معاون وزیر راه:

بندر آستارا رسما منطقه ویژه اقتصادی شد

بندر آستارا رسما منطقه ویژه اقتصادی شد

سیمان: مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی اظهار داشت: تمام تشریفات قانونی تبدیل بندر آستارا به منطقه ویژه اقتصادی انجام شده و این بندر هیچ محدودیتی در بهره گیری از مزایا و تسهیلات قانونی ندارد.



به گزارش سیمان به نقل از سازمان بنادر و دریانوردی، محمد راستاد در بازدید از روند توسعه و لایروبی بندر آستارا، با اشاره به اینکه بالغ بر ۵ درصد از تخلیه و بارگیری بنادر شمال کشور به بندر آستارا اختصاص دارد، افزود: با توسعه روبناها و تجهیزات که توسط سرمایه گذار بخش خصوصی و لایروبی در کانال دسترسی این بندر که در حال انجام می باشد، امیدواریم حداکثر ظرفیت ممکن را در این بندر داشته باشیم.
راستاد افزود: با تحقق این هدف، میتوان اظهار داشت که بندر آستارا می تواند سهم و نقش مهم تری را در حمل و نقل دریایی شمال کشور ایفا کند.
معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: بندر چند منظوره آستارا، بعنوان یک بندر بازرگانی با استفاده از مزایای قانونی منطقه ویژه اقتصادی می تواند در فرایند ورود و خروج کالا شامل واردات مواد اولیه و صادرات محصولاتی که ارزش افزوده روی آن بوجود آمده است، نقش آفرینی کند.
راستاد عنوان کرد: تمام تشریفات قانونی تبدیل بندر آستارا به منطقه ویژه اقتصادی انجام شده است و این بندر هیچ محدودیتی در بهره گیری از مزایا و تسهیلات قانونی ندارد.
معاون وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: هم اکنون ۵ درصد از تخلیه و بارگیری کالاها در بنادر شمالی کشور به مجتمع بندری آستارا اختصاص دارد و این بندر مهم شمال کشور رشد قابل توجهی را شاهد است.
مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی خاطرنشان کرد: بر مبنای قوانین محدوده مناطق ویژه اقتصادی جز قلمرو گمرکی محسوب نمی شوند و امکان واردات کالا در آنها بدون محدودیت وجود دارد. معافیت های مالیاتی به مناطق ویژه اقتصادی کمک می نماید.
راستاد افزود: عمده بنادر تجاری کشور ما مناطق ویژه اقتصادی بوده و معافیت های مالیاتی در مناطق ویژه اقتصادی به توسعه بنادر در افزایش و جذب سهم بازار حمل و نقل دریایی در کشور کمک ویژه ای می کند.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه بارانداز ریلی آستارا با ۴ پایانه نفتی، غلات، کانتینری و کالاهای خشک در بندر آستارا درحال راه اندازی است، اظهار داشت: پروژه ریلی آستارا- آستارا بخشی از کریدور ریلی شمال-جنوب و جنوب-غرب است که برای اجرای این پروژه، ۵.۸ کیلومتر خط ریلی در داخل خاک جمهوری آذربایجان و ۵.۱ کیلومتر خط ریلی در خاک جمهوری اسلامی ایران راه اندازی شده است.
راستاد ضمن اشاره به پروژه در دست انجام لایروبی کانال دسترسی بندر آستارا تصریح کرد: یکی از مسائل اصلی در بندر آستارا لایروبی این بندر است که با استقرار دستگاه لایروب درحال برطرف شدن است و امکان ورود کشتی ها با هر آبخور و ظرفیت به بندر آستارا فراهم خواهد شد. طرح توسعه بندر آستارا با مشارکت بخش خصوصی شروع شده است.
مدیرعامل سازمان بنادر با اشاره به اینکه طرح توسعه بندر آستارا با مشارکت بخش خصوصی از سال ها پیش شروع شده است، اظهار داشت: واحد بندری به مساحت ۶۰ هکتار و برای تخلیه و بارگیری سالیانه ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تن کالا پیشبینی و طراحی شده است و یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن آن با یک اسکله اختصاصی به تخلیه و بارگیری سوخت و مواد نفتی مربوط خواهد شد و ۲ میلیون تن دیگر هم به تخلیه و بارگیری سایر کالاها اختصاص خواهد یافت.
شایان توجه است، بندر چند منظوره آستارا با ۶۰ هکتار وسعت در ساحل دریای خزر، بعنوان اولین بندر بخش خصوصی کشور نزدیک ترین و مقرون به صرفه ترین مسیر و حلقه اتصال تجارت و ترانزیت کالا بین سه قاره آسیا، آفریقا و اروپاست.

1400/03/20
22:51:17
0.0 / 5
58
تگهای خبر: ارز , ایران , بازار , بازرگانی
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۴
سیمان سیمان