تولید خودرو های ناقص با وجود شعار ساخت داخل!

تولید خودرو های ناقص با وجود شعار ساخت داخل!

سیمان: بررسی های آمار تولید و فروش محصولات دو خودروساز بزرگ کشور در سال قبل نشان میدهد که این دو شرکت در مجموع بیش از 797 هزار دستگاه خودرو ساخته اند که از این مقدار، آمار فروش آنها به 761 هزار دستگاه نرسیده است. براین اساس بیش از 36 هزار دستگاه مابه التفاوت خودرو های تولیدی و فروخته شده است که احیانا خودرو های ناقصی است که تجاری سازی و روانه بازار نشده است.


به گزارش سیمان به نقل از ایسنا، در سال ۱۳۹۹ در مجموع ایران خودرو و سایپا ۷۹۷ هزار و ۲۹۷ دستگاه خودرو تولید کردند که طبق صورت های مالی اعلام شده توسط این دو شرکت به سازمان بورس، در مجموع ۷۶۰ هزار و ۹۲۴ دستگاه از آن به فروش رسیده است.
کسر این دو سری اعداد از هم نشان میدهد که ۳۶ هزار و ۳۷۳ دستگاه خودرو از تولیدات ایران خودرو و سایپا در سال قبل تجاری نشده و به فروش نرسیده است. در حقیقت این آمار نشان میدهد که دو خودروساز بزرگ کشور در سال قبل ۳۶ هزار و ۳۷۳ دستگاه خودرو ناقص ساخته اند که امکان عرضه به بازار و تجاری سازی نداشته است.

۱۵ هزار و ۶۹۲ خودرو ناقص تولید شده در ایران خودرو
بررسی آمار تولید و فروش گروه صنعتی ایران خودرو در سال قبل نشان میدهد که این شرکت ۳۴۶ هزار و ۵۷۵ دستگاه از محصولات خانواده پژو ( به جز پژو ۲۰۰۸) ساخته که ۳۳۶ هزار و ۲۳۳ دستگاه آنرا فرخته و ۱۸۱ دستگاه هم پژو ۲۰۰۸ ساخته که ۱۷۵ دستگاه آنرا فروخته است. همین طور تولید محصولات خانواده سمند نیز ۵۵ هزار و ۲۲۰ دستگاه بوده که از این تعداد ۵۵ هزار و شش دستگاه را تجاری کرده است.
در سال قبل همین طور ۱۳ هزار و ۳۰ دستگاه رانا، ۵۵ هزار و ۳۲۰ دستگاه دنا و ۱۵۳ دستگاه تارا تولید شده است که به ترتیب از این مقدار تولیدها، ۱۲ هزار و ۳۶۷ دستگاه رانا، ۵۰ هزار و ۷۸۳ دستگاه دنا و ۵۴ دستگاه تارا توسط ایران خودرو فروخته شده است.
ایران خودرو در محصولات مونتاژی نیز در سال قبل ۹۴ دستگاه دانگ فنگ، ۴۹۷۱ دستگاه هایما و همانطور که اشاره شد ۱۸۱ دستگاه پژو ۲۰۰۸ ساخته است که به ترتیب ۱۷۲ دانگ فنگ فروخته (از تولیدات سالهای پیش از ۱۳۹۹ که در پارکینگ این شرکت مانده و در سال ۱۳۹۹ تکمیل و تجاری شده است)، ۴۷۹۳ دستگاه هایما و ۱۷۵ دستگاه پژو ۲۰۰۸ فروخته است.
از تولیدات مونتاژی قبل از سال ۱۳۹۹ این گروه صنعتی، یک دستگاه سوزوکی و ۳۳۲ دستگاه تندر (L۹۰) در سال قبل روانه بازار شده و به فروش رسیده است.
در نهایت هم ۴۷۹۴ دستگاه خودرو در گروه وانت و سایر محصولات ایران خودرو تولید شده که ۴۷۳۰ دستگاه آن روانه بازار شده است.
براین اساس ۴۸۰ هزار و ۳۸۸ دستگاه خودرو در گروه صنعتی ایران خودرو تولید شده که برای ۴۶۴ هزار و ۶۴۶ دستگاه آن صورت مالی ثبت شده است و همانطور که اشاره شد ۱۵ هزار و ۶۹۲ دستگاه از خودرو های تولیدی ایران خودرو در سال گذشته، تجاری و به بازار ارائه نشده است. این در حالیست که فرشاد مقیمی- مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو- در اولین جلسه کاری سال ۱۴۰۰، اعلام نمود: در ایام پایانی اسفندماه، ۱۴ هزار خودروی ناقص تکمیل، تحویل یا آماده تحویل به مشتریان شده است. با احتساب تکمیل ۱۸ هزار خودروی ناقص در تعطیلات نوروز ۱۴۰۰، تعداد خودرو های دارای کسری در پارکینگ ها به ۳۳ هزار دستگاه رسیده است.

۲۰ هزار و ۶۸۱ خودروی ناقص سایپا در سال ۱۳۹۹
در دیگر خودروساز بزرگ کشور نیز در طول سال گذشته، ۳۱۶ هزار و ۹۵۹ دستگاه خودرو تولید شده است که از این مقدار، سایپا موفق به فروش ۲۹۶ هزار و ۲۷۸ دستگاه شده و ۲۰ هزار و ۶۸۱ دستگاه از تولیدات این شرکت در سال ۱۳۹۹ در پارکینگ این شرکت، احیانا ناقص مانده است.
به تفکیک آمار، گروه خودروسازی سایپا در سال قبل ۵۰ هزار و ۴۱۳ دستگاه خودرو مربوط به خانواده پراید (که باتوجه به توقف تولید محصولات خانواده پراید به جز وانت پراید از شروع مردادماه سال گذشته، مربوط به قبل از توقف تولید و به عبارتی تولیدات در چهار ماهه ابتدایی سال قبل است)، ۲۷ هزار و ۴۵۵ دستگاه وانت پراید (سایپا ۱۵۱)، ۱۲۴ دستگاه آریو، ۲۹۰ دستگاه چانگان، ۱۰ دستگاه سراتو، ۲۳۶ هزار و ۹۳۹ دستگاه مربوط به خانواده تیبا و همین طور ۱۷۲۸ دستگاه شاهین بعنوان محصول جدید ساخته است.
از این میزان تولید در دومین خودروساز بزرگ کشور، طبق صورت های مالی ارائه شده به سازمان بورس، ۲۳ هزار و ۹۰۱ دستگاه پراید وانت (سایپا ۱۵۱)، ۱۸۷ دستگاه آریو و ۸۰ دستگاه سراتو ( با تکمیل تولیدات قبل از سال ۱۳۹۹)، ۱۱۰ دستگاه چانگان، ۲۱۲ هزار و ۲۰۳ دستگاه محصولات خانواده تیبا، ۵۹ هزار و ۳۳۵ دستگاه محصولات خانواده پراید و ۴۶۲ دستگاه شاهین تجاری سازی شده است.

چرا این حجم خودرو های ناقص؟!
هر یک از خودروساز بزرگ کشور در سال قبل یک خودرو تماما داخلی و بگفته خود "ملی" ساخته اند؛ ضمن این که خودروسازان از افزایش میزان داخلی سازی، خودکفایی در تولید و تامین قطعات و... صحبت می کنند. در این شرایط (خودکفایی، افزایش داخلی سازی و عدم وابستگی به خارج و همین طور تولید خودرو تماما ایرانی)، مطالبی همچون تحریم و مشکل در واردات قطعات و عدم ترخیص بموقع قطعات از گمرک و... چندان جای مطرح شدن ندارد که بخواهد زمینه ساز تولید خودرو های ناقص باشد.
آمارها نشان میدهد که در خودرو های ملی همچون تارا ایران خودرو و شاهین سایپا به ترتیب ۹۹ دستگاه و ۱۲۶۶ دستگاه تولید شده اما تجاری سازی نشده و ناقص در پارکینگ خودروسازان باقی مانده است؛ پس لازم است که خودروسازان دراین زمینه پاسخ دهند که باتوجه به ادعاهای خود در داخلی سازی و ساخت خودروی ملی این حجم از تولید خودروی ناقص چه توجیهی دارد و چرا اتفاق افتاده است؟




منبع:

1400/03/19
10:36:57
0.0 / پنج
953
تگهای خبر: ایران , بازار , تحریم , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۳
سیمان سیمان