مهر خبر می دهد؛

کاهش صف کامیون ها در مرز آستارا

کاهش صف کامیون ها در مرز آستارا

سیمان: مقامات مسئول ارشد سازمان راهداری و گمرک با اشاره به فروکش کردن صف کامیون ها در مرز آستارا، برخی علل ایجاد این صفوف را طی روزهای گذشته تشریح کردند.



به گزارش سیمان به نقل از مهر، برخی خبرها از بازگشت مجدد صف کامیون های حامل محصولات صادراتی و ترانزیتی منتظر برای عبور از مرز آستارا به جمهوری آذربایجان جهت تردد به روسیه حکایت دارد.
این در حالی است که هر ساله در ماه ژانویه که با افزایش صادرات محصولات کشاورزی، و باغی همچون کیوی به روسیه مواجهیم، کامیون های حامل این محموله ها مرز آستارا را برای سفر به روسیه به سبب نزدیکتر بودن به مرزهای ورودی روسیه انتخاب می کنند که این تجمع کامیون ها به ایجاد صفوف طولانی در پایانه مرزی آستارا می انجامد.
مدیرکل ترانزیت سازمان راهداری: افزایش محصولات صادراتی و ترانزیتی به روسیه عامل ایجاد صف کامیون ها در آستارا
با این حال محمد جواد هدایتی مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین الملل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، علت این صف را وجود کامیون های حامل محمولات ترانزیتی و صادراتی کشور در شهر آستارا برای خروج از مرز زمینی عنوان کرده است.
هدایتی گفته است: در آستارا همیشه با جهش فصلی مواجه هستیم و از یک ماه منتهی به ژانویه صادرات محصولات کشاورزی و باغی همچون کیوی و پرتقال شمال کشور تا محصولات کشاورزی جنوب کرمان به مقاصد روسیه و اوراسیا افزایش می یابد و این دفعه از مرز زمینی آستارا عبور داده می شود، این افزایش تقاضا برای عبور تا عید نوروز ادامه دار است.
وی با اشاره به افزایش ۵۰ تا ۶۰ درصدی میزان تردد کامیون های صادراتی و ترانزیتی از آستارا نسبت به زمان مشابه در دو سال گذشته، علت آنرا افزایش همکاریهای ایران و اوراسیا و انعقاد موافقت نامه های ترجیحی با اوراسیا عنوان و اظهار نمود: مواردی چون «محدودیت در پل مرزی آستارا» و «توقف های طولانی تشریفات گمرکی» از دلیلهای ایجاد این صفوف است؛ در فصل اوج ترددها به طور معمول با حدود ۲۲۰ تا ۲۴۰ دستگاه کامیون خروجی از مرز و ۲۳۰ تا ۲۴۰ کامیون ورودی به کشور از این مرز مواجه هستیم. بدین سبب در ایام اوج میزان مجموع تردد کامیون ها از این مرز با توجه امکانات و ظرفیت موجود به ۴۴۰ تا ۴۵۰ دستگاه کامیون می رسد.
سخنگوی گمرک: محدودیت پذیرش کامیون ها از آن سوی مرز، عامل کُندی تردد
سید روح الله لطیفی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره نقش گمرک در توقف کامیون ها در مرز آستارا اظهار داشت: وظیفه گمرک کنترل اسناد تردد محموله های تجاری برمبنای مقررات بین المللی است و ما چاره ای جز اجرای قانون نداریم. از طرف دیگر باید کنترل ها و پذیرش های کامیون ها در سمت مقابل را هم در نظر گرفت که در افزایش صف کامیون ها مؤثر است.
وی از دیگر دلیلهای ایجاد صفوف کامیون ها در مرز آستارا را افزایش حجم خرید محصولات کشاورزی ایران از طرف روس ها دانست و اضافه کرد: در فصول سرد سال روس ها چاره ای جز خرید مواد کشاورزی و خوراکی از دیگر کشورها همچون ایران ندارند بدین سبب با شروع فصل سرما در روسیه و فصل برداشت محصولات کشاورزی در جنوب ایران، صف صادرات این محصولات در آستارا ایجاد می شود.
