رئیس سازمان هواپیمایی كشوری:
قسمتی از مذاکرات وین به خرید هواپیما و قطعات اختصاص داشت
سیمان: رییس سازمان هواپیمایی کشور از مذاکره با طرف های اروپایی برای تامین ناوگان و قطعات آگاهی داد.
به گزارش سیمان به نقل از مهر، محمد محمدی بخش در نشست خبری به برخی برنامه های سازمان هواپیمایی کشور اشاره و اشاره کرد: توسعه ناوگان و زیرساخت ها نسبت به تامین قطعات، بهره گیری از نخبگان صنعت هوانوردی و… و. از با اهمیت ترین برنامه های ماست. این صنعت بیشترین صدمات را از تحریم ها دید در صورتیکه بیشترین خدمات را ارایه داده است. با افتخار باوجود ۴۲ سال تحریم صنعت هوانوردی توانستیم روی پای خود بایستیم.
وی درباره هواپیماهای برجامی گفت: یک گروه از هواپیماها به خانواده ATR و گروه دیگر به خانواده ایر باس ها اختصاص دارد. بعد از تخلف گروه اروپایی و بدعهدی آنها در تامین هواپیماها و قطعات و تعمیر و نگهداری هواپیماهای برجامی توانستیم با متخصصان داخلی این هواپیما را سر پا نگه داریم اما به سختی افتادیم و به سختی می توانیم قطعه تامین نماییم.
وی تاکید کرد: هم اکنون هفت فروند از هواپیماهای ای تی آر «سر خط» هستند و در سفرهای نوروزی از آنها استفاده می شود استاندارد دنیا این است که ۲۵ درصد هواپیماهای یک شرکت هواپیمایی در دست تعمیر بوده و ۷۵ درصد دیگر فعال باشند که فعال بودن هفت ای تی آر به استانداردها نزدیک است.
وی با اشاره به این که قسمتی از مذاکرات وین به تامین هواپیما و قطعات اختصاص داشت، اشاره کرد: هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران «هما» تا حالا اقساط مختلفی برای تسهیلات ۳۰۰ میلیون یورویی صندوق توسعه ملی به خرید هواپیمای برجامی به بانکهای عامل مختلف پرداخت کرده است. دیوان محاسبات پیشنهاد داده تا برای تسویه این تسهیلات قسمتی از بدهی بصورت افزایش سرمایه و بخش دیگر بصورت تهاتر مطالبات هما از دولت در نظر گرفته شود.
معاون وزیر راه اظهار داشت: گروه حسابرسی را در هما مستقر کردیم، دیوان محاسبات هم درحال حسابرسی حساب های ایران ایر است که قسمتی از آن به تسهیلات خرید هواپیما باز می گردد. این پیشنهاد دیوان محاسبات درباب تسویه بدهی هما از محل مطالباتش از دولت بعد از حسابرسی دیوان محاسبات قابل بررسی و انجام خواهد بود.
وی درباره این که آیا با یک فروند هواپیما می توان ایر لاین تأسیس کرد، گفت: به هیچ عنوان و گزارشی که انتشار یافته بود، اشتباه است. بر طبق مقررات مصوب شورای عالی هواپیمایی باید حداقل سه فروند هواپیمای ملکی برای تأسیس ایرلاین وجود داشته باشد.
محمدی بخش در پاسخ به این که آیا ایرلاین ها زیان ده هستند، اظهار داشت: ما معتقدیم مدل اقتصادی شرکت های هواپیمایی باید تغییر کند. البته اعتقادی ندارم که ایرلاین ها زیان ده هستند. ظرفیت های داخلی در حوزه تولید و مصرف تعدادی از ملزومات ایرلاین ها به وجود آمده که برای کاهش هزینه های آنها مؤثر است.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در پاسخ به سوال خبرنگار مهر در خصوص این که کف قیمتی اعلام شده بود و سازمان هواپیمایی اجازه فروش بلیت پایین تر از نرخ ۶۰۰ هزار تومان را نداده بود، اظهار داشت: به هیچ عنوان کف نرخی را اعلام نکردم اما اعلام کردم در زمان فروش بلیت ها باید حداقل هزینه های یک ایرلاین مانند نرخ سوخت و بیمه در آن لحاظ شود.
وی اضافه کرد: ما معتقدیم باید واسطه ها و دلالان از فروش بلیت هواپیما حذف شوند. اهتمام خواهیم کرد سبد فروش ایرلاین ها مستقیماً به مسافر متصل شود. این که درباره کف قیمت صحبت کرده بودم نگرانی ام درباب ایمنی پرواز بود. درآمد ایرلاین ها با ایمنی پرواز ارتباط مستقیم دارد اما این به مفهوم گران فروشی نیست.
محمدی بخش با اشاره به این که خرید ای تی آر را برای اقلیم کشور کارشناسی نمی دانم افزود: ۱۰ فروند هواپیما خریداری شده است. محمدی بخش اظهار داشت: فروش چارتری وجود دارد و کسی آنرا کتمان نکرده است اما تعیین تکلیف خواهد شد. ما در شورای عالی هواپیمایی سقف بلیت تعیین کردیم و با ایرلاین ها و آژانس های گران فروش مقابله می نماییم.
منبع: 30man.ir
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب