چرا حریف رقبای صادراتی نمی شویم؟

چرا حریف رقبای صادراتی نمی شویم؟

عضو هیئت مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک با اشاره به اینکه تولید کنندگان رقیب در ترکیه و چین با شرایط خیلی بهتری توان صادرات دارند، خاطرنشان کرد: تولیدکنندگان ترکیه و چین با تعرفه صفر به روسیه پوشاک صادر می کنند، مشوق های هشت تا ۲۰ درصدی دارند، می توانند ال سی باز کنند و مشکلات و هزینه های تولید کنندگان ایرانی برای انتقال پول در سیستم بانکی را هم ندارند.


مجید افتخاری در گفتگو با ایسنا، اظهار نمود: دولت به ما می گوید چرا به روسیه پوشاک صادر نمی کنید؟ در حالیکه باید به این نکته توجه گردد که در حوزه صادرات بازارهایی وجود دارد که روابط دیپلماتیک آنها با ایران مناسب می باشد، اما شرایط صادرات در کشور ما پیچیده است.
وی با اشاره به اینکه تولید کنندگان رقیب در ترکیه و چین با شرایط خیلی بهتری توان صادرات دارند، خاطرنشان کرد: تولیدکنندگان ترکیه و چین با تعرفه صفر به روسیه پوشاک صادر می کنند، مشوق های هشت تا ۲۰ درصدی دارند، می توانند ال سی باز کنند و مشکلات و هزینه های تولید کنندگان ایرانی برای انتقال پول در سیستم بانکی را هم ندارند.
به قول عضو هیئت مدیره اتحادیه پوشاک، تولیدکنندگان ایرانی باید با تعرفه ۱۰ تا ۲۰ درصدی پوشاک صادر کنند، مشوق صادراتی و ال سی ندارند، برای انتقال پول باید بیشتر از ۱۰ درصد هزینه پرداخت کنند و با چندین نرخ ارز متفاوت مواجهند.
افتخاری با اشاره به اینکه صادرات برای تولیدکنندگان ایرانی توجیه و منطق ندارد، خاطرنشان کرد: دولت می گوید راه نجات کشور صادرات است، اما امکانات آنرا فراهم نمی کند.
به قول وی ارزش صادرات پوشاک از ایران سالانه ۱۳۰ تا ۱۴۰ میلیون دلار است. البته سال قبل به علت روی کار آمدن طالبان بخشی از صادرات که به افغانستان انجام میشد هم کاهش پیدا کرد.
عضو هیئت مدیره اتحادیه پوشاک، اضافه کرد: این که بازرگانان از کشورهای دیگر در ایران حضور پیدا کنند و خودشان کالا بخرند، صادرات محسوب نمی گردد. صادرات باید سطح تولید را بالا ببرد، دانش فنی وارد کند و منابع ارزی به کشور منتقل کند.
چرا زیپ وارد می کنیم؟
ایشان در ادامه درباره واردات زیپ به کشور، ضمن اشاره به تنوع مصرف زیپ، اظهار نمود: زیپ فقط برای پوشاک مصرف نمی گردد، بلکه در کالاهای دیگر همچون کیف، کفش، پتو، لوازم منزل، کالای خواب و غیره هم مورد استفاده است.
افتخاری با اشاره به اینکه زیپ در صنعت پوشاک باید تنوع مدل و رنگ بسیار زیادی داشته باشد، خاطرنشان کرد: کیفیت زیپ در این صنعت هم بسیار مهم است؛ چون که برای مثال اگر یک کاپشن زیپ بی کیفیتی داشته باشد، ارزش کل محصول زیر سوال می رود.
به قول این عضو هیئت مدیره اتحادیه پوشاک، با عنایت به این که فناوری روز دنیا برای تولید زیپ در کشور وجود ندارد و تنوع و میزان تولید زیپ نسبت به مصرف آن کم است، واردات این محصول انجام می شود. در مواردی هم برای تولیدکننده زیپ تولید مدلهای مختلف در حجم پایین صرفه اقتصادی ندارد؛ ازاین رو واردات یک مبحث طبیعی است.
وی با اشاره به اینکه تولید کنندگان در مورد کیفیت زیپ های داخلی گلایه دارند، خاطرنشان کرد: بخشی از این زیپ ها مطابق فناوری روز نیست یا برای بازار غیر از پوشاک ساخته شده است؛ ازاین رو مشابه داخلی زیپ های وارداتی به لحاظ کیفیت و تنوع وجود ندارد.
افتخاری همینطور علت فعالیت تولیدکنندگان داخلی زیپ با ظرفیت پایین را کاهش توان خرید مردم عنوان نمود و اظهار داشت: همه صنایع با این مشکل مواجهند و با ظرفیت پایین کار می کنند.



1401/04/27
13:44:48
0.0 / 5
130
تگهای خبر: ارز , ایران , بازار , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۳
سیمان سیمان