معاون وزیر راه و شهر سازی خبر داد؛

علاقه مندی كشورهای منطقه به راه اندازی راه آهن چابهار-زاهدان

علاقه مندی كشورهای منطقه به راه اندازی راه آهن چابهار-زاهدان

به گزارش سیمان مدیرعامل شرکت راه آهن تاکید کرد: چابهار یکی از بنادر مهم و تنها بندر اقیانوسی کشور است که دولت هند در سرمایه گذاری جهت توسعه بندر شهید بهشتی آن مشارکت دارد.



به گزارش سیمان به نقل از طریق آهن جمهوری اسلامی ایران، سعید رسولی در حاشیه برگزاری اجلاس دریایی هندوستان ۲۰۲۱ اظهار داشت: سال جاری برای نخستین بار از طریق آهن جمهوری اسلامی ایران توسط کشور میزبان یعنی دولت هند، برای حضور در این جلسه دعوت شد و طبیعتاً ما از این فرصت برای معرفی ظرفیت های حمل و نقل ریلی کشور به جامعه دریایی دنیا بخصوص منطقه استفاده کردیم.
وی با اشاره به اینکه در این جلسه توانایی ها و رویکرد راه آهن جمهوری اسلامی ایران را در توسعه همکاریهای حمل و نقل دریایی-ریلی بخصوص تقویت کریدورهای بین المللی ریلی عنوان شد، اضافه کرد: خوشبختانه این امر مورد استقبال اعضای نشست قرار گرفت.
مدیرعامل شرکت راه آهن ضمن اشاره به حضور کشورهای تأثیرگذار منطقه ای در توسعه بنادر، حمل و نقل ریلی و کریدورهای شمال - جنوب و شرق - غرب عنوان کرد: همچون نمایندگانی از کشورهای هند، آذربایجان، روسیه، افغانستان و ترکیه در این اجلاس حضور داشتند و فرصت خوبی برای هم اندیشی پیرامون حمل و نقل بین المللی و ترانزیت کالا و تقویت کریدورهای بین المللی ریلی فراهم گردید.
رسولی با یادآوری اینکه عنوان سومین روز از این اجلاس، «روز چابهار» بود، خاطرنشان کرد: چابهار یکی از بنادر مهم و تنها بندر اقیانوسی کشور است که دولت هند در سرمایه گذاری جهت توسعه بندر شهید بهشتی آن مشارکت دارد.
بندر و راه آهن چابهار-زاهدان بزودی بزرگترین مرکز ترانزیت منطقه می شوند
وی اضافه کرد: خصوصیت های منحصر به فرد این بندر و همچنین اتصال ریلی آن در آینده نزدیک، این بندر را بعنوان یکی از بنادر تأثیرگذار در حمل و نقل بین المللی کالا، بخصوص ترانزیت کالا میان کشورهای شبه قاره هند و کشورهای CIS تبدیل می کند.
معاون وزیر راه و شهر سازی اظهار داشت: همچون مباحثی که در این جلسه عنوان شد، اتصال بندر چابهار به شبکه ریلی کشور بود. این طرح در حال اجراست و امیدواریم که در سال ۱۴۰۰ فاز اول آن به بهره برداری برسد.
وی اضافه کرد: تکمیل کریدور ریلی شمال-جنوب با اتصال مسیر رشت به آستارا همچون دیگر مواردی بود که در این اجلاس عنوان شد و مسیر ایران بعنوان یکی از بهترین مسیرها (به لحاظ زمان و هزینه ترانزیت) برای اتصال هند به کشورهای CIS و کشورهای اروپای شرقی مورد تاکید قرار گرفت.
مدیرعامل شرکت راه آهن با اشاره به اینکه بندر چابهار برای اتصال کشورها به یکدیگر از اهمیت ویژه ای برخوردار است، تصریح کرد: با عنایت به این که کشور هند یکی از موفق ترین کشورها در حوزه توسعه بنادر خشک و ترمینال های کانتینری درون سرزمینی(ICD) است، پیش از برگزاری این اجلاس مذاکراتی با یکی از شرکتهای دولتی هند داشتیم.
وی اظهار داشت: در این مذاکرات، طرف هندی علاقمند بود که در توسعه مراکز لجستیکی همچون مراکز لجستیکی پشتیبان بندر چابهار مشارکت داشته باشد، ازاین رو پیرامون این مورد هم گفت و گوهای لازم انجام و از اعضای شرکت کننده در نشست جهت سرمایه گذاری در توسعه مراکز لجستیک دعوت کردیم.
رسولی اضافه کرد: خوشبختانه خط ریلی بندر چابهار- زاهدان هم با سرعت خوبی در حال اجراست و پیشبینی می شود فاز اول آن در سال ۱۴۰۰ به بهره برداری برسد.
زاهدان و پایانه های مرزی میرجاوه و شمتیغ بعنوان مراکز پشتیبانی لجستیک بار بندر چابهار
معاون وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد: همینطور برای پشتیبانی از بندر چابهار سه نقطه بعنوان مرکز لجستیک پیشبینی شده و ایجاد آن در دستور کار راه آهن قرار گرفته است، که مهم ترین آن مرکز لجستیک زاهدان است و دو نقطه دیگر مراکز لجستیک مرزی میرجاوه و شمتیغ هستند.
وی با تکیه بر اینکه یکی از کوتاه ترین و باصرفه ترین مسیرهای اتصال کشورهای حوزه خلیج فارس و شبه قاره هند به کشورهای حاشیه دریای خزر و شرق اروپا کریدور شمال-جنوب است، اظهار داشت: راه اندازی این کریدور حائز اهمیت بوده چون که ایران به لحاظ منافع اقتصادی سیاسی و امنیتی از اولویت بالایی برخوردار می باشد.
وی اضافه کرد: این کریدور در راه بندرعباس به سمت شمال تکمیل شده و تا رشت مسیر ریلی آن در حال بهره برداری است، تنها مسیر رشت به آستارا حدود ۱۶۰ کیلومتر تکمیل نشده که امیدواریم در آینده نزدیک این اتصال ریلی هم انجام و کریدور ریلی به صورت کامل مورد بهره برداری قرار بگیرد. هر چند هم اکنون این کریدور ریلی از راه حمل ترکیبی ریلی-جاده ای-ریلی قابل استفاده می باشد.
وی در انتها ضمن اشاره به مذاکرات انجام شده در حاشیه این اجلاس، اظهار داشت: مذاکرات خوبی پیرامون موضوعات مختلف همچون ترانزیت کالا و کانتینر در کریدور شمال-جنوب با یکی از شرکتهای بزرگ و مهم هندی و توسعه مراکز لجستیک با شرکت هندی دیگری انجام شد و امیدواریم در مذاکرات آتی به سند همکاری تبدیل گردد.
گفتنی است اجلاس دریایی ۲۰۲۱ هند هر دو سال یک مرتبه با هدف توسعه بنادر و حمل و نقل برگزار می گردد که مسائل و موضوعات مرتبط به بنادر و لنگرگاه ها در این اجلاس مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.


منبع:

1399/12/17
13:49:40
0.0 / پنج
907
تگهای خبر: ایران , حمل و نقل , راه و شهرسازی , كالا
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۴
سیمان سیمان