معاون وزیر راه ؛

چین از پروژه راه آهن برقی تهران-مشهدخارج شد

چین از پروژه راه آهن برقی تهران-مشهدخارج شد

مدیرعامل شرکت راه آهن اظهار داشت: فاینانسور چینی اعلام نموده که نمی تواند پروژه راه آهن برقی تهران-مشهد را بسازد و قرار شده تا آنرا با توان و ظرفیت داخلی بسازیم.



سعید رسولی در گفت و گو با خبرنگار مهر، درباره قطار برقی تهران-مشهد اظهار داشت: برای برقی کردن راه آهن تهران-مشهد قرارداد تامین اعتبار با کشور چین به امضا رسیده بود که چینی ها همه اقدامات لازم و صدور مجوزها و تضامین بانکی را صادر کرده بودند.
وی افزود: ولی فاینانسور سال قبل به سبب مشکلاتی که برای آنها پیش آمد اعلام نمودند نمی توانند عملیات اجرائی را شروع کنند.
شرکت سازنده چینی قرار بود علاوه بر تامین مالی این پروژه بوسیله فاینانس، تجهیزات ساخت و ناوگان را نیز تامین کند و از محل درآمد فروش بلیت، اصل و سود آنرا مستهلک کند.
معاون وزیر راه اضافه کرد: در حال برنامه ریزی هستیم تا عملیات برقی سازی راه آهن تهران مشهد را با توانمندی داخلی انجام دهیم.
رسولی اشاره کرد: در مرکز جهادی پیشرفت شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران کارگروه برقی سازی با حضور بهترین متخصصان حوزه راه آهن و بخش خصوصی تشکیل شده و این مساله در حال پیگیری است، امیدوارم به زودی عملیات اجرائی برقی سازی راه آهن تهران مشهد را با تاکید بر توان و تخصص داخلی شروع نماییم.
رسولی با اعلان اینکه همیشه از سرمایه گذاری داخلی و خارجی برای توسعه زیرساخت های صنعت حمل و نقل ریلی استفاده می نماییم اشاره کرد: توانمندی های داخلی در اولویت شرکت راه آهن است.
ساخت راه آهن رشت-آستارا با مشارکت آذربایجان
مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران درباره توافق این شرکت با شرکت راه آهن آذربایجان درباب راه اندازی خط آهن رشت-آستارا اشاره کرد: هفته جاری هیأت عالی رتبه آذربایجانی به ریاست معاون نخست وزیر این کشور در ایران حضور داشت و دیدارهایی با وزرای دولت همچون وزیر راه و شهرسازی انجام داد.
وی افزود: در این هیأت مدیرعامل راه آهن آذربایجان نیز حضور داشت و ما جلسات مفصلی با هیأت آذربایجانی برای توسعه روابط دو کشور در حوزه حمل و نقل ریلی برگزار کردیم. در این جلسات ۷ سند همکاری به امضا رسید و برمبنای آن جزئیات نحوه همکاری دو کشور تشریح شد.
رسولی تصریح کرد: از با اهمیت ترین اسناد امضا شده، می توان به تعیین تعرفه ترجیحی مبادلات اقتصادی دو کشور و توسعه پایانه ریلی آستارا-آستارا اشاره نمود که هم اکنون نیز فعال است و امسال نیز میزان تبادل کالا در پایانه ریلی آستارا با جمهوری آذربایجان ۲۵ درصد افزایش داشت ولی با هدف گذاری دستیابی به جابجایی ریلی کالا میان ایران و آذربایجان تا سقف دو میلیون تن در سال فاصله داریم.
وی اشاره کرد: اتصال ریلی رشت به آستارا از اهمیت بالایی برخوردارست و بعنوان حلقه مفقوده کریدور شمال جنوب و کریدور دریای خزر از آن یاد می شود. هر چند که کریدور شرقی دریای خزر در محور شمال جنوب بوسیله اتصال بندر شهید رجایی به مرز اینچه برون در ترکمنستان متصل است.
مرزهای ریلی سرخس و اینچه برون فعال هستند
مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد: هم اکنون روزانه در مرز سرخس بیش از ۲۰۰ مبادله واگن انجام می شود؛ مرز اینچه برون نیز در حال فعالیت است. بندر امیرآباد نیز به شبکه ریلی متصل بوده و مبادله کالا با کشورهای حاشیه دریای خزر بوسیله این بندر انجام می شود.
وی تصریح کرد: با اتصال بنادر کاسپین و انزلی به شبکه ریلی، کریدور غرب دریای خزر مانند بندر امیرآباد را فعال خواهیم کرد.
رسولی افزود: اتصال راه آهن رشت به آستارا جزو پروژه های اولویت دار ماست؛ در مسافرت اخیر معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان به تهران و دیدار با وزیر راه و شهرسازی هر دو طرف علاقه مندی خودرا به اتصال این خط آهن اعلام نمودند تا بتوانیم جمهوری آذربایجان را با بهره گیری از شبکه ریلی ایران به بنادر جنوبی کشور متصل کرده و کالاهای کشورهای اتحادیه اوراسیا و دیگر کشورهای مسیر را از این کریدور عبور دهیم.
تکنولوژی فوق پیشرفته تولید سوزن ریل، بومی سازی شد
رسولی با تاکید بر اینکه به تکنولوژی جوش سوزن ریل دست یافته ایم، اظهار داشت: در این تکنولوژی می بایست آلیاژهای مختلف با یک جوش به هم متصل می شد که تکنولوژی بسیار پیشرفته ای است و یکی از دلیلهای وابستگی صنعت ریلی ما به خارج از کشور بود ولی امسال توانستیم به این تکنولوژی دست یابیم.

1399/11/04
18:27:55
0.0 / پنج
1306
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۳
سیمان سیمان