در جلسه قطعه سازان و مدیران خودروساز با سرپرست وزارت صمت مطرح شد

نقدینگی قطعه سازان تأمین می شود

نقدینگی قطعه سازان تأمین می شود

به گزارش سیمان به قول دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودروی ایران، چهار مشكل اصلی قطعه سازان عنوان شد كه سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت دستوراتی برای رفع آنها، همچون اصلاح قراردادهای خودروسازان و قطعه سازان و همینطور تأمین ارز و نقدینگی مورد نیاز صنعت قطعه سازی را صادر كردند.


با عنایت به این که عملا از آخر سال گذشته ارز نیمایی به قطعه سازان و خودروسازان تعلق نگرفته است و جهش عجیب قیمت ارز نیمایی که البته به قطعه سازان و خودروسازان نمی رسد، مشکلات عدیده ای برای قطعه سازان بوجود آورده است. ضمن اینکه با وجود افزایش نرخ ارز، هنوز نرخ آن در قراردادهای مالی قطعه سازان با خودروسازان به دلیل مشکلاتی که قبل از صلاح قیمت ها وجود داشته، اصلاح نشده است که این مورد باتوجه به افزایش هزینه های صنعت قطعه سازی هم فعالان این صنعت را با مشکل روبرو کرده است.
در این حوزه در پس از ظهر روز پنجشنبه هفته اخیر(هشتم خردادماه)، اعضای هیات مدیره انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو و همینطور انجمن همگن نیرو محرکه و قطعه سازی، مدیران دو خودروساز بزرگ کشور و چند قطعه ساز بزرگ با سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت جلسه ای برگزار و به ابراز مشکلات اخیر صنعت قطعه سازی کشور پرداختند.
در ارتباط با جزئیات این جلسه، مازیار بیگلو- دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو- در گفتگو با ایسنا، اظهار نمود: این جلسه پیرامون چهار مشکل اصلی این صنعت برگزار گردید که یکی از موضوعات مطرح شده مسائل ارزی بود که هم به لحاظ کمبود و عدم تخصیص آن از آغاز سالجاری و هم به لحاظ قیمت گذاری که افسار گسیخته شده و مدام افزایش می یابد، مورد بررسی قرار گرفت.
وی ادامه داد: همینطور مشکل اصلی بعدی که به آن پرداخته شده، مبحث مواداولیه داخلی بود که علاوه براینکه در تأمین آن گرفتار مشکل هستیم، آن هم از قیمت ارز تبعیت کرده و افزایش قیمت بیشتر از ۵۰ درصدی داشته است. ضمن اینکه عرضه فولاد، آلومینیوم، مس و... در بورس کالا به سختی انجام شده و دائما هم معاملات آنها ابطال می شود که بسیار دردسرساز شده است.
بیگلو مشکل سوم مطرح شده در این نشست را نقدینگی مورد نیاز قطعه سازان اعلام نمود و اظهار داشت: تا چندی قبل به علت بحث های یورو ۵، خیلی از خودرو ها شماره گذار نشدند که به دنبال آن قطعه سازان با کمبود نقدینگی مواجه گشتند. هم اکنون هم کماکان بخصوص با وضعیت اخیر فروش هایی که دو خودروساز دارند و سیاست جدیدی که وزارت صمت اتخاذ نموده است، می دانیم که حداقل تا دو هفته آینده هیچ ورودی خودروسازان نخواهند داشت و این مجدد سبب خواهد شد که کمبود نقدینگی به صنعت قطعه سازی منتقل شود.
دبیر انجمن سازندگان قطعه و مجموعه های خودرو ادامه اد: علاوه بر این ها، دیگر مشکل اصلی ما بحث قیمت گذاری هاست. متاسفانه قیمت گذاری دستوری که بر روی خودرو ها اعمال می شود، سبب شده خودروسازان نتوانند قیمت ها را در قرداد خود با قطعه سازان اصلاح کنند که سبب زیان شدید قطعه سازان شده است. این چهار مبحث به تفصیل به سمع سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت رسید. اتفاق مثبت اینجاست که باتوجه به اینکه ایشون از بدنه وزارت صنعت بوده اند، به بیشتر مسائل اشراف کامل داشته اند. اصلاح قیمت در سطح قطعه سازی از همین هفته آغاز خواهد شد.
بیگلو اد امه داد: در ارتباط با تأمین ارز قطعه سازان، تمهیداتی را حاصل کردند که طی چند روز آینده نتیجه آن مشخص خواهد شد و ما هم امیدوار هستیم که به میزانی که ارز مورد نیاز صنعت قطعه سازی و خودرو که البته رقم چندان بالایی هم نیست، تامین گردد. به صورت مثال سالیانه برای واردات ارزن برای جوجه ها ۲.۵ میلیارد دلار ارز تحخصیص داده می شود در حالیکه برای تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو تنها به دو میلیارد دلار ارز در سال نیاز داریم. وزارت صمت توافقاتی با ایدرو انجام داده است که طی آن سهم بسیار بالایی از ارز مورد نیاز تأمین خواهد شد.
وی اعلام نمود: در ارتباط با قیمت گذاری ها، علاوه براینکه به خودروسازان دستور دادند که قیمت قرداد قطعه سازان را اصلاح کنند و قرار شد که در ارتباط با اصلاح قیمت خودروسازی، قطعه سازی کماکان در کنار وزارت صمت و خودروسازان حرکت نماید و در تمام موارد و پارامترهایی که در بحث قیمت خودرو موثر هستند، قطعه سازان هم ورود کنند. در بحث نقدینگی هم باتوجه به اینکه نقدینگی تابعیتی از قیمت گذاری ها دارد، به محض آنکه قیمت گذاری ها اصلاح گردد، کمبود نقدینگی خود به خود از سوددهی که برای خودروسازان ایجاد می شود، جبران خواهد شد.
بیگلو تصریح کرد: در ارتباط با مشکل تأمین مواد اولیه داخلی هم قرار شد که سرپرست وزارت صمت کارگروهی را با حضور نماینده انجمن تشکیل دهند که در آن مشکلات مواداولیه بخصوص فولاد در وهله اول برطرف و سپس به سمت پتروشیمی ها، مس و آلومینیوم حرکت شود. این کارگروه با حضور دوستان فولادی از جلمه فولاد مبارکه، نمایندگان انجمن، معاونت معدنی وزاتخانه و زیر نظر خود جناب مدرس خیابانی تشکیل خواهد شد تا تأمین مواداولیه حل شود.







منبع:

1399/03/10
12:22:19
5.0 / پنج
2867
تگهای خبر: ارز , ایران , تجارت , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۱
سیمان سیمان