سخنگوی انجمن تولیدكنندگان تایر مطرح كرد

مجوز افزایش قیمت لاستیك هنوز ابلاغ نشده

مجوز افزایش قیمت لاستیك هنوز ابلاغ نشده

به گزارش سیمان به دنبال اخبار و حواشی چند روز اخیر پیرامون قیمت گذاری لاستیك سواری و زمزمه دریافت مجوز افزایش ۵۰ درصدی قیمت تایر برای تولیدكنندگان، سخنگوی انجمن تولیدكنندگان تایر اعلام نمود كه بحث درصد افزایش مطرح نیست و مقرر است توسط صنعت تولیدكننده بر مبنای قیمت تمام شده و متناسب با سود مجاز، قیمت گذاری صورت گیرد.


چند روزی است که از گوشه و کنار اخباری در خصوص تعیین قیمت های جدید برای تایر خودرو و بخصوص تایرهای سواری به گوش می رسد. این گونه شنیده شده، مقرر است افزایش ۵۰ درصدی قیمت تایرها تصویب و ابلاغ شود.
در این رابطه اما مصطفی تنها- سخنگوی انجمن تولیدکنندگان تایر- در گفتگو با ایسنا، ضمن تاکید براینکه هنوز مجوز افزایش قیمت ها به تولیدکنندگان و انجمن ابلاغ نشده است، اظهار نمود: تابحال آنچه که در ارتباط با قیمت ها اتفاق افتاده است، این است که ما هم به صورت غیررسمی اطلاع داریم که مقامات عالیه وزارت صمت و ستادتنظیم بازار مصوب کرده اند که تایر سواری، قیمت گذاری به خود کارخانه ها واگذار شود؛ اما در حالیکه چند هفته است این مورد در سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان باقی مانده و ابلاغ نمی گردد. ضمن اینکه در نتیجه پیگیری ها هم نتیجه ای حاصل نشده است.
وی ادامه داد: اما اخبار آن انتشار یافته و به بازار هم رسیده است که پیامد مثبتی هم برای مصرف کننده نخواهد داشت؛ چونکه بازار را بهم خواهد ریخت و طبیعی است که فروشندگان بازار انتظار افزایش قیمت داشته و دیگر کالایی که در اختیار دارد، به شیوه و قیمت قبل عرضه نخواهد کرد و موضوعی است که طی یکی دو هفته اخیر اتفاق افتاده است.
اما در ارتباط با واگذاری قیمت گذاری تایر خودرو های سواری به خود تولیدکننده، می توان اظهار داشت که اصل ماجرا این است که قیمت مواداولیه ما در سال ۱۳۹۹، به صورت تقریبی روزانه در حال تغییر است. بررسی بورس کالا نشان داده است که به صورت مثال پتروشیمی ها برای کائوچوی مصنوعی مورد مصرف صنعت تایر، به صورت تقریبی هفته ای ۲۳۰۰ تومان به قیمت ها اضافه می کنند و قیمت ها عملا شناور شده اند.
این مقام صنفی تصریح کرد: در حالیکه در ابتدای سال قیمت هر کیلو کائوچو مصنوعی به صورت مثال ۱۰ هزار تومان بوده است، هم اکنون به ۴۰ هزار تومان رسیده است. به همین ترتیب قیمت دوده، نخ تایر و... همگی چندین برابر شده است. در حقیقت مواداولیه داخلی ما به شدت افزایش قیمت پیدا می کند، آن هم به صورت مستمر و توقف ندارد. از طرفی نرخ ارز هم که به صورت مثال ارز نیمایی که مواداولیه خارجی خویش را با آن تأمین می نماییم از حدود ۱۴ الی ۱۵ هزار تومان در خرداد ماه، حالا به ۲۷ الی ۲۸ هزار تومان رسیده است.

در شرایط فعلی، مدیریت تولید بسیار دشوار است...
سخنگوی انجمن تولیدکنندگان تایر افزود: با عنایت به این که بیشتر مواداولیه خارجی مورد نیاز خویش را از چین تهیه می نماییم و باتوجه به اینکه چین مشکلات ناشی از کرونا ویروس خویش را حل کرده است، ازاین رو در قیمت های جهانی هم رشد دیده می شود. ازاین رو با مجموع عواملی که به صورت مرتب در حال تغییر است و ما را به تولید با زیان دهی رسانده است و هر ماده ی اولیه ای که تمام می شود، بایستی با چند برابر قیمت جایگزین شود، مدیریت تولید و ادامه تولید بسیار دشوار شده است
تنها تصریح کرد: از آغاز سالجاری و به خصوص در ماه های اخیر نسبت به ماه پیشین افزایش تولید داشته ایم و نسبت به سال قبل هم حدود ۳۰ درصد افزایش تولید داشته ایم؛ این در حالیست که متناسب به همان میزان زیان ده هم شده ایم و فریادرسی هم نداریم.
وی تصریح کرد: ضمن اینکه همین مصوبه افزایش قیمت که مطرح است، فقط برای تایرهای سواری است و مشمول تایر سایر خودرو ها نمی شود؛ در حالیکه قیمت مواداولیه برای همه تایرها دائم در حال افزایش می باشد. مگر تایرهای کشاورزی، کامیون، اتوبوس و وانتی، غیر از این ها هستند؟ با ادامه این روند، واقعا تدوام تولید ممکن نیست. نمی دانیم که چرا سازمان حمایت این مصوبه را نگه داشته است و ابلاغ نمی نماید. ضمن اینکه انتشار این نوع اخبار در بازار قبل از ابلاغ، به صلاح نیست و برای سواستفاده گران زمینه را فراهم نموده و فقط کارخانه ها زیان ده می شوند.

نمی دانیم ۵۰ درصد از کجا آمده است؟
این مقام صنفی در ارتباط با میزان درصد افزایش هم خاطرنشان کرد: اصلا معلوم نیست که این عدد ۵۰ درصد از کجا آمده است و چه کسی این عدد را اعلام نموده است؟ به هیچ عنوان بحث عدد و رقم نیست و بحث بر سر "مبنایی" است و گفته می شود که قیمت تایر بایستی توسط صنایع تولیدکننده و با یک ضابطه معین با سود مجاز، متناسب قیمت تمام شده، تعیین کنند. در غیراینصورت کارخانه ها زیان ده خواهند بود و هیچ کارخانه ای هم راضی به زیان دهی نیست؛ حتی اگر بخش دولتی تولید را ادامه دهد، بخش خصوصی نخواهد توانست.
سخنگوی انجمن تولیدکنندگان تایر خاطرنشان کرد: تایری که ما عرضه می نماییم، به همان قیمت به دست مصرف کننده نخواهد رسید. نفس تولیدکننده به شماره می افتد تا در این شرایط تولید صورت گیرد، اما تمام سود به دست واسطه ها می رسد. چرا تولیدکننده تشویق نمی گردد که طرح های توسعه ای خویش را اجرا نماید یا سرمایه های جدید به این صنعت سرازیر شود و تولید افزایشی باشد؟ و بالعکس کارخانه ای که در سالهای گذشته چرخ تولید را حفظ نموده، حالا باید صاحبان سرمایه آنها به زیان برسند؟.





منبع:

1399/08/21
22:32:55
5.0 / پنج
1163
تگهای خبر: ارز , بازار , بخش خصوصی , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۱
سیمان سیمان