گزارش مهر؛
آزادراه شیراز-اصفهان در دست انداز پول وسیمان
به گزارش سیمان عملیات اجرایی پروژه ملی آزادراه شیراز - اصفهان به خاطر بی پولی و کمبودهای مقطعی سیمان هنوز به افتتاح نرسیده و حالا زمان احتمالی آبان و آذر برای بهره برداری از پروژه مطرح گردیده است.
خبرگزاری مهر - گروه استان ها: فارس از نظر مساحت یکی از استانهای بزرگ کشور است. مساحت این استان حدود ۱۲۲ هزار و ۶۰۸ کیلومترمربع است و چهارمین استان بزرگ کشور به حساب می آید و بنا بر اعلام مرکز آمار، سهمی معادل هفت درصدی از کل جمعیت کشور را در خود جای داده است. استان فارس که در چهارراه ترانزیتی کشور قرار دارد و کریدور ارتباطی جنوب به شمال به حساب می آید هنوز از داشتن آزادراه محروم است. تنها پروژه آزادراهی شیراز در ارتباط با محور شیراز - اصفهان است که از سال ۸۹ تابحال در مراحل عملیات اجرایی قرار دارد. در ابتدا قرار بود این آزادراه، اوایل دهه ۹۰ افتتاح و بهره برداری شود اما بعد از گذشت نزدیک به ۱۰ سال از کلنگ زنی آن، مردم هر روز شاهد وعده و وعیدهای جدید از افتتاح آزادراه هستند. طرح مطالعاتی این پروژه در ارتباط با ۴۰ سال پیش است. این پروژه که حدود ۲۲۵ کیلومتر طول دارد، عملیات راه اندازی آن از سال ۸۹ آغازشده و حالا بعد از گذشت نزدیک به ۱۰ سال از کلنگ زنی آن، مردم هرروز شاهد وعده و وعیدهای جدید برای افتتاح آزادراه هستند. وعده افتتاح به آبان و آذر افتاد آخرین بار اعلام گردید که قطعه یک تا ششم این آزادراه تا آخر هفته دولت به بهره برداری برسد اما در حالی هفته دولت به پایان رسید که نه تنها آزادراهی افتتاح نشد بلکه زمان افتتاح آن آبان تا آذر اعلام شده است و حالا باید منتظر ماند و دید که آیا این انتظار ۱۰ ساله مردم استان فارس تمام می شود یا نه؟
نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار مهر پیرامون آخرین وضعیت آزادراه شیراز - اصفهان اظهار داشت: حدود یک ماه قبل با ارگان های ذی ربط پیرامون این آزادراه جلسه ای داشتیم که در آن جلسه اعلام گردید برای بهره برداری آن به هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است که این به غیر از تقاطع غیر همسطح مسیر شیراز - سپیدان است. مقرر شده که وزارت دفاع از راه فروش و یا تغییر کاربری املاک غیر ضرور خود منبع مالی تعهدی را تأمین کند که تابحال موفق به انجام این کار نشده است. جعفر قادری ضمن اشاره به این که وزارت دفاع نتوانسته سهم ۵۰ درصدی خویش را تأمین کند، اضافه کرد: بر این اساس مقرر شده که وزارت دفاع از راه فروش و یا تغییر کاربری املاک غیر ضرور خود منبع مالی تعهدی خویش را تأمین کند که تابحال موفق به انجام این کار نشده است. او همینطور یکی دیگر از علل عدم افتتاح این پروژه را خاموشی های مکرر برق طی چند مدت گذشته عنوان نمود و افزود: به علت این خاموشی ها، سیمان مورد نظر برای این پروژه تأمین نشد و همین عدم تأمین سیمان در افتتاح قطع اول این آزادراه مشکلاتی را به وجود آورد. نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه انتظار می رود تا آخر آبان و یا آذر این پروژه افتتاح شود، تصریح کرد: این پروژه تا آخر پاییز بدون تقاطع غیر همسطح افتتاح می شود، البته به دنبال آن هستیم که با تأمین اعتبار، فاز دوم این آزادراه هم بلافاصله پیگیری شود. وی ضمن اشاره به این که قطعه هشت این پروژه حدود ۲۰ کیلومتر است، توضیح داد: اعتبار هشت کیلومتر آن توسط شهرداری تأمین می شود و مابقی باید از جانب وزارت دفاع باشد البته باید به این مورد هم توجه کرد که این وزارت خانه هم اکنون پولی ندارد. در عین حال نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی هم در گفتگو با خبرنگار مهر با تکیه بر لزوم نگاه ویژه دولت به آزادراه شیراز - اصفهان توضیح داد: حمل و نقل جاده ای، هوایی، دریایی و ریلی یکی از زیرساخت های توسعه است و تا وقتی که این زیرساخت ها فراهم نشود کشور توسعه یافته نمی گردد. آزادراه به جد در دستور کار دولت باشد حجت الله فیروزی افزود: آزادراه شیراز - اصفهان راه مواصلاتی جنوب به شمال است و سبب اتصال دو استان مهم و اقتصادی کشور همچون استان فارس و اصفهان می شود ازاین رو باید به جد در دستور کار دولت قرار گیرد. وی افزود: افتتاح این آزادراه سبب تسهیل عبور و مرور می شود علاوه بر این کاهش تلفات جاده ای را به همراه دارد ازاین رو باید به صورت ویژه پیگیری و اجرایی شود. نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی ضمن اشاره به مشکلات اجرایی نشدن این پروژه بیان نمود: کاهش مصرف سوخت و استهلاک وسایل نقلیه و ارتقای شاخصهای ایمنی از دیگر مزایای این پروژه است.
فیروزی اضافه کرد: این پروژه برای ما یکی از پروژه های بسیار مهم و حیاتی می باشد چونکه باید تلاش نماییم از نظر آزادراهی ظرفیت های استان فارس و بخصوص شیراز تقویت شود. در این رهگذر معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار فارس هم در این رابطه در گفتگو با خبرنگار مهر عنوان کرد: طول این آزادراه حدود ۲۲۵ کیلومتر است و عملیات عمرانی قطعه اول تا هفتم به پایان رسیده است. محمود رضایی کوچی افزود: قرار بود که فاز اول این پروژه در هفته دولت افتتاح شود که به علت پاره ای از مشکلات به زمان دیگری موکول شد و بطور حتم تا آخر آبان ماه به بهره برداری می رسد. مکاتبه با وزارت راه و ریاست جمهوری برای افتتاح پروژه وی بیان نمود: بر مبنای مکاتباتی که با وزارت راه و ریاست جمهوری شده، ما به دنبال آن هستیم که هرچه سریع تر این پروژه به بهره برداری برسد اما متأسفانه با مشکلاتی همچون تأمین بودجه روبه رو هستیم. معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار فارس با تکیه بر این که این پروژه از پروژه های مهم ملی به حساب می آید، اضافه کرد: این پروژه مسیر شیراز - اصفهان را حدود ۱۱۰ کیلومتر می کاهد و زمان سفر وسایل نقلیه به صورت میانگین ۱۲۰ دقیقه کاسته می شود.
رضایی کوچی همینطور به ادامه مسیر این پروژه که آزادراه شیراز - بوشهر است، اشاره نمود و اظهار داشت: بطور حتم بعد از آن آزادراه شیراز - بوشهر که ادامه همین آزادراه است پیگیری می شود. به گزارش سیمان به نقل از مهر، مردم استان فارس همچنان منتظر داشتن جاده هایی استاندارد و باکیفیت هستند. پروژه آزادراه شیراز - اصفهان باید بدون تأخیر و در تاریخی که باردیگر اعلام شده افتتاح شود و مابقی مسیر هم با تخصیص اعتبارات لازم اجرایی شود.
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب