معاون وزیر راه خبر داد؛

هزینه ساخت راه آهن رشت-آستارا ۲۰ هزار میلیارد تومان

هزینه ساخت راه آهن رشت-آستارا ۲۰ هزار میلیارد تومان

به گزارش سیمان، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور اظهار داشت: اعتبار مورد نیاز برای تکمیل پروژه راه آهن رشت-آستارا با احتساب هزینه های تملک اراضی حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان برآورد می شود.



به گزارش سیمان به نقل از شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، خیرالله خادمی در جلسه جمع بندی راهکارهای تسریع عملیات اجرایی راه آهن رشت- آستارا با حضور نمایندگان شرکت مهندسین مشاور و پیمانکار این ابر پروژه ریلی اظهار داشت: با عنایت به دستور وزیر راه و شهرسازی در خصوص تسریع در عملیات اجرایی راه آهن رشت- آستارا بعنوان قطعه پایانی کریدور ریلی شمال- جنوب کشور و حلقه واسط کل شبکه راه آهن ایران به کشورهای حوزه قفقاز، روسیه و در نهایت اروپا است که نه تنها بخش مهمی از شبکه ریلی داخلی کشور که نیاز بین المللی است.
وی مهم ترین علت برگزاری این نشست را بررسی راهکارهای موجود در تسریع عملیات اجرایی و جمع بندی فنی این پروژه عنوان و اظهار نمود: به منظور تکمیل هر چه سریع تر راه آهن رشت- آستارا باید راهکارهای استملاک اراضی طرح که نیازمند اعتبار هنگفتی است بررسی شود تا تملک اراضی مسیر پروژه بخصوص در زمینهای زراعی و مسکونی در تعامل کامل با مردم صورت گیرد.
معاون وزیر راه و شهرسازی ضمن اشاره به برگزاری جلسه ای در مورد راه آهن رشت- آستارا و تاکید وزیر راه و شهرسازی در خصوص تکمیل هرچه سریع تر این پروژه اعلام نمود: به منظور اتمام این ابر پروژه راه آهن کشور که از نظر عملیات ریلی و اعتبار مورد نیاز در نوع خود مثال زدنی است نیازمند بهره مندی از روش های نوین و فناوری های روز دنیا هستیم و در حوزه طراحی، مهندسی و تملک اراضی با روش های نوین امکان تکمیل عملیات اجرایی این طرح در کوتاهترین زمان ممکن میسر می شود.
وی افزود: لازم است در مورد تجهیز کارگاه های مورد نیاز و ساخت بخشی از ابنیه فنی نظیر تعداد و طول پل ها و روش اجرای آنها با روش های مهندسی نوین و به روز دنیا تصمیماتی اتخاذ شود و لازم است در نخستین فرصت نسبت به بررسی و روش اجرای راهکار ها اقدام گردد.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه در مورد مزایای بهره برداری از طریق آهن رشت- آستارا توضیح داد و بیان داشت: با بهره برداری از این مسیر ریلی انتقال بار از مبدأ هلسینکی فندلاند تا بنادر جنوبی کشور بیشتر از ۲۰ روز کاسته می شود و این اقدام با عنایت به موقعیت خاص ژئوپلیتیکی ایران درآمد ارزی بالایی برای کشور به همراه دارد.
گفتنی است، هم اکنون عملیات زیرسازی ۱۰ کیلومتر ابتدایی پروژه از مبدا رشت تکمیل شده است و آماده عملیات ریل گذاری است. زیرسازی ۱۱.۵ کیلومتر انتهایی از شهرستان آستارا هم شروع شده است. اعتبار مورد نیاز برای تکمیل این پروژه به ارزش روز معادل ۱۸۰ هزار میلیاردریال و با احتساب هزینه های تملک اراضی حدود ۲۰۰ هزار میلیاردریال برآورد می شود.

1401/05/28
17:14:49
0.0 / پنج
323
تگهای خبر: ارز , ایران , حمل و نقل , راه و شهرسازی
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۵
سیمان سیمان