لطیفی یکی دیگر از دلیلهای کندی تردد را پایین بودن پذیرش کامیون ها در مرز سامور بین آذربایجان و روسیه عنوان و اظهار نمود: این مرز روزانه ۲۰۰ تا ۲۵۰ دستگاه کامیون پذیرش دارد. از طرف دیگر، این تنها مرز بین روس ها و آذری ها است.
سخنگوی گمرک اظهار داشت: وزارت راه باید پیگیر اجرای موافقتنامه ترانزیتی ایران – آذربایجان – روسیه باشد که مدت های زیادی معطل مانده است. همین طور دستگاه دیپلماسی ما باید از آذری ها پیگیر باز شدن مرز دیگری میان آذربایجان و روسیه باشد.
به گفته این مقام مسئول، آذری ها هم علاوه بر ایران، به روسیه صادرات دارند و در مرز سامور روزانه ۸۰ دستگاه کامیون آذری و ۱۷۰ دستگاه کامیون ایرانی پذیرش می شود. از آنجا که هم اکنون تعداد کامیون های صادراتی ایران به بالای ۲۵۰ دستگاه رسیده، کامیون های ایرانی در داخل مرز ما باقی می مانند تا هزینه های ورود و تردد را در خاک آذربایجان پرداخت نکنند به همین دلیل طرف آذربایجانی هم پذیرش محدود کامیون دارد بدین سبب شاهد ایجاد این صف در آستارا هستیم.
لطیفی تاکید کرد: گمرک مشکلی برای اجرای تشریفات گمرکی برای ترددهای ریلی و جاده ای ندارد ولی ممکنست در دوره ای حجم محموله ها به حدی باشد که به سبب ظرفیت پایین سمت مقابل، کارها کندتر صورت گیرد.
سخنگوی گمرک اظهار داشت: کانال ولگا ی روسیه در این فصل سال یخ می بندد بدین سبب روس ها به سمت ترددهای جاده ای و ریلی برای واردات محصولات کشاورزی متمایل می شوند که در نتیجه شاهد حجم بالای ترددهای جاده ای و صف کامیون ها در مرزهای ورودی به روسیه هستیم. در ضمن انتظار تکمیل پل تردد در مرز و دو طرفه شدن آن، همراه با گسترش زیرساخت های ریلی از طرف وزارت راه بین فعالان تجارت خارجی وجود دارد که امیدواریم وزارت راه در دولت سیزدهم اهتمام ویژه ای به این مساله داشته باشد.
لطیفی بیان کرد: در ضمن با پیگیری گمرک و همراهی وزارت راه سامانه گذرنامه ناجا که بصورت رادیویی متصل بود و قطعی هایی داشت و همین مورد سبب کندی می شد با اتصال به فیبر نوری موجب کاهش قطعی شده به شکلی که در دو روز گذشته بیش از ۲۲۵ کامیون در روز از ایران به سمت آذربایجان خروج پیدا کرده در صورتیکه قبل از این کمتر از ۱۸۰ دستگاه بود.
مدیرکل راهداری گیلان: میزان صف کامیون ها در مرز آستارا فروکش کرده است
فریبرز مرادی مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای گیلان در گفت و گو با خبرنگار مهر درباره صفوف کامیون ها در مرز آستارا اظهار نمود: صادرات ما به روسیه به طور معمول از آبان هر سال آغاز می شود و در ماه ژانویه (نیمه دوم دی ماه و نیمه نخست بهمن ماه) به اوج می رسد.
وی اضافه کرد: هم اکنون باتوجه به اتمام ژانویه و ورود به فوریه، میزان تردد کامیون های صادرات محصولات کشاورزی و باغی به روسیه کم شد است پس مشکلی درحال حاضر در مرز آستارا نداریم.
این مقام مسئول افزود: این مساله به این معنا نیست که هم اکنون شاهد صف کامیون ها در مرز آستارا نباشیم اما ترددها از حجم تردد کامیون ها در ژانویه کمتر و ساده تر است.


منبع:

1400/11/23
12:43:20
0.0 / 5
353
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
سیمان سیمان