در پی تغییر فرمول قیمت گذاری خودروها

تصمیم جدید شورای رقابت، ورق بازار خودرو را برمی گرداند؟

تصمیم جدید شورای رقابت، ورق بازار خودرو را برمی گرداند؟

سیمان: به دنبال بحث های پیرامون قیمت گذاری خودرو ها و آزادسازی آنها که از نیمه دوم سالجاری مطرح و البته خواسته همیشگی فعالان صنعت خودرو و خودروسازان بوده است، بعد از برگزاری جلسه شورای رقابت و اعلام فرمول جدید برای قیمت گذاری برخی از خودرو، قیمت ها در بازار خودرو بعد از چند ماه، روند کاهشی خود در بازار متوقف کرد و نوسان افزایشی جزئی به خود دید اما از امروز به قول رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو تهران، جو روانی بوجود آمده برطرف و مجدد ثبات در قیمت ها شکل گرفت.


به گزارش سیمان به نقل از ایسنا، آزادسازی قیمت گذاری خودرو ها طی چند سال گذشته مورد درخواست فعالان صنعت خودرو و خودروسازان بوده است، آزادسازی قیمت خودرو هر چند وقت یکبار از جانب فعالان صنعت خودرو و قطعه سازی مطرح می شود که در مقاطعی هم صورت گرفته، به صورت مثال واگذاری قیمت گذاری خودرو های بالای ۴۰ میلیون تومان در سالهای قبل یا واگذاری قیمت گذاری خودرو های لوکس همچون آن هاست.
در نهایت دو روز پیش (سه شنبه ۹ دی ماه) رضا شیوا -رئیس شورای رقابت در نشست خبری ضمن اشاره به اینکه از مهرماه مرکز ملی رقابت مجدد در فرمول قیمت گذاری خودرو بررسی هایی انجام داده با اشاره به اینکه طی تصمیات دریافت شده، آزادسازی قیمت گذاری خودرو صورت نخواهد گرفت و تنها خودرو ها برای قیمت گذاری، تقسیم بندی شده اند؛ اعلام نمود: طی بررسی های صورت گرفته، فرمول قیمت گذاری برای بخشی از خودرو ها گرفتار تغییراتی شده و برپایه متوسط قیمت بازار، قیمت گذاری انجام می شود. همچنان قیمت خودرو های پرتیراژ، طبق همان فرمول قبلی محاسبه می شود.
البته نکته اصلی در فرمول جدید این است که طی توافق صورت گرفته مقرر است خودروسازها ظرفیت تولید را تا ۵۰ درصد بالا برند که این امر باعث کاهش هزینه های تولید می تواند باشد.
طبق آخرین تصمیم شورای رقابت خودرو های پژو پارس اتوماتیک، پژو ۲۰۶ اتوماتیک، ۲۰۷ پانوراما، سمند سون پلاس، رانا پلاس، رانا پلاس توربو، دنا پلاس توربوشارژ دستی، دناپلاس توربوشارژ اتوماتیک، هایما توربو S۵ دستی، هایما توربو S۷ اتوماتیک، K۱۳۲ (تارا)، ساینا S، کوئیک، شاهین، آریا، برلیانس، چانگان و زوته مشمول فرمول جدید می شوند. قیمت این محصولات برپایه متوسط قیمت بازار، قیمت گذاری انجام می شود.
بعد از اعلام خبر تغییر فرمول قیمت گذاری خودرو ها برای بعضی از محصولات، این مورد سبب شد بازار خودرو گرفتار تکانی شده و روند کاهش قیمت خود طی چند ماه اخیر را متوقف و نوسانی هرچند جزیی اما صعودی به خود بگیرد.
در این رابطه سعید موتمنی- رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو تهران- خاطرنشان کرد: از آغاز آبان ماه که کاهش قیمت ها شروع شد تا زمان اعلام تغییر فرمول شورای رقابت برای قیمت گذاری برخی خودروها؛ بازار همان کاهش ۳۰ الی ۳۲ درصدی خویش را حفظ نموده بود و فروشندگان و خریداران هم با این قیمت ها کنار آمده بودند و آن هایی که احتیاج به خودرو داشتند، طی چند هفته اخیر خرید خویش را انجام دادند.
وی ادامه داد: از روز سه شنبه بعد از اعلام نظر شورای رقابت و اعلام فرمول جدید برای قیمت گذاری بخشی از خودرو ها، بازار کمی گرفتار نوسان شد که امروز (پنجشنبه) فروکش کرده است. بعد از صحبت های روز گذشته رئیس بازرسی کل کشور، بازرس کل وزارت صمت و همینطور وزیر صنعت، معدن و تجارت مبنی براینکه قیمت ها بایستی مجدد تجدیدنظر شود، جوی روانی بوجود آمد و بعضی از دارندگان خودرو که بعد از جلسه شورای رقابت، احساس کردند تصمیم شورای رقابت می تواند تأثیر صعودی در قیمت ها داشته باشد، از عرضه خودرو به امید صعودی شدن قیمت ها، خودداری کرده بودند، اما مجدد جو روانی بوجود آمده فروکش کرد و از امروز مجدد فروشنده شده اند.
این مقام صنفی تصریح کرد: در هر صورت افرادی که خودرو در اختیار دارند، به دنبال بهانه هستند فضاسازی کنند. آن نوسان افزایشی بوجود آمده بعد از جلسه شورای رقابت ناشی از تاثیرات روانی بود که بعد از صحبت های روز گذشته سازمان بازرسی کشور در خصوص تجدید نظر و شرط افزایش تولید، فروکش کرد. بعید به نظر می آید فرمول جدید اجرایی شود؛ اگر هم اجرایی شود، بازهم تاثیری در بازار آزاد نخواهد داشت؛ اگر قرار باشد که عرضه بیشتر شود، قیمت ها در بازار آزاد به زیر قیمت های مصوب شرکت خواهد آمد. براین اساس تنها سوددهی افرادی که در خودرو سرمایه گزاری نموده اند، پایین خواهد آمد. در بازار به علت اینکه تنها از نوسان ارز گرفتار تغییر می شود، تا زمانی که ارز نوسان نداشته باشد، ثبات ایجاد خواهد شد.
موتمنی با اشاره به اینکه طبق انتقادهایی که وجود داشته، امکان دارد فرمول جدید اجرایی نشود، اظهار داشت: شرط اجرایی شدن فرمول جدید شورای رقابت، افزایش تولید است. اگر تولید بیشتر شود، باتوجه به اینکه خریدار در بازار کم است، قیمت ها هم پایین خواهد آمد. علاوه براین آزادسازی قیمت بدین شکل ها چندان منطقی و واقعی نیست؛ زمانی آزادسازی قیمت به معنای واقعی شکل خواهد گرفت که واردات آزاد باشد، بازار رقابتی شکل گیرد تا خریدار تصمیم بگیرد چه خودرویی را با چه کیفیت و قیمتی خریداری کند؛ شرایط فروش، کیفیت و قیمت در نظر گرفته می شود و آن زمان است که آزادسازی شکل می گیرد.

احتمالا تا آخر سال جاری، شاهد افزایش قیمت در بازار خودرو نخواهیم بود
رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو تهران خاطرنشان کرد: از آنجایی که در بازار نوسان ارز وجود ندارد، آن تقاضاهای کاذبی که در بازار شکل می گرفت و همه به دنبال سوددهی بیشتر بودند، ایجاد نمی شد؛ فلذا بازار گرفتار نوسان هیجانی و افزایش قیمت های قابل توجه نمی شد. ازاین رو طی ماه های آتی و چند ماهه باقیمانده تا آخر سال، چنانچه نوسان شدیدی در بازار ارز نداشته باشیم، در قیمت خودرو هم نوسان نخواهیم داشت. همانطور که مشهود است، از زمانی که نوسان چندانی در بازار ارز نداشته ایم، بازار خودرو هم آرام پیش آمده است و نوسان جزیی و در محدوده یک الی سه میلیون تومان افزایش یا کاهش داشته است.
این مقام صنفی تصریح کرد: البته این مورد را هم باید در نظر داشت که طی چند مدت اخیر عرضه خودرو بسیار بیشتر شده و همان عرضه ۴۰ هزار خودرویی که صحبت بود، در حال ورود به بازار است. به تبع زمانی که عرضه به حد کافی است و در مقابل خریدار در بازار کم است، تقاضای کاذب و واسطه گری هم شکل نخواهد گرفت. همانطور هم که اشاره شد، بعید است که تا آخر سال افزایش قیمتی در بازار آزاد خودرو شکل بگیرد.




منبع:

1399/10/12
13:14:40
0.0 / پنج
1113
تگهای خبر: ارز , بازار , تجارت , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۳
سیمان سیمان