا به جایی مسافر را با عبور از ۲۹ میلیون و ۶۶۰ هزار نفر به ثبت برساند و در شاخص حمل ریلی که مجموع بار و مسافر است نیز به رغم وجود همه مشکلات، به رشد ۴.۵ درصدی نائل شود. مدیرعامل راه آهن، همین طور از همکاری نزدیک راه آهن با شرکت های دانش بنیان آگاهی داد و اظهار داشت: حمل و نقل ریلی کشور نیاز به داخلی سازی ۶ هزار قطعه داشته که برای تولید داخل آنها، فراخوان داده ایم و تا حالا بیش از ۴ هزار قطعه داخلی سازی شده است. همین طور با بررسی های انجام شده، برای ۱۰ قطعه از این تعداد که دارای ارزش افزوده بالایی هستند از شرکت های دانش بنیان دعوت به عمل می آوریم تا این قطعات را تولید کنند و ما نیز از آنان بطورکامل حمایت خواهیم کرد. صالحی در این جلسه، خطاب به دانشجویان راه آهن اشاره کرد: در راه آهن، فرصت اشتغال و همکاری برای جریان منابع انسانی و جوانان نخبه دانشگاه ها در نظر گرفته شده است و امیدواریم که با تلاش و همت این جوانان نخبه، پرچم ریلی جمهوری اسلامی ایران، پر اقتدار به اهتزاز درآید. گفتنی است؛ بعد از این مراسم، مدیرعامل راه آهن به اتفاق هیأت همراه، ضمن افتتاح نمایشگاه حمل و نقل ریلی در دانشگاه علم و صنعت، از دستاوردهای به نمایش درآمده در این نمایشگاه، بازدید به عمل آورد.


منبع:

1402/03/04
13:38:09
0.0 / پنج
256
تگهای خبر: ارز , ایران , تسهیلات , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۳
سیمان سیمان