توزیع هوشمند اقلام اساسی طرح موفقی بود؟

توزیع هوشمند اقلام اساسی طرح موفقی بود؟

توزیع اینترنتی اقلام تنظیم بازاری مانند مرغ، تخم مرغ، برنج، میوه، شکر، روغن و... یکی از اقدامات جهاد کشاورزی دولت سیزدهم است و سوالی که در اینجا پیش می آید این است که آیا این اقدام تا حالا موفق بوده یا خیر؟


به گزارش سیمان به نقل از ایسنا، سازمان تعاون روستایی طرح توزیع اینترنتی اقلام اساسی را با هدف حذف دلالی های غیرضرور و واسطه گری های ناسالم در شبکه توزیع اقلام ضروری و رسیدن این کالاها با قیمت های واقعی به دست مردم، از ۱۸ آبان ماه سال ۱۴۰۰به صورت آزمایشی در سطح شهر تهران با توزیع مرغ منجمد و تخم مرغ کلید زد و پس از آن کلانشهرهای دیگر نیز به ترتیب به این طرح توزیع هوشمند اضافه شدند.
در ابتدای شروع به کار این طرح فقط توزیع مرغ منجمد و تخم مرغ صورت می گرفت ولی مدتی پیش برنج خارجی، برنج ایرانی، شکر، روغن، لبنیات، گوشت منجمد و سیب زمینی تنظیم بازاری نیز به آن اضافه و قرار شد حبوبات نیز به این سبد توزیع اینترنتی اضافه شود. البته در اسفندماه نیز این سامانه مبادرت به توزیع میوه شب عید تنظیم بازاری کرد. اما آیا توزیع هوشمند اقلام اساسی توانست بازار را ساماندهی کند و در رسیدن به اهداف خود موفق بود؟
توزیع اینترنتی اقلام اساسی با قیمت های تنظیم بازاری و بدون واسطه بااینکه توانست تاحدی قیمت برخی کالاها مانند مرغ، تخم مرغ و سیب زمینی را در بازار تعدیل و تنظیم کند و به هدف نهایی خود برسد ولی در نهایت با چالش هایی همراه شد وخودش نیز مشکلات بسیاری ایجاد کرد.
بطورمثال این که بارها و بارها سازمان تعاون روستایی اعلام نمود با وجود فراخوان اولیه از پلت فرم هایی که در بخش توزیع مواد غذایی فعال بودند، تنها سامانه بازرگام در تهران و چند شهر دیگر شرایط مورد نظر سازمان یعنی "داشتن امکانات حمل و نقلی برای ارسال کالاها" و "رعایت قیمت تنظیم بازاری" را داشت و در فراخوان های بعدی پلت فرم های دیگر نیز اضافه شدند. اما با توجه به این صحبت ها هنوز سامانه بازرگام در تهران اصلی ترین پلت فرم توزیع هوشمند کالاهای تنظیم بازاری است و بیشتر شهروندان خصوصا در تهران تنها این سامانه رابه عنوان خرید اقلام تنظیم بازاری می شناسند.
دیگر این که در ماه های پایانی سال ۱۴۰۰ با افزایش تقاضای خرید اینترنتی، سامانه بازرگام گرفتار اختلالات بسیاری شد و تعدادی از شهروندان را سردرگم کرد. اقلام خریداری شده که قرار بود ظرف ۲۴ ساعت به دست مردم برسد با تاخیر چند روز تا یک هفته رسید. حتی تعدادی از شهروندان به ایسنا گفتند که از خریدهایشان منصرف شده بودند اما به سبب عدم پاسخگویی پشتیبانی بازرگام نمی دانستند که چگونه مقرر است وجهی که پرداخت کرده اند را پس بگیرند.
بااینکه موسس این سامانه در گفت و گویی با ایسنا اعلام نمود که افزایش تقاضا، تقدم و تاخر در اضافه شدن کالاها منجر به بروز اختلالات شده است و وعده داد که ناوگان حمل و نقلی و تجهیزات پشتیبانی این سامانه ارتقا خواهد یافت و ایرادات و نقصها مرتفع خواهد شد اما سوال اینجاست که چرا قبل از اجرای این طرح زیرساختهای آن بطور کامل فراهم نشده بود و چرا پلتفرمی که برای این حرکت ملی یعنی رساندن اقلام اساسی با قیمت تنظیم بازاری به دست مردم انتخاب شده و پیش بینی می شد که با حجم سفارشات بالا مواجه شود، با چنین مشکلاتی دست و پنجه نرم می کند؟



1401/01/10
12:37:01
0.0 / پنج
434
تگهای خبر: ایران , اینترنت , بازار , حمل و نقل
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۲
سیمان سیمان