مهر خبر می دهد؛

خط آهن شلمچه-بصره به شرکت راه آهن واگذار شد

خط آهن شلمچه-بصره به شرکت راه آهن واگذار شد

سیمان: برمبنای مصوبه هیئت دولت ابلاغی به وزارت راه، شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران مسئول راه اندازی خط آهن شلمچه-بصره شناخته شد.



به گزارش سیمان به نقل از مهر، محمد مخبر معاون اول رییس جمهور تصویبنامه هیئت وزیران درباب مُجاز بودن شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران برای راه اندازی راه آهن شلمچه-بصره و نیز ساخت پل ریلی بر روی رودخانه اروند راه به وزرای راه، اقتصادی، خارجه و دفاع و رییس سازمان برنامه و بودجه ابلاغ نمود.
بر اساس این تصویبنامه شرکت های راه آهن جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق مُجاز به تأسیس شرکت مشترک با هماهنگی معاونت حقوقی ریاست جمهوری هستند.
شرکت راه آهن همین طور مکلف به تهیه و تدوین میزان مشارکت طرفین و نحوه سرمایه گذاری و بهره برداری از خط ریلی شلمچه-بصره شده است.


معاون شرکت ساخت (نیمه نخست امسال): درحال خرید اراضی اجرای پروژه راه آهن شلمچه-بصره در عراقیم
گفتنی است قبل از این عباس خطیبی معاون ساخت و توسعه راه آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در گفت و گو با خبرنگار مهر از شروع پروسه زمین در خاک عراق از طرف شرکت وابسته به بنیاد مستضعفان بعنوان سرمایه گذار و پیمانکار این پروژه آگاهی داده بود.
مدیرعامل راه آهن (۶ دی ۱۴۰۰): با طرف عراقی درباب تهیه نقشه راه راه اندازی شلمچه-بصره به تفاهم رسیدیم
با این حال سید میعاد صالحی معاون وزیر راه و مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران ۶ دی ماه امسال در سفری که به عراق داشت، در گفت و گو با یکی از بخش های خبری سیما از امضای تفاهم با طرف عراقی برای تهیه نقشه راه راه اندازی مسیر شلمچه-بصره آگاهی داد.
مدیر عامل راه آهن اظهار نمود: موضوع راه اندازی خط ریلی از شلمچه به بصره، در حقیقت تکمیل کریدور گسترده شرق به غرب است که هم اکنون در آن انقطاع وجود دارد و این مساله از دیرباز مطرح بوده و علاقمندان از ۲۰ سال پیش به دنبال تحقق آن بودند؛ اما در هر مقطع از زمان توفیق انجام آن حاصل نشده است.
صالحی با اعلان اینکه طول خط کمتر از ۴۰ کیلومتر است اضافه کرد: ساخت این مسیر ریلی موانع مختلفی داشته و کوشیدیم در این نقشه راه به حل این موانع به شکل عملیاتی بپردازیم.
وی اظهار نمود: بطور مثال در مهم ترین گلوگاه این پروژه، راه اندازی یک پل روی رودخانه مطرح است که از لحاظ عمرانی حدود یک سال و نیم زمان برای راه اندازی آن پیش بینی شده است. نکته دوم بحث مین روبی است که حدود ۱۵ تا ۲۰ کیلومتر از مسیر است و مین روبی زمان می برد و تحویل محدوده آن نیز تشریفات خاصی را باید طی نماید که در نقشه راه به این مساله نیز پرداخته شده است و بلافاصله بعد از آن که امضای این تفاهم نامه انجام شد، پروسه اجرا سازی آنرا آغاز نموده ایم.
دستور وزیر راه برای انتقال پروژه های ریلی از شرکت ساخت به راه آهن / ‏شرکت ساخت و توسعه از ساخت راه آهن شلمچه-بصره حذف شد؟
پیش از این هم رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی در آبان ماه امسال در نامه ای خطاب به سید میعاد صالحی معاون وزیر راه و مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران فرمان داده تا طراحی و اجرای کلیه پروژه های زیرساختی ریلی از شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور به شرکت راه آهن منتقل شود.



منبع:

1400/12/12
23:37:06
0.0 / پنج
352
تگهای خبر: ایران , حمل و نقل , راه و شهرسازی
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۱
سیمان سیمان