تهیه كننده ثریا مطرح كرد:

غفلت از ظرفیت صادرات به سوریه

غفلت از ظرفیت صادرات به سوریه

سیمان: برخی فعالان اقتصادی و فرهنگی با تاکید بر ضرورت معرفی متقابل ظرفیت های تجاری ایران و سوریه به فعالان اقتصاد دانش بنیان، ضعف دیپلماسی اقتصادی را مانعی برای توسعه صادرات ایران به سوریه دانستند.


به گزارش سیمان به نقل از «چالش ملی جهش صادرات»، دومین رویداد رسانه ای بررسی خلأ های فناورانه جهش صادرات با محوریت صادرات به سوریه با حضور محمد هادی ضیغمی، رئیس مرکز فناوری های ایران در سوریه، رضا محتشمی پور، قائم مقام بورس کالای ایران و محسن مقصودی تهیه کننده برنامه ثریا و سازنده مستند «سوریه سرزمین شگفتی ها» برگزار گردید. سازنده مستند «سوریه سرزمین شگفتی ها» در این جلسه با اشاره به اینکه هدف از ساخت این مستند این بود که نشان دهیم که غیر از اروپا و آمریکا می شود با سایر کشورها هم روابط اقتصادی مناسب داشت اظهار نمود: متأسفانه برخی مسؤلان باوجود اینکه شعار بلد بودن زبان دنیا را می دهند اما تعامل با سایر کشورهای جهان را بلد نیستند. محسن مقصودی ضمن اشاره به اینکه متأسفانه شناخت نخبگان کشورهای ایران و سوریه از یکدیگر خیلی کم است خاطرنشان کرد: باوجود این مساله اما مردم سوریه علاقه قلبی زیاد و عجیبی نسبت به مردم ایران دارند. وی عدم شناخت ایران و سوریه از یکدیگر را اولین عامل عدم تعامل مناسب دو کشور در حوزه اقتصادی دانست و اظهار داشت: هم اکنون نگاه عمده مردم به کشور سوریه این است که آنجا کشوری جنگ زده و بدون ظرفیت است که نمی گردد با آن وارد تعاملات تجاری شد. تهیه کننده برنامه ثریا، ضعف اطلاع رسانی را سبب بروز ذهنیت نامناسب نسبت به وضعیت سوریه دانست و تصریح کرد: متأسفانه برخی اوقات اتفاقی در منطقه ای دور افتاده از سوریه رخ می دهد اما رسانه ها به نحوی خبررسانی می کنند که گویا در مهم ترین منطقه سوریه انفجار رخ داده. مقصودی با بیان اینکه ترکیه با وجود پشتیبانی از گروه های تروریستی، ۸ برابر ایران به سوریه صادرات دارد اظهار داشت: هم اکنون اتفاقات تجاری بسیاری مهمی در سوریه در حال انجام می باشد که رسانه ها باید به آن ضریب دهند. وی ضمن اشاره به اینکه بعد از پخش مستند «سوریه سرزمین شگفتی ها» خیلی از شرکت ها برای سرمایه گذاری در این کشور اعلام آمادگی کردند اضافه کرد: آماده نبودن مسیر دسترسی زمینی به سوریه یکی از عواملی است که هزینه واردات از ایران را برای تجار سوریه بالا برده است. سازنده مستند «سوریه سرزمین شگفتی ها» با اشاره به اینکه سفارتخانه های ایران نباید صرفا نگاه سیاسی در کشورهای مختلف داشته باشند اظهار داشت: متأسفانه امروز نظارت دقیقی بر عملکرد سفارتخانه ها وجود ندارد. مقصودی با تکیه بر اینکه سفارتخانه ها باید به خانه تجار و فعالان اقتصادی در کشورها تبدیل شوند اظهار داشت: تنها ۲ تا ۳ درصد از واردات کشور سوریه از ایران انجام می شود. تهیه کننده برنامه ثریا با انتقاد از روند فعالیت وزارت خارجه در حوزه اقتصادی بین الملل و دیپلماسی اقتصادی تصریح کرد: وزارت صمت هم هم اکنون تمرکز خویش را روی واردات گذاشته و تغییری در نگرش خود نداشته است. وی با اشاره به اینکه ما هم اکنون یک تحریم خودساخته برای خودمان ایجاد کردیم و صرفا نقش یک وارد کننده را ایفا می نماییم اظهار داشت: یکی از ملزومات تحقق گام دوم انقلاب، شکست همین حصار خودساخته است. سازنده مستند "سوریه سرزمین شگفتی ها" با اشاره به اینکه سابقه تاریخی ملت ایران نشان دهنده آن است که ما یک کشور برونگرا بودیم که رد پای ما در سرتاسر جهان بود اظهار داشت: متأسفانه اتخاذ سیاست های نادرست سبب شده تا امروز صرفا واردکننده باشیم. مقصودی با اشاره به اینکه نبود برنامه جهت تعامل