انتظار برای وداع با دولت دوازدهم به امید باز شدن مسیر جدید؛

غبار وعده های پوچ بر پروژه بزرگراه تبریز- تاجر

غبار وعده های پوچ بر پروژه بزرگراه تبریز- تاجر

به گزارش سیمان بزرگراه تبریز - تاجر یکی از پروژه های نیمه کاره در استان آذربایجان شرقی است که به علت وداع با دولت تدبیر و امید باید منتظر اتمام پروژه های این چنین در دولت بعد باشیم.



خبرگزاری مهر، گروه استان ها – آناهیتا رحیمی: بزرگراه تبریز- بازرگان، یکی دیگر از پروژه های اتمام نیافته در استان آذربایجان شرقی است که سال ها است خاک خورده وعده های توخالی است و هم اکنون با مشکلاتی نظیر عدم اختصاص اعتبارات کافی، تهیه مصالح و سیمان دست و پنجه نرم می کند.
این آزادراه بعنوان بزرگراه آسیایی از نخستین تعهدات دولت ایران بوده است که اگر اعتبارات بموقع تخصیص می یافت، انتظاری چندین ساله برای این پروژه رقم نمی خورد.
مسیر بازرگان، مسیر اصلی ترانزیت کالا و مسافر
در این رابطه مدیر کل راه و شهرسازی استان آذربایجان شرقی به خبرنگار مهر اظهار داشت: مسیر تاجر مسیر اصلی ترانزیت کالا و مسافر با کشور ترکیه، اتحادیه اروپا و منطقه قفقاز است و سالانه بیشتر از ۱۵ میلیون تن و قریب ۱۰ میلیون نفر مسافر از راه آن جابجا می شود.
ابوالقاسم سلطانی اضافه کرد: طول کل آزادراه ۲۵۴ کیلومتر است که ۱۱۵ کیلومتر از آن در استان آذربایجان شرقی قرار گرفته و از کیلومتر صفر تا ۱۳ از این آزادراه بعنوان کمربندی غربی بهره برداری شده و تحت تاثیر بار ترافیک است.
مسیر تاجر مسیر اصلی ترانزیت کالا و مسافر با کشور ترکیه، اتحادیه اروپا و منطقه قفقاز است و سالانه بیشتر از ۱۵ میلیون تن و قریب ۱۰ میلیون نفر مسافر از راه آن جابجا می شود
وی افزود: از کیلومتر ۱۳ تا ۶۴ به طول ۵۱ کیلومتر (قطعه ۱) با مشارکت شرکت آباد راهان پارس در حال اجرا می باشد و قطعه بعدی از کیلومتر ۶۴ تا انتهای پروژه در مرحله انتخاب سرمایه گذار بوده و به پیمان نرفته است.
پیشرفت فیزیکی قطعه ۱
به گفته مدیر کل راه و شهرسازی استان آذربایجان شرقی، پیشرفت فیزیکی قطعه ۱ (کیلومتر ۱۳ تا ۶۴)، ۴۶/۱۸ درصد است که از کیلومتر (۱۳ تا ۴۶) بعنوان پروژه جهش تولید انتخاب شده و برای بهره برداری و افتتاح با پیشرفت فیزیکی ۴۳/۹۹ درصد در ۲ فاز در حال اجرا می باشد.
وی افزود: از کیلومتر ۱۳ تا ۳۷ به طول ۲۴ کیلومتر (یعنی محل تلاقی آزاد راه با جاده صوفیان- شبستر) پیشرفت فیزیکی ۵۶ درصد است که در این محدوده خاک ریزی به اتمام رسید، ابروها و پل های کوچک به اتمام رسیده و پل ها و تبادل های بزرگ در دست اقدام و تبادل ۳۱ درحال اجرای دیوارها است.

سلطانی ضمن اشاره به این که پل سینیخ چای در مرحله اجرای دال (سقف) است، بیان نمود: پل راه آهن در مرحله اجرای کوله ها و دیوارهای میانی می باشد که تبادل ۱۳ (محل اتصال آزاد راه با محور صوفیان – شبستر) در محدوده دانشگاه آزاد صوفیان مشکلات تملک دارد ولی امکان اتصال وجود دارد.
وی به وجود مصالح لازم برای تولید آسفالت تهیه و کارخانه آسفالت نصب شده تاکید کرده و اظهار داشت: فاز دوم (از کیلومتر ۳۷ تا ۴۴) محل اتصال آزاد راه با بزرگراه صوفیان - مرند در محدوده شوردرق قسمت اعظم ترانشه و خاکریزی ها انجام شده و تبادل کیلومتر ۲۲ در مرحله حفاری شمع ها می باشد.
سلطانی اضافه کرد: بر مبنای برآورد با لیست بهای سال ۱۳۹۵، بالغ بر ۶۹۰ میلیارد تومان بر قطعه در دست راه اندازی به طول ۵۳ کیلومتر قرارداد مبادله شده است ولی با عنایت به تعدیل های متعلقه و هم افزایش هزینه ها بخصوص تملک اراضی اعتبار ۴۰ میلیارد تومانی برای هر کیلومتر پیشبینی می شود.
وی ضمن اشاره به این که اجرای کل ۶۴ کیلومتر به بودجه ای حدود ۴، ۷۰۰ میلیارد تومان نیاز دارد اظهار داشت: به علت کسری منابع مالی قسمت مهم تر پروژه به طول ۳۵ کیلومتر تحت عنوان پروژه جهش تولید در دو فاز مورد توجه قرار گرفته است که پتانسیل اتمام تا آخر سال جاری را دارد که برای سال اول آن به ۹۵۰ میلیارد تومان نیاز است که ۲۵۰ میلیارد تومان آن تابحال تأمین شده است.
بهره برداری از پروژه در صورت تأمین منابع مالی از جانب دولت
مدیر کل راه و شهرسازی استان آذربایجان شرقی بیان نمود: در صورتیکه دولت، منابع مالی سهم خویش را به میزان ۳۵۰ میلیارد تومان تأمین کند امکان بهره برداری تا آخر سال جاری را دارد.
در صورتی که دولت، منابع مالی سهم خویش را به میزان ۳۵۰ میلیارد تومان تأمین کند امکان بهره برداری تا آخر سال جاری را دارد
سلطانی افزود: مشخصات فنی آزاد راهی باعث کاهش تصادفات و افزایش سرعت و راحتی مسافرین خواهد شد؛ هم چنین بهره برداری از این قطعه با عنایت به جذب قسمت بزرگی از ترافیک مسیر موجود تبریز- مرند باعث افزایش ایمنی در این راه خواهد شد.
عدم تخصیص اعتبار و تهیه سیمان
وی عمده مشکلات موجود در بزرگراه تبریز- تاجر را در ارتباط با مسائل اعتباری برشمرده و اظهار داشت: همینطور جهت تهیه مصالح با مشکل معادن روبرو است و در تهیه سیمان هم مشکل وجود دارد که در بخشی از مسیر با اراضی اوقاف و منابع طبیعی مشکل وجود دارد.
کمترین رشد در بزرگراه تبریز- بازرگان
در این رابطه نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی هم به خبرنگار مهر اظهار داشت: متأسفانه بزرگراه تبریز- تاجر با کم ترین رشد مواجه می باشد و قرار بر این بود که با سرمایه گذار بخش خصوصی، این پروژه اتمام یابد که عملی نشد.

حجت الاسلام سید محمدرضا میر تاج الدینی افزود: هم اکنون تنها پیشرفت موجود در این پروژه، حدود ۷ درصد و در محدوده تبریز- صوفیان و صوفیان - مرند است.
وی تمام مسیر آزادراه تبریز- مرند- تاجر را ۲۵۴ کیلومتر خوانده و اضافه کرد: هدف این پروژه حمل و نقل سریع و اتصال به اروپا و هم چنین تکمیل کریدورهای آزادراهی کشوری است تا از راه جمهوری آذربایجان و ترکیه به اروپا متصل شود.
میر تاج الدینی اظهار داشت: هم اکنون تکمیل این پروژه به صورت جدی تا سال ۱۴۰۷ زمان بر خواهد بود و قطعه اول این پروژه از تبریز به صوفیان، قطعه دوم از صوفیان به مرند و در نهایت از مرند تا تاجر است.
برآورد اولیه این پروژه، بیشتر از ۶ هزار میلیارد تومان است که تابحال پیشرفت عملیاتی در این پروژه، ۷ درصد می باشد که تنها قطعه اول تا شهر مرند شروع گردد
نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی بیان نمود: برآورد اولیه این پروژه، بیشتر از ۶ هزار میلیارد تومان است که تابحال پیشرفت عملیاتی در این پروژه، ۷ درصد است که تنها قطعه اول تا شهر مرند شروع شود.
عدم تخصیص اعتبار و موفقیت در جذب سرمایه گذار
وی اظهار داشت: علت ناتمام ماندن این پروژه عدم تخصیص اعتبار و عدم موفقیت در جلب سرمایه گذار بوده است که تا زمانی که اعتبار در بین نباشد، مشکلاتی همچون کمبود سیمان در این پروژه هم رفع نخواهد شد.

میر تاج الدینی اتمام این پروژه را مشروط بر وجود سرمایه گذار بخش خصوصی و پشتیبانی دولت دانسته و اضافه کرد: در اوایل آغاز به کار این پروژه قرار بر این بود که ۶۰ درصد هزینه ها متعلق به بخش خصوصی و ۴۰ درصد هم متعلق به دولت باشد، اما هم اکنون راضی به تقبل ۵۰ درصدی هزینه ها از جانب دولت و بخش خصوصی شده اند که باید پیگیری های لازم در ارتباط با روند عملیاتی این پروژه در ایام آتی انجام بگیرد.
بزرگراه تبریز- تاجر یکی از ابرپروژه های استان آذربایجان شرقی است که هم اکنون با مشکلاتی نظیر عدم تأمین مصالح، سیمان و از همه مهم تر عدم تخصیص اعتبارات کافی روبرو شده است؛ پروژه ای که حالا نیازمند توجه دولت برای اتمام آن است که البته به علت وداع با دولت تدبیر و امید و انتهای عمر ریاست جمهوری جناب روحانی، باید منتظر اتمام پروژه های این دولت در دولت بعد باشیم و بنابراین خیلی از شهروندان منتظر رخ دادن چنین اتفاقی هستند.


منبع:

1400/04/26
21:25:38
0.0 / پنج
873
تگهای خبر: ایران , بخش خصوصی , تولید , حمل و نقل
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۵
سیمان سیمان