گزارش سیمان؛

نقض قانون و بازگشت امضاهای طلایی عواقب یك تصمیم غلط

نقض قانون و بازگشت امضاهای طلایی عواقب یك تصمیم غلط

بعد از چالش های گذشته کمبود تایر برای کامیونداران در سال 1397، سامانه توزیع سیستمی تایر موفق شد بازار متلاطم تایر را مهار کند؛ اما تصمیم یک شبه وزارت صمت این رشته ها را پنبه خواهدنمود.


به گزارش سیمان به نقل از مهر، بعد از چالش های گذشته کمبود تایر برای کامیون داران در سال ۱۳۹۷، سامانه توزیع سیستمی تایر موفق شد بازار متلاطم تایر را مهار کند؛ اما تصمیم یک شبه وزارت صمت برای توزیع غیر سیستمی لاستیک، می تواند تمام رشته های این سامانه را تبدیل به پنبه کند. طی روزهای اخیر، محمد صادق مفتح، قائم مقام وزیر صمت در امور تجاری، با ابلاغ دستوری اعلام نمود شرکت های تولیدکننده تایر می توانند ۵۰ درصد از تولید تایرهای سنگین سایز ۲۴ خودرا جهت جلوگیری از رسوب شدن بیش از اندازه آن در انبارها، در خارج از سامانه توزیع سیستمی تایر توزیع کنند. قبل از این به دلیل فقدان نظارت سیستمی بر صنعت لاستیک، کامیون داران بحران های مختلفی را به علت کمبود لاستیک سنگین تجربه کردند، اما در برهه فعلی که رضایت نسبی از طرف کامیون داران وجود دارد و بازار لاستیک سنگین توانست به کمک سامانه توزیع سیستمی تایر، بعد از مدت ‎ها فراز و نشیب به آرامش نسبی برسد، وزارت صمت با این تصمیم پر ریسک و نسنجیده، می تواند این بازار را به وضعیت متلاطم گذشته باز گرداند. علاوه برآن، اعمال معافیت برای خرده فروشان تایر از ثبت قیمت فروش به مصرف کننده در سامانه توزیع سیستمی لاستیک نیز تصمیم سوال برانگیز دیگری است که از طرف این وزارتخانه اتخاذ شده است. لازم به ذکر است اگر قیمت فروش به مصرف کننده در سامانه توزیع سیستمی تایر درج نشود، این سامانه عملاً نمی تواند کمکی به بازرسان و کاشفان احتکار و گرانفروشی کند. بنظر می رسد که غیر سیستمی کردن پروسه توزیع بصورت ناگهانی، آن هم در بازار تایر که مدت زمان زیادی تنها با نظارت هوشمند قابل کنترل بوده است، موجب خواهد شد که شفافیت این بازار بطور کلی مخدوش شده و به تبع آن کنترل قیمت ها و جلوگیری از احتکار ناممکن شود. «نقض قانون» و «بازگشت امضاهای طلایی» نتیجه تصمیم غلط وزارت صمت داریوش باقرجوان مدیرکل حمل و نقل مسافری سازمان راهداری سال قبل با اشاره به عملکرد موفق این سامانه، گفته بود که از زمانی که این سامانه در سال ۹۷ به راه افتاده است تا حالا ۳ میلیون و ۸۰ هزار حلقه لاستیک در آن ثبت شده است. ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار حلقه از این تعداد، منجر به صدور حواله و دریافت آن از طرف مالک ناوگان شده و ۲۸۰ هزار حلقه دیگر هم در سامانه باقی مانده است. به استناد این آمار نمی ‎توان اظهار داشت که تایرهای زیادی در انبارها رسوب کرده است و این مسئله منجر به ضرر عرضه کنندگان تایر می شود. از طرف دیگر تصمیم وزارت صمت برای توزیع خارج از شبکه قسمتی از تایرهای سنگین، بر خلاف ضوابط اجرائی تبصره ۴ ماده ۱۸ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز و همین طور مصوبات کمیته پایش حمل و نقل کشور است. بنظر می رسد که باتوجه به تجربه های پیشین، این تصمیم غیرکارشناسی موجب عدم اطمینان به داده های سامانه توزیع تایر و متعاقب آن سبب بر هم خوردن آرامش نسبی موجود در بازار این کالای اساسی و راهبردی خواهد شد. علاوه بر این، تصمیم جدید وزارت صمت ممکنست زمینه بازگشت به دوران ابلاغ های کاغذی و امضاهای طلایی را مجدداً فراهم نموده و بازار تایر را در اختیار سودجویان و محتکران قرار دهد. توزیع سیستمی به گرانی های افسارگسیخته تایر خاتمه داد پیگیری های خبرنگار مهر نشان میدهد که با اجرای طرح توزیع سیستمی تایر سنگین، ارتباط برخط میان سامانه جامع تجارت، سامانه توزیع لاستیک حمل برون شهری و سامانه توزیع لاستیک حمل درون شهری به وجود آمد و بدین ترتیب پروسه فروش لاستیک سنگین از تولیدکننده یا واردکننده به عاملین مجاز فروش و در ادامه به مصرف کننده نهایی کاملاً مورد رصد و بازرسی قرار گرفت.
بگفته خیلی از کارشناسان، با استفاده از سامانه توزیع سیستمی تایر، این اطمینان برای حاکمیت وجود آمد که منابع ارزی یارانه ای تخصیص یافته جهت واردات لاستیک سنگین یا مواد اولیه لازم برای تولید داخلی، تماماً صرف تنظیم بازار و متعادل سازی قیمت ها شده است. همین طور با شروع این شیوه توزیع، برمبنای استحقاق ناوگان (با توجه به میزان پیمایش وسیله) به سیستم حمل و نقل سهمیه لاستیک سنگین اختصاص داده شد. این ابتکار جدید توانست از شروع سال ۱۳۹۸ موفق به مهار بحران کمبود و گرانی تایر سنگین شود. آیا وزارت صمت از تصمیم خود عقب نشینی می کند؟ بعد از شروع اعتراضات رانندگان خودرو های سنگین جاده ای در بهار ۱۳۹۷، دو وزارتخانه راه و شهرسازی و صمت به تکاپو افتادند تمهیدات لازم را برای رفع مشکلات گوناگون رانندگان کامیون اتخاذ کنند؛ بخش عمده مشکل رانندگان ناوگان سنگین نابسامانی و گرانی های بی قاعده بازار لاستیک بود که به سبب آن هر فروشنده ای با قیمت دلخواه خود مبادرت به عرضه این کالای اساسی می کرد. در نهایت قرار شد توزیع و عرضه لاستیک سنگین به طور سیستمی انجام و تمام اطلاعات توزیع و قیمت و ذینفع نهایی در سامانه ثبت گردد. و همین تدبیر نیز این چالش جدی را مهار کرد. اما با تصمیم جدید وزارت صمت در خصوص توزیع غیر سیستمی قسمتی از تایرهای سنگین، احتمال برهم خوردن ثبات نسبی بازار، افزایش احتکار تایرهای تولیدی و فروش آنها با قیمت های گزاف در بازار سیاه و در نهایت تکرار حوادثی مشابه اعتراض و اعتصاب برخی رانندگان ناوگان سنگین در سال ۹۷ وجود دارد. انتظار می رود در وهله اول وزارت صمت در این تصمیم خود بازبینی کند؛ و در صورت پافشاری وزرات صمت بر این تصمیم نسنجیده، دستگاه های نظارتی به موضوع ورود کرده و قبل از آنکه این تصمیم غلط منجر به تکرار بحران سال ۱۳۹۷ شود، نسبت به اصلاح این تصمیم اقدام نمایند.

1400/02/04
10:05:39
0.0 / پنج
851
تگهای خبر: ارز , بازار , تجارت , تجربه
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۲
سیمان سیمان