نقص زیرساخت ها در مثلث گردشگری ایران؛

تمدیدمكرر وعده افتتاح راه آهن یزد-اقلید

تمدیدمكرر وعده افتتاح راه آهن یزد-اقلید

به گزارش سیمان مثلث گردشگری ایران یک دهه است که در انتظار افتتاح راه آهن به سر می برد اما وعده ها مدام از سالی به سال دیگر موکول می شود و هنوز هم خبری از افتتاح این پروژه عظیم ریلی نیست.



خبرگزاری مهر، گروه استان ها- نیره شفیعی پور: از مدت ها پیش یزد، شیراز و اصفهان بعنوان مثلث گردشگری ایران نام گذاری شدند و به دنبال ایجاد این برند، تلاش ها برای تکمیل زیرساخت های گردشگری در این مثلث شروع شد که البته بخش قابل توجهی از این تلاش ها توسط بخش خصوصی با ایجاد مجتمع های بین راهی، هتل و سایر نیازهای حوزه گردشگری به ثمر نشست.
یکی از پروژه های بزرگی که دولت آنرا در مسافرت رئیس جمهور وقت در سال ۱۳۹۰ مصوب کرد، پروژه راه آهن یزد – اقلید بود.
این پروژه نه تنها اتفاقی بزرگ برای استانهای یزد و فارس و حتی اصفهان بود بلکه اتصال جنوب و جنوب شرق کشور به شمال شرق کشور را از راه خطوط ریلی محقق می کرد به نحوی که راه آهن یزد – اقلید، مسیر ریلی شیراز به مشهد را هم ۳۲۰ کیلومتر کاهش می داد و این به معنای چهار ساعت کاهش زمان سفر بین دو استان مهم و استراتژیک در حوزه گردشگری بود.

این اتفاق نه تنها برای فعالان حوزه گردشگری و مسافران بلکه برای فعالان حوزه صنعت و معدن هم اتفاق بسیار خوشایندی بود و همه این عوامل سبب شد تا آمار چشم انتظاران افتتاح این پروژه هر روز بیشتر و بیشتر شود.
تقویم رویدادهای خط آهن یزد به اقلید
در سال ۱۳۹۰ بود که قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) وارد عمل شد و بعنوان پیمانکار پروژه، کلنگ راه اندازی را به زمین زد و آن زمان وعده هایی برای اجرای کامل این پروژه پس از پنج سال یعنی در سال ۱۳۹۵ داده شد.
تغییر دولت توقفی در اجرای این طرح ایجاد کرد و حتی در مقطعی تجهیزات کار گذاشته شده به مناطق دیگر کشور منتقل شد و در عمل دیگر صحبتی از اجرای پروژه خط آهن یزد به اقلید در بین نبود.
اواخر سال ۱۳۹۶ بود که کم کم تحرکاتی در اجرای این پروژه شروع شد اما ازآنجاکه سازمان مدیریت و برنامه ریزی، بودجه های لازم را بموقع تخصیص نمی داد، روند اجرای پروژه بسیار کند و به اصطلاح لاک پشتی بود.
در سال ۱۳۹۷ اتفاقات جدیدی رخ داد و پیگیری مسؤلان استان یزد از یک سو و مسؤلان استان فارس از طرفی، این پروژه را به شکل جدی تری وارد فاز عملیاتی کرد.

در نیمه های سال ۱۳۹۹، مدیرکل وقت راه آهن استان یزد در نشستی خبری اعلام نمود که این پروژه در دهه فجر سال جاری یا نهایتا در نوروز ۱۴۰۰ به بهره برداری می رسد.
در رسانه ها هم خبرهایی در خصوص این که مردم می توانند برای سفرهای نوروزی خود از یزد به شیراز یا بالعکس، بلیت قطار تهیه کنند، منتشر گردید و هیچگاه هیچ منبعی آنرا تکذیب نکرد.
در اوایل زمستان ۱۳۹۹، رشد فیزیکی این پروژه ۸۲ درصد اعلام گردید و این در حالی بود که بر مبنای وعده های مسؤلان استان یزد، مردم منتظر چشم انتظار بهره برداری ظرف دو ماه بعد بودند.
افتتاح به سفر وزیر راه و شهرسازی موکول شد
آخرین روزهای اسفند ۹۹ هم به بازار آمد اما هیچ خبری از افتتاح این پروژه عظیم نبود و مسئولانی که تا پیش از دهه فجر، مدام وعده افتتاح خط آهن یزد به اقلید را می دادند، افتتاح را موکول به سفر وزیر راه و شهرسازی به استان یزد کردند.

وزیر راه و شهرسازی در ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ به استان یزد سفر کرد اما نه برای افتتاح بلکه برای بازدید از این پروژه و در این سفر بود که استاندار یزد، قول افتتاح خط آهن تا آخر خردادماه را داد و اعلام نمود این پروژه در مسافرت بعدی وزیر راه و شهرسازی افتتاح می شود.
حالا خرداد هم تمام شده و به اواخر تیرماه نزدیک شده ایم اما هنوز هم خبری از افتتاح این پروژه نیست.
خبرگزاری مهر این مورد را از رئیس مجمع نمایندگان استان یزد مورد پیگیری قرار داد.
وعده جدید؛ افتتاح پروژه آخر سال ۱۴۰۰
محمد صالح جوکار در گفتگو با خبرنگار مهر عنوان کرد: بخش قابل توجهی از این پروژه ۲۷۰ کیلومتری یعنی ۲۴۵ کیلومتر آن در استان یزد و بقیه در حوزه استحفاظی استان فارس اجرا می شود.
وی اضافه کرد: این خط راه آهن هم برای استان یزد و هم برای استان فارس بسیار حائز اهمیت می باشد چونکه با بهره برداری از آن، کریدور ریلی جنوب به شمال شرقی کشور تکمیل می شود.
وی افزود: مسؤلان و نمایندگان استان یزد پیگیری های خوبی برای اجرا و تکمیل این پروژه داشتند و در سال ۱۴۰۰ هم اعتبارات خوبی برای این پروژه گرفته شد اما به علت بی مهری هایی که در یک مقطع زمانی انجام شد، این خط هیچگاه نتوانست طبق جدول زمان بندی یا حتی نزدیک به آن پیش برود.
نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس اظهار داشت: در مقطعی هم ریل ها را به راه آهن شمال شرق بردند تا بتوانند آن پروژه را با سرعت بیشتری تکمیل کنند و نتیجه این شد که بخش قابل توجهی از اقداماتی که از سال ۹۰ در یزد انجام شده بود هم از بین رفت.

جوکار خاطرنشان کرد: برخی مسؤلان درصددند که این طرح تا آخر تابستان سال جاری افتتاح شود و در این حوزه صحبت هایی هم داشته اند اما حقیقت این است که این طرح زودتر از آخر سال به بهره برداری نخواهد رسید.
در مقطعی ریل ها را به راه آهن شمال شرق بردند تا بتوانند آن پروژه را با سرعت بیشتری تکمیل کنند و نتیجه این شد که بخش قابل توجهی از اقداماتی که از سال ۹۰ در یزد انجام شده بود از بین رفت
وی تاکید کرد: اما مردم اطمینان داشته باشند که اهتمام جدی برای تکمیل این پروژه در یزد وجود دارد و امیدواریم با همکاری سازمان مدیریت و برنامه ریزی بتوانیم تا آخر سال شاهد افتتاح این پروژه باشیم.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار یزد هم در این حوزه عنوان کرد: برای ساخت این مسیر ریلی ۴ هزار میلیارد تومان به ارزش روز هزینه شده و تمام تلاش خویش را برای تکمیل هرچه سریع تر این پروژه به کار گرفته ایم.
محسن صادقیان بیان نمود: ریل گذاری بخش عمده ای از این مسیر انجام شده و سایر بخش های طرح ازجمله راه اندازی ایستگاه ها هم در دست تکمیل است.
وی خاطرنشان کرد: این خط ریلی بسیار حائز اهمیت می باشد و پس از خطوط انتقال آب، بزرگ ترین پروژه عمرانی استان یزد به حساب می آید و با تکمیل آن، ظرفیت حمل سالانه ۷ میلیون تن بار و ۴ میلیون مسافر در این خط فراهم می شود.
اعتبارات ناکافی و عدم پرداخت بموقع از علل تأخیر در افتتاح
صادقیان هم علت تأخیر در اجرای این طرح را عدم تخصیص اعتبارات کافی و عدم پرداخت بموقع آن اعلام نمود.

این خط مهم ریلی، در استان یزد دارای دو ایستگاه درجه یک و مسافری است و در استان فارس هم تنها یک ایستگاه در اقلید دارد.
این طرح به علل مختلف صنعتی، معدنی و گردشگری دارای توجیه اقتصادی بالایی است و مردم هر دو استان چشم انتظار راه اندازی آن هستند و امید دارند، وعده افتتاح تا آخر سال ۱۴۰۰، باردیگر تمدید نشود.

1400/04/25
21:56:40
0.0 / 5
120
تگهای خبر: ارز , ایران , بازار , بخش خصوصی
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۲
سیمان سیمان