مناسب با کشورهای جهان یک مشکل راهبردی ما در حوزه گسترش ارتباطات تجاری و اقتصادی می باشد اظهار داشت: کشورهایی مانند ترکیه و لبنان هم اکنون این برنامه راهبردی را برای خود ترسیم کردند و مداوم تأثیرات روابط سیاسی بر روابط اقتصادی را پالایش می کنند. وی ضمن اشاره به اینکه ترکیه ۲۰ برابر به آفریقا صادرات دارد اضافه کرد: این در شرایطی است که سالهای اولیه انقلاب ما ورود سیاسی بسیار مناسبی به آفریقا داشتیم اما به تعاملات تجاری و اقتصادی ختم نشد. تهیه کننده برنامه ثریا تصریح کرد: امروز باید سفرای جمهوری اسلامی در سایر کشورها بر اساس فعالیتهای تجاری انتخاب گردد اما متأسفانه مسؤلان ما در کوران جنگ اقتصادی تصمیم می گیرند تا رایزن های اقتصادی و بازرگانی را به کشور بازگردانیم. ایران پیشنهاد مدیریت بندر لاذقیه سوریه را نپذیرفت! مقصودی خاطرنشان کرد: کشور سوریه به ایران پیشنهاد کرد تا مدیریت بندر لاذقیه را به صورت مشترک با ایران داشته باشد اما نتیجه عدم فهم دقیق مسؤلان کشور این است که چنین پیشنهادی را قبول نکرده و فرصت تا این اندازه مهم از دست می رود. وی با تکیه بر ضرورت اتخاذ رویکرد رسانه ای برای افزایش تعامل با کشور منطقه و بخصوص محور مقاومت اظهار داشت: ساخت فیلمها، مستندها و سریال هایی باهدف معرفی پیشرفت های علمی و اقتصادی و پیگیری پخش آنها در شبکه های پربازدید برون مرزی گامی مهم در زمینه معرفی ظرفیت های ایران است. سازنده مستند "سوریه سرزمین شگفتی ها" با تکیه بر اینکه نگاه ایران به کشورهای محور مقاومت اساسا یک بازار مصرفی صرف نیست خاطرنشان کرد: برای ما سبب افتخار است کشوری مثل سوریه علیرغم مشکلات فراوان تولید خویش را حفظ نموده است و ما هم به دنبال کمک به آنها هستیم. مقصودی اضافه کرد: راه اندازی زیرساخت تجارت الکترونیک مثل پرداخت آنلاین و نرم افزارهای خرید و فروش مبتنی بر اینترنت ظرفیت عظیمی در سوریه است که باید از آن استفاده نمود. قائم مقام بورس کالا: جریان غربگرای کشور اهمیتی به تعامل اقتصادی با جبهه مقاومت نمی دهد قائم مقام بورس کالای ایران هم در این جلسه با اشاره به اینکه جریان غرب گرا در کشور اهمیتی به ضرورت ارتباط و تعامل با کشورهای منطقه و بخصوص جبهه مقاومت نمی دهد اظهار نمود: این جریانات عمدتاً برنامه ای هم برای ارتباط با کشورهای مذکور ندارند و ارتباط با این کشورها را صرفا در چارچوب سیاسی و امنیتی می بینند. رضا محتشمی پور خاطرنشان کرد: متأسفانه نهادهای فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی کشور ما طرحی برای ادامه روابط با کشورهای منطقه و همینطور نبرد با نفوذ جریان سلطه در حوزه های مختلف ندارند. وی با تکیه بر اینکه مساله تحریم بر حوزه های تجاری و اقتصادی ایران در حوزه بین الملل دارد اظهار داشت: خط مقدم مقابله با دشمن در چنین شرایط حوزه اقتصاد و تجارت است. محتشمی پور ضمن اشاره به بروز برخی مشکلات در زنجیره تعاملات اقتصادی کشور بیان نمود: مساله تأمین امکانات لجستیکی جهت ایجاد تعامل، ارتباط و رفت و آمد به کشور سوریه همچون موانع موجود در حوزه صادرات به سوریه است. مسیر زمینی دسترسی به سوریه فراهم نیست قائم بورس کالای ایران با اشاره به اینکه کشور عراق و برخی اتفاقات در این کشور سبب شده تا مسیر زمینی ایران به سوریه تکمیل نشود اظهار داشت: نفوذ آمریکایی ها در عراق سبب شده است تا توافقات عراق و ایران عملیاتی نشود. محتشمی پور عراق و افغانستان را بزرگترین بازار کالای های فناورانه ایران در شرایط فعلی دانست و تصریح کرد: نیاز است تا شرکتهای فعال در حوزه دانش بنیان به بازار کشور سوریه ورود کنند و مسؤلان هم زیرساخت های تعاملاتی آنها را ایجاد کنند تا سوریه به بازار اصلی کالاهای فناورانه ایران