فعال سازی کریدور شمال جنوب با همکاری مناطق آزاد ایران و روسیه

فعال سازی کریدور شمال جنوب با همکاری مناطق آزاد ایران و روسیه

به گزارش سیمان نشست مشترک فعال سازی کریدور بین المللی شمال جنوب با محوریت مناطق آزاد ایران و روسیه با حضور سعید محمد دبیر شورایعالی مناطق آزاد و مدیران اقتصادی دولت روسیه برگزار گردید.



به گزارش سیمان به نقل از شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، نشست مشترک فعال سازی کریدور بین المللی شمال جنوب با محوریت مناطق آزاد ایران و روسیه با حضور «سعید محمد» دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی و تعدادی از مدیران اقتصادی دولت روسیه در محل دبیرخانه شورایعالی برگزار گردید.
این نشست به منظور عرضه راهکار ها و پیشنهادهای طرفین ایرانی و روسی به منظور تسریع در راه اندازی کریدور بین المللی شمال جنوب و همینطور جذب سرمایه گذاری و توسعه هر چه سریع تر بندر کاسپین برگزار گردید.
دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در این جلسه با تکیه بر همکاری طرفین بر تسریع روند راه اندازی کریدور شمال جنوب اظهار داشت: با عنایت به اهداف مشترک ایران و روسیه در زمینه های اقتصادی و امنیتی می توانیم در کنار هم بعنوان دو کشور همسایه روند تسریع این همکاری ها را پوشش دهیم.
سعید محمد، به ابعاد اقتصادی و ژئوپولیتیکی کریدور شمال جنوب اشاره نمود و اضافه کرد: با راه اندازی این کریدور در مورد مباحث اقتصادی کاهش هزینه، افزایش کیفیت حمل و نقل، کاهش زمان، صرفه جویی در هزینه های اضافی و در کنار آن ابعاد راهبردی و امنیتی را شاهد خواهیم بود. راه اندازی این کریدور نه تنها توسعه اقتصادی برای ایران و روسیه را به همراه دارد بلکه برای سایر کشورهای منطقه بویژه کشورهای چین و هند هم از این همکاریهای مشترک منتفع خواهند شد.
وی به ظرفیت های حمل و نقل ریلی و بندری در مناطق آزاد کشور اشاره نمود و اظهار داشت: با عنایت به مشخص بودن راهبرد باید به دنبال راهکار باشیم. باید هریک از وظایف کشورهای ایران و روسیه احصاء شوند و هر یک با عنایت به چارچوبی که دارند به انجام کارها سرعت ببخشند. با کمک ظرفیت های موجود در حوزه بندری می توانیم در زمینه ساخت شناور، تکمیل اسکله رو-رو، تکمیل موج شکن مجتمع بندری کاسپین و راه آهن رشت کاسپین هم همکاری مشترک بین مناطق آزاد دو کشور و وزارت راه و شهرسازی داشته باشیم.
این مقام مسئول در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور پیشنهاد داد: این سرمایه گذاری ها می تواند از راه شرکتهای مشترک و بهره برداری مشترک از راه اندازی بندر کاسپین صورت گیرد، البته این امر مستلزم لایروبی رودخانه ولگا است و در این صورت استفاده از کریدور شمال جنوب توسعه جدی یافته و اقتصادی خواهد بود. ما در کشور بزرگترین تجهیزات لایروبی را در خلیج فارس در اختیار داریم و استفاده از توان شرکتهای ایرانی می تواند در این حوزه به ما کمک نماید.
سعید محمد عنوان کرد: پیشنهاد می شود کارگروه مشترکی در این خصوص تشکیل گردد و موضوعات از راه نمایندگان طرفین ایران و روسیه و نمایندگانی از وزارت راه و شهرسازی پیگیری و راهکارهایی به منظور سرعت بخشیدن به کار عرضه شود.
ایجاد دفاتر مشترک تجاری، اعمال تعرفه های گمرکی یکسان و تشکیل کنسرسیوم، راهکار فعال سازی کریدور شمال جنوب
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی، هم در این جلسه به ظرفیت ها و امکانات موجود در دو بندر انزلی و کاسپین اشاره نمود و اظهار داشت: با توجه به این که تا آخر سال جاری منطقه آزاد انزلی به مسیر ریل سراسری کشور متصل می شود، آمادگی خویش را نسبت به توسعه همکاریهای دو جانبه با طرف روس در زمینه لجستیک و بخش حمل و نقل ریلی اعلام می نماییم.
علی اوسط اکبری مقدم، ایجاد دفاتر مشترک تجاری، اعمال تعرفه های گمرکی یکسان، تشکیل کنسرسیوم مشترک بانکی بیمه ای و بخش خصوصی و عقد قراردادهای همکاری درخلال شرکتهای کشتیرانی دو کشور را مهم ترین راهکارهای پیشنهادی فعال سازی کریدور شمال جنوب عنوان نمود و اضافه کرد: در این راه میتوان از توانمندی های بخش خصوصی و اتاق بازرگانی و همینطور تشکیل شرکتهای مشترک در حوزه های مختلف اقتصادی و عملیاتی کردن توافقات، سازوکار پیشگیری از تضعیف کریدور شمال جنوب توسط مسیرهای تجاری رقیب هم بهره برد.
استفاده از ظرفیت مناطق آزاد در همگرایی اقتصادی و توسعه دوجانبه بین المللی ایران و همسایگان
عضو هیئت مدیره اتاق ایران روسیه هم در این جلسه اظهار داشت: کشور ایران و کشور روسیه وجه اشتراک و موقعیت ژئوپلیتیک زیادی دارند. ایران ۱۵ کشور همسایه و روسیه ۱۴ کشور همسایه دارد. ما نیازمند توسعه همگرایی سازمانی و بین سازمانی هستیم، مناطق آزاد کشورهای مرزی ما می تواند در این حوزه نقش آفرینی کنند.
سید جلیل جلالی فر اضافه کرد: خوشبختانه دولت های ایران و روسیه مصمم به توسعه همکاریهای اقتصادی و فعال سازی کریدور شمال جنوب هستند. در خلال ۴ سال قبل منطقه آزاد انزلی در این خصوص همکاریهای گسترده ای انجام داده است.
جلالی فر افزود: ما در جمهوری اسلامی ایران سیاست های اقتصاد مقاومتی را داریم و در کشور روسیه سند استراتژیک که چارچوب فعالیت مسیر کریدور شمال جنوب را تعیین کرده است. کشور روسیه مأموریت سازمان های دولتی خویش را سازماندهی می کند، ما هم باید در مورد مناطق آزاد اروند، چابهار، انزلی و سایر مناطق آزاد کشور مأموریت هایی را تعریف نماییم.
در این نشست مدیران اقتصادی بخش های دولتی روسیه هم با استقبال از طرح های عرضه شده از جانب دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی، بر ضرورت ایجاد اپراتور واحد جهت مدیریت حمل و نقل در راه کریدور با مشارکت ایران و روسیه، توسعه همکاری ها میان ذی نفعان کریدور بخصوص هندوستان، کاهش هزینه های حمل و نقل و بوروکراسی اداری، بهره گیری از ظرفیت ها و فرصت های همکاری در قالب مناطق آزاد دو کشور تاکید و بر عزم جدی ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه به منظور توسعه فعالیت ها در کریدور شمال جنوب تصریح کردند.
گفتنی است؛ در انتها این نشست علی اوسط اکبری، مقدم مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی بعنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران و مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی لوتوس هم بعنوان نماینده فدراسیون روسیه برای تشکیل کارگروه مشترک کریدور شمال-جنوب انتخاب شدند.

1400/07/07
22:36:27
0.0 / پنج
404
تگهای خبر: ایران , بازرگانی , بخش خصوصی , حمل و نقل
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۳
سیمان سیمان