مدیركل ترانزیت سازمان راهداری

ماجرای درگیری رانندگان ایرانی و افغانستانی در مرز میلك چه بود؟

ماجرای درگیری رانندگان ایرانی و افغانستانی در مرز میلك چه بود؟

مدیركل دفتر ترانزیت سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای جزئیات درگیری رانندگان ایرانی و افغانستانی در پایانه مرزی میلك را شرح داد.



جواد هدایتی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره جزئیات درگیری رانندگان ایرانی و افغانستان در مرکز میلک اظهار داشت: افغانستان یکی از بازارهای اصلی صادراتی ما است و سه مرکز اصلی ما با این کشور شامل دوقارون در خراسان رضوی، ماهیرود در خراسان جنوبی و میلک در سیستان و بلوچستان پایانه های مرکزی اصلی ارتباط دو کشور هستند.
وی اضافه کرد: اخیراً مشکلاتی در مرکز میلک رخ داد ولی تا پیش از وقوع این اتفاق عمده خودروهایی که از مرکز میلک تردد می کردند به کامیون های افغانستانی اختصاص داشت و تا ۸۵ درصد ترددها در اختیار کامیون های همسایه شرقی بود.
مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای اضافه کرد: با عنایت به اختلاف قیمت سوخت کامیون (گازوئیل) میان ایران و کشورهای همسایه، ناوگان این کشورها انگیزه بالایی برای تردد به کشورمان دارند تا علاوه بر سهمیه سوختی که در ایران دریافت می کنند بتوانند با نرخ سوخت یارانه ای کشورمان گازوئیل خریداری نموده و به افغانستان قاچاق کنند.
به گفته هدایتی از دیگر انگیزه های تردد کامیون های افغانستان به داخل کشورمان علاوه بر حمل بار، حمل کالاهای اساسی داخل ایران مانند آرد است که با ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی خریداری می کنند تا بتوانند به صورت قاچاق به افغانستان حمل کنند.
وی تصریح کرد: در نتیجه تبدیل به رویه شدن جابجایی کالای قاچاق از ایران به خاک افغانستان توسط کامیون های افغانستانی، شورای تأمین سیستان و بلوچستان مصوب کرد تا اگر کامیون های افغانستانی حامل کالای قاچاق در مرکز میلک شناسایی شوند علاوه بر دریافت کالا و جریمه، خودرو حامل این کالا سه ماه متوقف شود.
مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای افزود: اطلاع رسانی مصوبه مذکور در مرکز میلک انجام و به رانندگان کامیون های افغانستانی که وارد کشور می شدند این اخطار داده شد اما بعد از آنکه کنترل نیروهای انتظامی در مرز میلک افزایش یافت در ابتدا تعداد خودرو های افغان که در پارکینگ توقیف شدند FI ۵۰ تا ۶۰ دستگاه رسید و در ادامه مجدداً این رویه تکرار شد که تعداد خودرو های توقیفی افغان در ایران به حدود ۱۰۰ دستگاه کامیون افزایش پیدا کرد.
هدایتی خاطرنشان کرد: رانندگان کامیون های افغانستانی به پشتیبانی از همکاران و هم صنفان خود برخاستند و مرز دو کشور را از سمت افغانستان مسدود کردند. اعتراضات آنها سازمان یافته تر شد و سبب شد تا پل ابریشم بر روی هیرمند که مرز ایران و افغانستان است با پارک یک کامیون به صورت عرضی مسدود شود و کامیون های ایرانی که در خاک افغانستان بودند نمی توانند به داخل کشور برگردند.
این مقام مسئول اضافه کرد: پس از یکی دو روز که مرز باز نشد رانندگان ایرانی هم از سمت خاک کشورمان در جهت پشتیبانی از همکاران ایرانی خود که در آن سوی مرزها متوقف شده بودند دست به اعتراض زدند و مرکز افغانستان را مسدود کردند تا رانندگان افغانستانی نتوانند از ایران بیرون بروند.
وی خاطرنشان کرد: این کار افغان ها اشتباه بود و نباید مرکز عبوری رانندگان ایرانی را مسدود می کردند چون کار افغان ها غیرقانونی و حمل کالاهای قاچاق بوده است که از نظر قوانین داخلی تخلف محسوب شده و هر تخلفی باید جریمه شود.
وی خاطرنشان کرد: این اتفاق همزمان با تعطیلات عید قربان بود که عملاً مرز چند روزی بسته ماند اما ملاقات مرزی مقامات استانی دو کشور از سیستان و بلوچستان ایران و ولایت نیمروز افغانستان انجام شده و امیدواریم با حفظ حقوق طرفین، جریان حمل و نقلی مجدداً برقرار شود.
هدایتی تصریح کرد: با این وجود طرف ایرانی تاکید دارد که باید قوانین اجرا شود. امروز بامداد هم ملاقات مجددی میان مقامات استان های مرکزی کشور انجام شد که امیدواریم نتیجه آن توافق و بازگشایی پایانه مرزی میلک باشد.


منبع:

1399/05/16
11:42:15
5.0 / پنج
2277
تگهای خبر: ارز , ایران , بازار , حمل و نقل
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۲
سیمان سیمان