رئیس كمیسیون عمران مجلس:

بودجه پروژه های عمرانی را با لابی و رایزنی می دهند

بودجه پروژه های عمرانی را با لابی و رایزنی می دهند

رئیس کمیسیون عمران مجلس با اعلان اینکه تخصیص اعتبار به پروژه های عمرانی نا عادلانه و برمبنای رایزنی و لابی است اظهار داشت: فاینانس داخلی و نقدینگی مردم به سمت پروژه های عمرانی هدایت شود.



به گزارش سیمان به نقل از خانه ملت، محمدرضا رضایی کوچی در تشریح نشست کمیسیون عمران با وزیر راه و شهرسازی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: عمده سوالات امروز از وزیر راه و شهرسازی درباب راه های اصلی و راه های روستایی بود و نمایندگان در این رابطه گلایه های بسیاری داشتند.
سالانه ۱۷ هزار نفر در جاده ها بر اثر تصادف می شوند
وی با اعلان اینکه سالانه ۱۷ هزار نفر در جاده ها بر اثر تصادف فوت شده و ۳ برابر این تعداد در اثر حادثه گرفتار معلولیت می شوند، اضافه کرد: آمار تلفات جاده ای بسیار زیاد بوده و خسارت سنگینی به مردم کشور تحمیل کرده است.
تخصیص ناعادلانه اعتبارات پروژه ای عمرانی / تخصیص برمبنای رایزنی و لابی
این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: با وجود این که در قانون بودجه اعتباری را در برای جاده ها پیش بینی می نماییم اما تخصیص اعتبارات به پروژه ها بر عهده سازمان برنامه بوده که اغلب برمبنای اولویت صورت نمی گیرد. برخی اعتبارات باید در فصل مشخصی تخصیص پیدا کنند که تأخیر در پرداخت آن سبب توقف پروژه می شود. از طرفی برخی پروژه ها در اولویت دوم و سوم وزارت راه هستند اما نحوه پرداخت اعتبارات آن شرایط بهتری را دارد.
رضایی با تاکید بر این که در تخصیص اعتبارات پروژه های عمرانی عدالت اجرا نمی گردد، افزود: تخصیص اعتبارات برمبنای ارتباطات، رایزنی ها و چانه زنی صورت می گیرد. وزیر راه و شهرسازی نیز در این خصوص سلب مسئولیت کرده و مدعی است اختیاری ندارد. این مساله باعث شده در مجلس بیشترین سوالات را از وزارت راه و شهرسازی داشته باشیم.
رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اعلان اینکه ماده ۵۶ قانون الحاق موادی به قانون تنظیم قسمتی از مقررات مالی دولت مربوط به فاینانس داخلی بوسیله بانک ها در بودجه ۱۴۰۰ به خوبی در حال اجرا می باشد، اظهار داشت: هنگامی که بانک ها برمبنای معرفی سازمان برنامه و بودجه برای پروژه حاضر می شوند، اعتباری برای کمک به پروژه ای در نظر گرفته می شود.
هدایت نقدینگی های مردم و فاینانس داخلی به سمت تکمیل پروژه های عمرانی
نماینده مردم جهرم در مجلس اشاره کرد: پروژه مطرح شده در جلسه امروز عمدتا، جز اولویت های کشور بودند اما متأسفانه هم تخصیص ها ناچیز بوده و هر اعتباری که در بودجه پیش بینی شده کم بوده است. بعنوان مثال اگر برای پروژه ای ۳۰۰ میلیارد تومان نیاز است، ۱۸ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است مگر این که به سمت فاینانس و استفاده از بخش خصوص حرکت نماییم که در جلسه امروز هم به همین موضوع یعنی هدایت نقدینگی مردم و سرمایه بانک ها را به سمت پروژه های عمرانی تاکید شد و وزارت راه نیز قول داد برای این مهم تلاش بیشتری داشته باشد.
رضایی، با اعلان اینکه استان سیستان و بلوچستان که مشکلات زیادی در حوزه راه اصلی و روستایی داشته که نسبت به سرانه کشور عددی پایین تری است افزود: وزیر قول داد در زمینه فاینانس داخلی و کمک بانک ها تلاش بیشتری داشته باشد، تا شرایط بهتری برای راه های استان سیستان بلوچستان را شاهد باشیم.
تاکید بر افزایش نظارت وزارت راه بر قیمت اجاره در تابستان
وی افزود: با توجه به این که در آستانه فصل نقل و انتقالات و جا به جایی مستأجران هستیم در حاشیه جلسه امروز تاکید شد تا وزارت راه نظارت بیشتری بر حوزه مسکن داشته باشد. هرچند راه کار اصلی نیست و مهم ترین کار ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضا است چونکه هم اکنون فاصله میان عرضه و تقاضا بسیار زیاد بوده و باید عرضه افزایش پیدا کند.
رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، اضافه کرد: طرح جهش تولید و تامین مسکن که ابهاماتی از طرف شورای نگهبان به آن وارد شد، در کمیسیون مورد بررسی قرار گرفته و ابهامات رفع شده است و سپس در اختیار هیئت رئیسه قرار گرفته که امیدواریم مجدداً ابهامات در صحن مطرح شده و بعد از تبدیل به قانون در اختیار دستگاه های اجرائی قرار بگیرد.
این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، با اعلان اینکه برمبنای قانون جهش تولید و تامین مسکن سالی یک میلیون واحد در طول ۴ سال ساخته شود، اظهار داشت: ساخت یک میلیون واحد مسکونی می تواند در کنترل قیمت مسکن و تعادل میان عرضه و تقاضا کند اما در کوتاه مدت و در تابستان امسال وزارت راه باید کنترل و نظارت بیشتری داشته باشد تا مستأجران در وضعیت کرونائی با مشکل مواجه نشوند.

1400/02/28
21:41:15
0.0 / 5
338
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۳
سیمان سیمان