معاون راه و توسعه راه آهن اعلام كرد؛

۵۵۰ میلیون یورو اعتبار تکمیل خط آهن چابهار-زاهدان

۵۵۰ میلیون یورو اعتبار تکمیل خط آهن چابهار-زاهدان

به گزارش سیمان معاون راه و توسعه راه آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور اظهار داشت: علاوه بر 300 میلیون یوروی صندوق توسعه ملی، 250 میلیون یوروی دیگر برای تکمیل خط آهن چابهار- زاهدان نیاز است.



عباس خطیبی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره آخرین وضعیت راه آهن چابهار-زاهدان گفت: این راه آهن از طرح های بزرگ ریلی کشور است که تکمیل کننده قسمت شرقی کریدور ریلی شمال به جنوب شمرده می شود. ظرفیت فعلی بندر چابهار را که قسمتی از آن بلااستفاده مانده بطور کامل پوشش خواهد داد.
وی با اعلان اینکه قدم های خوبی درباب تکمیل راه آهن چابهار- زاهدان برداشته شده است، اظهار داشت: ۱۵۵ کیلومتر از این مسیر شامل قطعه زاهدان به خاش تقریباً به پایان رسیده و تا دو ماه آتی این محدوده به بهره برداری می رسد.
معاون راه و توسعه راه آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور افزود: در پروژه های زیرساختی ریلی ابتدا بخش زیرسازی تکمیل می شود و سپس سراغ روسازی سایر قطعات می رویم. اما به سبب اهمیت این مسیر ریلی، تلاش می شود ابتدا قطعه خاش-زاهدان هم از نظر زیرسازی و روسازی تکمیل شده و به بهره برداری برسد. البته در سایر قطعات همزمان پروسه زیرسازی و روسازی در حال انجام می باشد.
به گفته خطیبی ۷۴ درصد پروژه پیشرفت زیرسازی داشته و این طرح بطور کلی ۶۳ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا به عنوان پیمانکار به سرعت درحال اجرای این پروژه است.
معاون شرکت ساخت و توسعه به تخصیص صد میلیون یورو از محل صندوق توسعه ملی با موافقت رهبر معظم انقلاب در سال ۱۳۹۸ اشاره و اشاره کرد: سال قبل ۲۰۰ میلیون یورو از این ۳۰۰ میلیون یورو را دریافت کردیم. امسال قرار بود صد میلیون یوروی باقیمانده را به این پروژه تخصیص بدهند.
خطیبی تاکید کرد: با پیگیری هایی که وزارت راه و شهرسازی انجام داد، در نهایت قرار شد ۵۰ میلیون یورو صندوق توسعه ملی به بانک مرکزی برای تبدیل ارز ریال واگذار کند که پرداخت آن با کمی تأخیر مواجه گردید اما به تدریج درحال واریز به حساب وزارت رفاه است و ما هم آنرا تدریجی دریافت می نماییم.
وی اشاره کرد: موارد ریالی بصورت اعتبارات ۳۰ تا ۵۰ میلیارد تومانی واریز می شود که در مقابل حجم کاری که در دست اجراست و همین طور زمان بندی برنامه ریزی شده که قرار بود اختتام ۱۴۰۲، رقم کمی است اما به هر حال پروژه زنده و در دست اجراست.
معاون راه و توسعه راه آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با اعلان اینکه ۳۰۰ میلیون یوروی تخصیص داده شده به کل پروژه نمی رسد، اشاره کرد: علاوه بر آن ۲۵۰ میلیون یوروی دیگر نیاز است تا راه آهن چابهار- زاهدان تکمیل شود. البته برای مبلغ باقیمانده فکرهایی شده و مکاتباتی انجام شده است؛ دنبال گرفتن مجوز هستیم تا تامین مالی صورت گیرد.
به گفته خطیبی بیشتر اتکای این پروژه به منابع داخلی خواهد بود و منابع سرمایه گذاری و یا فاینانس خارجی کمتر در نظر گرفته شده است. چون اگر قرار بود معطل فاینانس خارجی می ماندیم، پروژه طولانی می شد و از طرف دیگر با افزایش نرخ ارز، قیمت تمام شده روز به روز افزایش می یافت.
راه آهن رشت-کاسپین
معاون راه و توسعه راه آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور درباره آخرین وضعیت خط آهن رشت- بندر کاسپین در استان گیلان، گفت: زیرسازی این مسیر ریلی به طول ۳۵ کیلومتر به پایان رسیده و پروژه بطور کلی ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی شامل روسازی و زیرسازی دارد ضمن این که ۱۴ کیلومتر ریل گذاری و ۷ کیلومتر بالاست گذاری شده است.
وی با اعلان اینکه این پروژه به شدت کمبود منابع دارد، اشاره کرد: در مصوبه سفر استانی سال قبل رییس جمهور به گیلان منابعی برای این طرح در نظر گرفته شد که قسمتی از آن سال قبل به پروژه تزریق شد اما امسال بودجه ای از این منبع به راه آهن رشت- کاسپین داده نشده است. امیدواریم امسال راه آهن رشت- کاسپین تکمیل شده و مقرر است گشایشی از نظر تخصیص اعتبارات صورت گیرد.
خطیبی اضافه کرد: سازمان منطقه آزاد انزلی ۴۵ میلیارد تومان در این پروژه سهمیه داشت که ۴۰ میلیارد تومان آن داده شد اما تکمیل این طرح ارقام بسیار بالایی را می طلبد.


منبع:

1401/05/05
08:09:12
0.0 / پنج
324
تگهای خبر: ارز , حمل و نقل , راه و شهرسازی , قیمت
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۱
سیمان سیمان