معاون وزیر راه:
۱۰ هزار و ۵۰۰ کیلومتر محور جدید درحال اجراست
معاون وزیر راه اظهار داشت: ۶ هزار و ۱۰۰ کیلومتر بزرگراه و راه اصلی و ۳ هزار و ۳۰۰ کیلومتر مسیر ریلی جدید و ۱۱۵۰ کیلومتر از آزادراه ها در حال اجرا می باشد.
به گزارش سیمان به نقل از مهر، خیرالله خادمی در نشست خبری حاشیه پنجمین نمایشگاه حمل و نقل با اشاره به اینکه حدود ۱۰ هزار و ۵۰۰ کیلومتر از محورهای ریلی، آزادراهی و بزرگراهی در سرتاسر کشور در حال اجرا می باشد اظهار داشت: از این میزان ۶ هزار و ۱۰۰ کیلومتر بزرگراه و راه اصلی و ۳ هزار و ۳۰۰ کیلومتر مسیر ریلی جدید است و ۱۱۵۰ کیلومتر از آزادراه ها در حال اجرا می باشد. معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه مطابق قانون بودجه برای اتمام این پروژه ها ۲۱۰ هزار میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است، اظهار داشت: متوسط برای پرداخت اعتبارات بین ۸ تا ۱۰ است و پروژه های قراردادی هم درحال اتمام است. وی با اشاره به اینکه هم اکنون ۱۵۰۰ قرارداد پیمانکاری منعقد شده که ۹۵۰ قرارداد از این پروژه ها به مرحله انعقاد رسیده است، توضیح داد: پیشرفت فیزیکی پروژه ها ۴۰ درصد است و عملیات اجرایی آنها هم در حال اجرا می باشد. برای تکمیل این ۶ هزار و ۱۰۰ کیلومتر از بزرگراه و راه های اصلی حدود ۹۰ هزار میلیارد تومان بودجه اعتبار است و باتوجه به آنکه اجرای این پروژه ها در دست ساخت است حدود ۸ تا ۱۰ سال زمان لازم است. خادمی خاطرنشان کرد: باتوجه به پیشرفت فیزیکی این پروژه ها امیدوار هستیم مجلس شورای اسلامی برای پروژه های راه و بزرگراهی مصوبه قیر را تصویب کند و قیرهای لازم را در اختیار پیمانکاران قرار دهد. وی توضیح داد: ۱۱۵۰ کیلومتر آزادراه در دست راه اندازی است و با تأمین منابع مورد نیاز که حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان است امیدوار هستیم امکان بهره برداری در بخش آزادراهی صورت گیرد. معاون وزیر راه و شهرسازی همینطور درباره نرخ عوارض آزادراه ها هم اظهار داشت: نرخ آزادراه ها بر مبنای درآمد هزینه شرکتهای آزادراهی هست که آخر هر سال این شرکت ها پیشنهاد می دهند و ما هم نظر خویش را به کمیته اعلام می نماییم. هم اکنون نرخ عوارض افزایش پیدا نکرده اما پیشبینی می شود تا قبل از دهه فجر نرخ عوارض را اعلام نماید. خادمی خاطرنشان کرد: هرچقدر نرخ عوارض کمتر باشد میزان نگهداری آسفالت ها و رویه ها با مشکل مواجه خواهند شد. مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور همینطور درباره راه آهن سریع السیر تهران-قم- اصفهان هم اظهار داشت: این پروژه حدود ۱۳.۶ میلیارد یوآن چین ال سی مطرح بوده که از این میزان تنها ۲.۷ میلیارد یوآن جذب شده و برای اتمام آن نیازمند برنامه ریزی هستیم هم اکنون این مسیر ریلی قم تا اصفهان ۶۰ درصد در زیرسازی پیشرفت داشته و پیشرفت کل پروژه حدود ۲۰ درصد بوده است. وی در پاسخ به سوالی در ارتباط با آخرین وضعیت راه آهن چابهار زاهدان هم اظهار داشت: این مسیر ریلی حدود ۶۲۸ کیلومتر است که با احتساب ایستگاه ها به ۷۰۰ کیلومتر می رسد و پیشرفت فیزیکی زیرسازی آن ۷۰ درصد و در مجموع پیشرفت فیزیکی این پروژه ۵۶ درصد بوده و ما امیدوار هستیم محدوده زاهدان تا خاش که حدود ۵۵۴ کیلومتر است تا آخر سال به بهره برداری برسد. معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به آخرین وضعیت تخصیص قیر هم اظهار داشت: طبق مصوبه مجلس در بودجه سال ۱۴۰۰ مقرر شد در ۶ ماه دوم قیر به پروژه ها تزریق شود ازاین رو در ۶ ماهه ابتدای سال جاری ما هیچ حواله ای برای دریافت قیر نداشتیم. هم اکنون ۶۰۰ کیلومتر از پروژه های آزادراهی آماده آسفالت است که به علت کمبود قیر هنوز بخش عمده ای از این پروژه ها آسفالت نشده. هم اکنون که در ۶ ماهه دوم سال هستیم سهمیه کمی به ما ابلاغ گردیده که ما آنرا در اختیار پیمانکاران قرار دادیم. هم اکنون نیاز سالانه ما ۳۵۰ هزار تن قیر است که تنها ۱۱۵ هزار تن که معادل یک سوم از پروژه ها می شود ابلاغ گردیده و امیدوار هستیم اقدامات لازم برای افزایش سهمیه قیر صورت گیرد. خادمی همینطور درباره آخرین وضعیت منطقه ۲ آزادراه تهران شمال هم اظهار داشت: این پروژه ۲۲ کیلومتر است که ۶ کیلومتر آن به بهره برداری رسیده و ۶ و نیم کیلومتر آن باقی مانده که پیشرفت فیزیکی ۵۰ درصدی دارد و با همکاری بنیاد مستضعفان و همینطور به شرط تأمین مالی بتوانیم تا آخر سال ۱۴۰۱ یک باند از آنرا به بهره برداری برسانیم. وی اظهار داشت: کل باند این آزادراه ۱۶ کیلومتر است که ۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که ۵۰ درصد آن توسط بنیاد مستضعفان و ۵۰ درصد توسط دولت باید پرداخت گردد و تا کنون ۸۰۰ هزار میلیارد تومان در اختیار این پروژه قرار داده شده است. مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با اشاره به اینکه آزادراه غدیر و همینطور ادامه همت-کرج نقش مؤثری در کاهش بار ترافیکی مسیر تهران کرج داشته و در آزادراه همت یک پل بر روی کنارگذر آن وجود دارد که باید این پل هم تکمیل شود تا ما شاهد سرویس دهی بهتری در راه تهران کرج باشیم. خادمی اظهار داشت: هم اکنون استقبال بسیار خوبی از مسیر آزادراهی غدیر شده است. او در آخر اظهار داشت: ۴۷۲ کیلومتر از مسیرهای ریلی کشور از ریل ملی استفاده شده و همینطور ۲۰۰ دستگاه سوزن که نقش مؤثری در پروژه های ریلی داشته است هم توسط تولید داخل تأمین شده است.
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب