در گزارش سیمان تشریح شد؛
نحوه محاسبه نرخ گازوئیل كامیون های ترانزیتی
سیمان: مدیرکل ترانزیت و تجاری سازی حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی جذابیت های زیرساخت های ترانزیتی جاده ای و ریلی ایران را تشریح نمود.
امین ترفع در گفتگو با خبرنگار مهر درباره جذابیت های ترانزیت ریلی و جاده ای برای صاحبان بار جهت عبور کالا از خاک ایران اظهار داشت: طبیعی است که رغبت صاحبان بار ترانزیتی به استفاده از حمل و نقل جاده ای ایران است. چونکه هم در دسترس بودن این نوع حمل و نقل فراگیر است و هم بحث سوخت ارزان در ایران با اقبال صاحبان بار مواجه می شود.
زیرساخت های جاده ای ایران برای صاحبان بارهای ترانزیتی جذاب تر است یا ریلی؟
وی اضافه کرد: البته باید در نظر داشت که مقیاس بار ریلی با بار جاده ای متفاوت است؛ نوع بارهای ریل پسند با بارهای جاده ای متفاوت می باشد. معمولاً بارهای ریل پسند علاوه بر بزرگ مقیاس بودن، تاریخ رسیدن بار به مقصد نیز چندان مهم نیست. همین طور بارهای گرانقیمت نیز به بخش ریلی داده نمی گردد.
مدیرکل ترانزیت وزارت راه و شهرسازی افزود: معمولاً مواد و کالاهای فله از قبیل مواد معدنی یا محصولات کشاورزی خام از ایران ترانزیت می شوند ضمن این که به زمان تحریم نیز حساس نیست.
رغبت به تردد از جاده های ایران بیشتر است
ترفع تصریح کرد: سرعت حمل کالاهای ترانزیتی از زیرساخت های جاده ای ایران بسیار بالاست و امکان برنامه ریزی کردن برای تحویل آن از قابلیت بیشتری برخوردارست و می توان در زمان مشخصی به صاحب کالا آنرا تحویل داد.
نحوه تخصیص سوخت به کامیون های ترانزیتی
این مقام مسئول در وزارت راه درباره نحوه تخصیص و قیمت سوخت به کامیون های ترانزیتی از خاک ایران گفت: ما دو مدل تخصیص سوخت به کامیون های ترانزیتی در کشور داریم. در مورد نخست شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی وظیفه توزیع سوخت در مرزها به کامیون های ترانزیتی را برعهده دارد. در هر یک از مرزهای شرقی، غربی یا شمالی کشور با قیمت متفاوتی، سوخت را در اختیار کامیون ها قرار می دهد؛ این قیمت بستگی به نرخ گازوئیل در آن سوی مرزها دارد. مثلاً نرخ سوخت تحویلی به کامیون های ترانزیتی که از پاکستان یا افغانستان وارد ایران می شوند با کامیون هایی که از مرزهای آذربایجان، ترکیه و عراق وارد کشور می شوند متفاوت هستند.
ترفع تاکید کرد: نرخ سوخت در جایگاه های گازوئیل واقع در مرزهای ما معمولاً از کشورهای آن سوی مرز نسبتاً ارزان تر و رقابتی تر و از نرخ سوخت توزیع در داخل ایران گران تر است.
وی اشاره کرد: در جایگاه های سوخت داخل کشور نیز تعدادی از کامیون های ترانزیتی که از خارج، وارد کشور می شوند، گازوئیل را با قیمت ۶۰۰ تومان دریافت می کنند؛ با این وجود برمبنای قانون تردد وسایل نقلیه خارجی، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای می تواند برمبنای قیمتی که سوخت در کشورهای مقابل هست، مابه التفاوت نرخ سوخت را از کامیون داران غیر ایرانی دریافت کند.
چرا کامیون های ترکیه ای، باک خودرا در خاک ایران پلمب می کنند؟
مدیرکل ترانزیت وزارت راه اظهار داشت: بعنوان مثال وقتی ناوگان ترکیه ای برای سفر به ترکمنستان از خاک ایران عبور می کند یا ناوگان گرجستانی برای سفر به ترکیه از خاک ایران، مابه التفاوت نرخ سوخت در خاک کشور خود با ایران را در مبادی ورودی به کشور به سازمان راهداری تحت عنوان «عوارض سوخت»، پرداخت می کنند؛ بعد از آن می توانند با نرخ سوخت ۶۰۰ تومان در جایگاه های سوخت داخل ایران، گازوئیل دریافت نمایند.
وی اشاره کرد: برخی مالکان ناوگان جاده ای هم به جهت اینکه عوارض سوخت در مبادی مرزی به سازمان راهداری ندهند، باک خودرا پلمب کرده و بعد از عبور از خاک ایران، در خاک کشور بعدی این پلمب را باز می کنند. مثلاً با ترکیه این روال را داریم و مالکان کامیون ها می توانند عوارض سوخت را ندهند، ولی در مقابل اجازه سوخت گیری در ایران را ندارند و با باک پلمب شده از خاک کشورمان تردد می کنند.
در اتصال شبکه ریلی ایران به کشورهای همسایه مشکل داریم
ترفع تصریح کرد: مجموع عوامل مذکور نشان میدهد تمایل صاحبان بار ترانزیتی به انتقال دادن کالاهای خود با بهره گیری از زیرساخت های جاده ای ما بمراتب از حمل ریلی بیشتر است؛ نکته دیگر هم این است که بااینکه در حال تکمیل اتصالات ریلی خود با همسایگان هستیم، اما به هر روی با برخی کشورها اتصال ریلی کامل نداریم.
وی بیان کرد: مثلاً اتصالات ریلی ایران و ترکیه، اتصال شبکه ریلی دو کشور محسوب نمی گردد و اتصال ما به ریل ترکیه در دریاچه وان قطع می شود. همین طور با آذربایجان شاهد اتصال شبکه های ریلی دو کشور نیستیم و خط آهن آستارا-آستارا نیز هنوز به شبکه ملی راه آهن ایران متصل نشده است. با وجود تفاهمی که برای ساخت راه آهن شلمچه - بصره شده، اما اتصال ریلی ایران و عراق برقرار نیست.
مقام مسئول در وزارت راه اظهار داشت: این عدم برقراری لینک های ریلی ایران با همسایگان، زمان و هزینه را برای صاحبان بار می افزاید.
راه آهن شلمچه- بصره راهگشاست؟
وی درباره این که آیا برقراری اتصال ریلی ایران با عراق بوسیله خط آهن شلمچه - بصره، می تواند زمینه اتصال بار ایران به بندر لاذقیه (سوریه) و دریای مدیترانه را فراهم آورد یا خیر؟ اظهار داشت: در گذشته خط آهن عراق و سوریه به یکدیگر متصل بودند ولی هم اکنون این اتصال وجود ندارد.
ترفع افزود: با توجه به این که قسمتی از شبکه ریلی سوریه و عراق در مناطق جنگی این دو کشور با تروریست های داعش قرار داشته، از طرف گروه های تروریستی تخریب شده، دیگر شاهد اتصال خطوط راه آهن این دو کشور بصورت شبکه ریلی تا بنادر حاشیه مدیترانه نیستیم.
جنایتی که داعش با زیرساخت های ریلی سوریه کرد
وی تاکید کرد: به جهت اینکه روزی مجدداً این اتصال برقرار شود یا باید بازسازی یا نوسازی کامل زیرساخت های ریلی عراق و سوریه صورت گیرد؛ عملاً چیزی به اسم زیرساخت وجود ندارد؛ البته در عراق وضعیت بهتر است و شبکه قدیم باقی مانده و حتی در بخش هایی هم این کشور در حال گسترش زیرساخت های ریلی و مسیرهای جدید است؛ اما در سوریه دیگر زیرساخت ریلی وجود ندارد و حتی نیاز به این داریم که در بعضی مناطق از اول آغاز به ساخت شبکه ریلی نماییم.
رونمایی از تفاهم جدید ایران و ترکیه برای ساخت مسیر ریلی جدید
مدیرکل ترانزیت وزارت راه اظهار داشت: با ترکیه اخیراً تفاهم کرده ایم که زیرساخت ریلی ایران با ترکیه از نقطه جدیدی ایجاد شود؛ در صورت توسعه این زیرساخت ریلی جدید، اتصال ریلی ما از شرق به غرب و اروپا دیگر تکمیل خواهد شد و با مشکل انقطاع مسیر در دریاچه وان روبه رو نخواهیم شد؛ قسمتی از بارهای جاده ابریشم با این مسیر ریلی جدید می تواند جذب شبکه ریلی ایران شود.
به کریدور قارس و اروپا متصل می شویم
وی درباب منطقه جدید اتصالی میان ره آهن ایران و ترکیه اظهار داشت: این نقطه در منطقه چشمه ثریا در استان آذربایجان غربی قرار دارد که به بندر قارس ترکیه و کریدور ریلی باکو - تفلیس - قارس - اروپا متصل می شود؛ با اتصال شبکه ریلی ایران به این کریدور، دیگر با انقطاع مسیر در دریاچه وان روبه رو نخواهیم شد و بارهای شرق دنیا (چین) می تواند با کریدور ریلی ایران و سپس ترکیه، یکسره و پیوسته به اروپا منتقل شود.
منبع: سیمان
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب