گزارش سیمان؛

وزیر راه نخستین چراغ صندوق های پروژه را روشن می کند؟

وزیر راه نخستین چراغ صندوق های پروژه را روشن می کند؟

در حالیکه وزیر راه و شهرسازی وعده صدور ۱۰ فرمان برای توسعه بخش های حمل و نقل و مسکن داده، انتظار می رود تاسیس صندوق های پروژه یکی از محورهای آن باشد.



به گزارش سیمان به نقل از مهر، رستم قاسمی چندی پیش در اولین روز حضور در وزارت راه و شهرسازی با تشکر از تلاشهای محمد اسلامی، وزیر پیشین، اظهار داشت که بنا دارد تقویت بخش های مختلف حمل و نقل در مدلهای زمینی، هوایی، دریایی و ریلی را در دستور کار قرار دهد.
قاسمی اضافه کرد: تلاش می نماییم پروژه های نیمه تمام وزارت راه و شهرسازی به پایان برسد و خواسته های دولت و مردم را در این بخش محقق نماییم.
وزیر راه و شهرسازی همینطور در جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم اظهار داشته بود: سهم GDP حمل و نقل در کشور بسیار اندک است؛ بگونه ای که در بعضی کشورهای همسایه ما بیشتر از ۵ برابر است حال آنکه آنها هیچگاه شرایط ژئوپلیتیکی ما را ندارند. برای حل این مشکل اگر بر روش های گذشته تاکید نماییم، هیچگاه به شاخصهای مطلوب نخواهیم رسید. اگر قرار بود برسیم، رسیده بودیم. برای ایجاد تحول نیازمند اقدام شجاعانه و جهادی هستیم. با بودجه های عمومی و جاری کشور حتی یک آزادراه را هم نمی توانیم بسازیم. باید نگاهمان را عوض نماییم و به سراغ روش های متداول دنیا برای حل مشکلات برویم.
پروژه های نیمه تمام عمرانی، منتظر اقدام جدی
کارشناسان معتقدند، تغییر در مدیریت وزارت راه و شهرسازی با اتخاذ نگاههای جدید می تواند نوید بخش ایجاد تحول در دو حوزه مهم و اثرگذار یعنی مسکن و حمل و نقل باشد.
اما باید این تغییر رویکردها با نظارت و پیگیری دقیق در اجرا هم همراه شوند.
غفلت از صندوق های پروژه؟
یکی از برنامه های خوبی که از جانب وزیر راه و شهرسازی دولت سیزدهم برای بخش مسکن اعلام شده، استفاده از ظرفیت های بازار سرمایه برای ساخت سالانه یک میلیون مسکن است؛ ابزارهایی چون صندوق های زمین و ساختمان، صندوق های املاک و مستغلات، فروش متری مسکن، اوراق سلف موازی مسکن و … که در سالهای اخیر در قوانین مختلف گنجانده شده ولی مغفول مانده اند، مقرر است در رویکرد جدید وزارت راه و شهرسازی به کار گرفته شوند.
با این حال در برنامه های وزیر راه و شهرسازی، باآنکه بر تکمیل پروژه های زیربنایی و حمل و نقلی تاکید شده، اما تا کنون خبری از استفاده از ابزارهای بورسی و مردمی همچون صندوق های پروژه علیرغم لحاظ شدن این ابزارها در قوانین مصوب مجلس، در بین برنامه های اعلامی وزیر جدید راه نیست.
تجربه موفق یک پروژه کوچک مقیاس در سال گذشته
وزیر سابق راه و شهرسازی در دو سال گذشته بارها بر استفاده از ابزارهای بورسی و تأمین مالی از محل سرمایه های خرد مردمی برای پروژه های زیربنایی تاکید داشت.
اما ازآنجایی که در یک سال گذشته تا قبل از آغاز فعالیت دولت سیزدهم، بازار سرمایه با روند نزولی و خروج عجیب سرمایه های خرد مردمی و نقدینگی سرگردان جهت سرازیری به بازارهای موازی مواجه بود، راه اندازی شرکتهای سهامی عام صندوق پروژه عملاً امکان پذیر نبود.
هر چند که یک نمونه کوچک مقیاس یعنی ساخت بخشی از آزادراه حرم تا حرم در محدوده گرمسار به سمنان سال قبل از محل صندوق پروژه سهامی عام، اجرایی شد؛ اما باید ریسک تأمین مالی پروژه های سنگین و مؤثر را هم از این محل، پذیرفت و راه اندازی این صندوق ها را کلید زد.
پیش بینی ها از تداوم سبزپوشی بازار سرمایه در ماه های آتی
تاکید وزیر اقتصاد بر پشتیبانی از بازار سرمایه و سبزپوشی یک ماه اخیر بورس و بازگشت شاخص کل به حوالی ۱.۵ میلیون واحدی، این نوید را می دهد که بازار سرمایه با احیای اعتماد سرمایه گذاران، بار دیگر رونق یابد و به یکی از بازارهای محبوب سرمایه گذاران خُرد تبدیل گردد.
بنابراین فضای فعلی بازار سرمایه می تواند پذیرای سرمایه گذاری علاقه مندان به توسعه زیربناهای حمل و نقلی باشد و صندوق های پروژه هم از محل فعالیتهای بورسی و هم از محل استهلاک اصل و سود سرمایه پروژه های تکمیل شده- همچون عوارض آزادراهی یا حق دسترسی به ریل در پروژه های ریلی- برای سرمایه گذاران سوددهی داشته باشند.
کارشناس اقتصاد حمل و نقل: دستگاههای متولی توسعه زیربناها، در ایجاد صندوق های پروژه تعجیل کنند
در همین رابطه محمد جواد شاهجویی، کارشناس اقتصاد حمل و نقل در گفتگو با خبرنگار مهر اظهارداشت: وضعیت فعلی حوزه حمل و نقل که خود پیشران اقتصاد ملی است، مطلوب نبوده و نیاز است تا اقداماتی جدی و سریع برای بهبود وضعیت فعلی از جانب مدیران جدید وزارت خانه اتخاذ شود.
شاهجویی اضافه کرد: طبق برآورد مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی هم اکنون بالغ بر «هزار هزار میلیارد تومان» اعتبار برای تکمیل پروژه های زیربنایی نیمه تمام مورد نیاز است. این در شرایطی است که الان بودجه عمرانی مصوب سال ۱۴۰۰ به رقمی در حدود ۱۱۰ هزار میلیارد تومان محدود شده است. ذکر این نکته هم ضروریست که با عنایت به کسری بودجه، در سالهای اخیر میزان واقعی تخصیص بودجه عمرانی هیچ وقت رقمی بیشتر از ۵۰ درصد نبوده است. به بیان دیگر با روال موجود، نزدیک به ۲۰ سال طول خواهد کشید تا پروژه های نیمه تمام موجود تکمیل شوند. این در شرایطی است که مبالغ قابل توجهی هم فعلا برای نگاه داشت پروژه های سابق مورد نیاز است. به عبارت دیگر نرخ استهلاک پروژه ها، از مبالغ تخصیص یافته برای تکمیل آنها پیشی گرفته است.
تأسیس نخستین شرکت پروژه محور، اقدام شجاعانه رستم قاسمی خواهد بود؟
وی تصریح کرد: ازاین رو یکی از مهم ترین و اثرگذارترین اقداماتی که وزیر جدید راه و شهرسازی می بایست دستور اجرایی شدن آنرا صادر کند، تأسیس نخستین شرکت سهامی عام پروژه محور برای تأمین مالی، تکمیل و بهره برداری از پروژه های زیربنایی حمل و نقلی است. به بیان دیگر، وزیر جدید می تواند با یک دستور اجرایی فوری، در ماه نخست وزارت خویش، چاره جدی برای تکمیل پروژه های نیمه تمام عمرانی را عملیاتی کند.
کارشناس اقتصاد حمل و نقل استفاده از شرکتهای سهامی عام پروژه محور را به نفع کشور دانست و تصریح کرد: به واسطه این روش میتوان مبالغ خرد مردمی را برای تکمیل و بهره برداری از پروژه های زیربنایی جمع آوری کرده و به پروژه های کلان زیربنایی اختصاص داد. این شیوه بر خلاف استفاده از روش فروش اوراق مشارکت، دارایی واقعی را به جای خرید بدهی در اختیار مردم قرار می دهد و به همین جهت، هم می تواند در بهبود سرعت اجرای پروژه ها و بهره وری در مصرف منابع، به واسطه وجود نظارت مردمی مؤثر باشد و هم می تواند سرمایه گذاری در حوزه زیربنایی را به واسطه سوددهی بالاتر و مصون بودن از تورم برای مردم جذاب تر کند.
شاهجویی تصریح کرد: ایجاد نخستین شرکت سهامی عام پروژه محور برای تکمیل و بهره برداری از یک پروژه حمل و نقلی، می تواند یکی از اساسی ترین و مهم ترین اقدامات وزیر جدید راه و شهرسازی باشد که بسترهای قانونی مورد نیاز برای آن هم وجود دارد.
وی اضافه کرد: اجرای این شیوه از تأمین مالی برای اجرای پروژه های زیربنایی حمل و نقلی حتی سال قبل در چند نوبت توسط محمد اسلامی، وزیر سابق هم وعده داده شده بود که متأسفانه عملیاتی نشد.


منبع:

1400/06/11
10:40:26
0.0 / پنج
857
تگهای خبر: بازار , تجربه , حمل و نقل , راه و شهرسازی
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۱
سیمان سیمان