با توجه به شرط و شروط سازمان استاندارد

پیش فروش های یکساله برای خودروسازان سخت تر می شود؟

پیش فروش های یکساله برای خودروسازان سخت تر می شود؟

به گزارش سیمان با عنایت به این که طبق اعلام رئیس سازمان ملی استاندارد، خودرو های با ماندگاری بیشتر از دو ماه در پارکینگ خودروسازان بایستی قبل از تحویل به مشتری باردیگر مورد ارزیابی کیفی قرار گیرند، به نظر می آید که کار پیش فروش های یکساله برای خودروسازان سخت تر شود.


به گزارش سیمان به نقل از ایسنا، بعد از وقوع حادثه تصادف زنجیره ای ۵۰ خودرو در محور بهبهان، بحث کیفیت خودرو ها بسیار مورد انتقاد قرار گرفت؛ تا جاییکه رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی، خودرو های داخلی را به ارابه مرگ تشبیه کرد.
در همین زمینه، مهدی اسلام پناه (رئیس سازمان ملی استاندارد) با حضور در یکی از برنامه های گفتگو ویژه خبری، ضمن تاکید صریح بر این که برای خودروسازان داخلی کف استانداردها تدوین شده است اما از اجرای همین حداقل ها هم با بهانه های مختلف سر باز می زنند، به مبحث مهلت یک ماهه خودروسازان برای اصلاح ساختار اشاره کرد و اظهار داشت: خودروسازان بایستی به تعهدات خود در برابر مردم عمل کنند و کیفیت تولید را بالا ببرند؛ در غیر اینصورت با همکاری پلیس از شماره گذاری خودرو ها جلوگیری خواهد شد.
بعد از آن، چهارشنبه هفته گذشته (۶ بهمن ماه) سازمان مذکور (سازمان ملی استاندارد ایران) در جهت پشتیبانی از حقوق مصرف کنندگان، بعد از اتمام مهلت یک ماه برای ارتقاء و افزایش کیفیت و ایمنی خودرو ها، ۱۵ مسئولیت، تکلیف و تعهد قانونی را ترسیم و برای اجرا از راه وزارت صنعت، معدن و تجارت به خودروسازان ابلاغ کرد؛ براین اساس خودروسازان با حضور در سازمان ملی استاندارد ایران، متعهد به اجرای کامل این تکالیف شدند.
در مبحث این ابلاغیه آمده بود که خودروسازان ملزم به رعایت مصوبات قانونی خواهند بود؛ این مورد این سوال را در ذهن خیلی از مردم و مخاطبان شکل داد که آیا تابحال خودروسازان از رعایت قانون سرپیچی می کردند و حال اخیرا ملزم به رعایت اجرای مصوبات قانونی شده اند؟
در بند (۲) این ۱۵ قانون تعریف شده، تاکید شده است که درصورتیکه فاصله زمانی تولید خودرو تا عرضه آن به نمایندگی های فروش و تحویل به مشتری، بر اساس گزارش شرکت بازرسی، بیشتر از دو ماه باشد خودروسازان مکلفند بلافاصله از راه شرکت بازرسی طرف قرارداد نسبت به بازرسی از تمامی خودرو های مزبور از لحاظ سلامت قطعات لاستیکی، پلاستیکی و پلیمری باتری، شن زدگی، فرورفتگی بدنه و سایر صدمه های ناشی از عوامل طبیعی اقدام نموده و گزارش حاصله را به سازمان ملی استاندارد ایران ارائه نمایند.
همینطور طبق بند (۶) این ابلاغیه، خودروسازان متعهد شده اند تا قبل از دریافت تایید نوع، از پیش فروش خودرو ها اکیدا خودداری کرده و بمحض تعلیق یا ابطال تایید نوع، هرگونه فعالیت تبلیغاتی را متوقف کنند.
مهدی اسلام پناه- رئیس سازمان ملی استاندارد- هم در این رابطه اظهار نمود که دو هفته پیش وعده دادیم که کیفیت خودرو های داخلی را تغییر دهیم؛ بر همین مبنا ۱۵ تکلیف قانونی جدید تعریف شد که هر کدام در بحث هایی نظیر عملکرد، ایمنی و کیفیت خودرو های داخلی مؤثر هستند. این تکالیف به امضای خودروسازان و مسؤلان وزارت صنعت، معدن و تجارت رسیده و خودروسازان مکلف شدند که هر خودرویی که بیشتر از دو ماه در انبارها یا پارکینگ ها ماندگاری داشته باشد مجدد مورد بازرسی قرار دهند و صدمه ها قبل از تحویل به مصرف کننده ترمیم شوند. خودروسازان مکلفند جهت دریافت تأییدیه های تطابق و نوع گواهی ها بلافاصله سازمان ملی استاندارد را در جریان تغییرات قرار دهند؛ مسئولیت این کار بر عهده شخص مدیرعامل گروه خودروسازی خواهد بود.
بر این اساس به نظر می آید با عنایت به حجم بالای خودرو های دپو شده و خودروهایی که بعد از تولید به هر علت قابل عرضه به بازار نیستند و تجاری نمی شوند، کار خودروسازان کمی سخت تر شده باشد. ضمن این که خودروسازان در طرح های پیش فروش خود بطور قطع در مورد تحویل خودرو ها، از خودرو های تولید ماه های پیشتر هم استفاده می نمایند و طبیعتا تمامی خودرو های تحویلی، تولیدی همان ماه نیستند. به طور مثال امکان دارد خودروی تولیدی تیرماه خودروسازان که به جهت کثری یک قطعه ناقص مانده بوده و امکان تجاری سازی نداشته است، در آذرماه همان سال به واسطه تأمین قطعه مورد نیاز، تکمیل شود و بخواهد به مشتری تحویل شود. این که قرار باشد مجدد مورد ارزیابی کیفی قرار گیرد می تواند کار را برای خودروسازان سخت تر کند.



1400/11/11
13:08:59
0.0 / پنج
458
تگهای خبر: ارز , استاندارد , ایران , بازار
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۴
سیمان سیمان