تبدیل گردد. قائم مقام بورس کالای ایران تصریح کرد: شرکتهای دانش بنیان قبل از ورود به بازار سوریه باید تمامی ظرفیت های ایران بازار را شناسایی کنند و با برنامه جامع مبادرت به تعاملات تجاری کنند. وی با اشاره به اینکه یکی از نقاط ضعف ما این است که ما عمدتاً روی مبحث عرضه فناوری تمرکز کردیم و به مبحث تقاضای فناوری کم توجهی کردیم اضافه کرد: امروز قبل از اینکه ما بازار سوریه را بشناسیم باید به دنبال آن باشیم که بازار سوریه ما را بشناسد. محتشمی پور ضمن تجلیل از سازندگان مستند "سوریه سرزمین شگفتی ها" عنوان داشت: پخش این مستند سبب شد تا اقبال فعالان تجاری ایران برای حضور در بازار سوریه افزایش پیدا کند. قائم مقام بورس کالای ایران با تکیه بر ضرورت معرفی بازار ایران به تجار کشور سوریه اظهار نمود: ایجاد شناخت متقابل مهم ترین گام برای توسعه بازارهای تجاری فناورانه است. وی با اشاره به اینکه باید در حوزه برندسازی به نحوی عمل شود که برندهای ایران به خوبی در بازار سوریه معرفی شود اظهار داشت: برندینگ جدی روی کالاهای ایرانی گامی جدی و مهم در توسعه روابط تجاری ایران و سوریه است. ساخت و ساز؛ پتانسیل مهم کشور سوریه برای انبوه سازان ایرانی محتشمی پور صنعت ساختمان را یک پتانسیل مهم در بازار کشور سوریه دانست و اظهار داشت: ورود به حوزه پروژه های ساختمانی یک ظرفیت عظیم است که هم صنعت ایران را فعال می کند و هم صنعت سوریه را به حرکت در می آورد. قائم مقام بورس کالای ایران ضمن اشاره به اینکه هم اکنون صنعت ایران به خوبی می تواند پاسخگوی نیازهای بازار سوریه باشد اضافه کرد: برنامه ریزی دقیق در این عرصه می تواند در صنعت هردو کشور مؤثر باشد. رئیس مرکز فناوری: تولیدکنندگان ایرانی بازار سوریه را نمی شناسند رئیس مرکز فناوری های ایران در سوریه هم در این جلسه مساله عبور و مرور به سوریه را یکی از موانع حضور مجموعه های تجاری ایران در سوریه دانست اظهار نمود: تا یکسال پیش بخشی از این مشکل برطرف شده بود اما شرایط کرونا مجدد آنرا تشدید کرد. محمدهادی ضیغمی عدم شناخت ظرفیتی های تجاری ایران در سوریه را یکی دیگر از موانع موجود در راه تعاملات تجاری ایران و سوریه دانست و اظهار داشت: هم اکنون حوزه تجهیزات ساختمانی نظیر شیرآلات ساختمانی و مصالح ساختمانی مانند سرامیک فعالیت خوبی در کشور سوریه دارند اما باید به این نکته دقت کنیم که این ظرفیت ها از گذشته بوجود آمده و جدید نیستند. وی با تکیه بر اینکه ایران باید ظرفیت های تجاری و اقتصادی خویش را در حوزه های مختلف به بازار سوریه معرفی نماید خاطرنشان کرد: از طرفی خیلی از فعالان اقتصادی ایران هم ظرفیت بازار سوریه را نمی شناسند و این کشور را صرفا کشوری درگیر با جنگ و فاقد ظرفیت اقتصادی می دانند. رئیس مرکز فناوری های ایران در سوریه اظهار داشت: لازم است رویدادهایی برگزار گردد تا تجار ایرانی با حضور در سوریه و همینطور تجار سوری با حضور در ایران تعامل بیشتری با یکدیگر داشته و شناخت بیشتری از ظرفیت های هم داشته باشند. ضیغمی با تاکید بر اینکه شرکت ها برای ورود به بازار سوریه باید به دنبال عرضه کالاهای باکیفیت باشند خاطرنشان کرد: به این نکته توجه داشته باشیم که به جز ایران، سایر کشورها هم به دنبال ورود به بازار این کشور هستند و زمینه رقابتی وجود دارد. وی با تکیه بر ضرورت ساخت مستندی باهدف معرفی صنایع ایرانی تصریح کرد: باید تلاش نماییم تا در حوزه رسانه، ظرفیت های اقتصادی و تجاری خویش را به خوبی به بازار کشورهای منطقه و بخصوص محور مقاومت معرفی نماییم.


منبع:

1399/09/21
22:28:28
5.0 / پنج
975
تگهای خبر: ایران , بازار , بازرگانی , تجارت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۳
سیمان سیمان