یك كارشناس اعلام كرد:
نقش یك كمربند یك راه در جایگاه چین 2049
به گزارش سیمان استاد مطالعات شرق آسیای دانشگاه تهران، نقش پروژه یك كمربند- یك راه در كسب جایگاه ابرقدرت شدن چین در سال ۲۰۴۹ را شرح داد.
به گزارش سیمان به نقل از مهر، بهزاد شاهنده، امروز یكشنبه ۱۹ آبان ۹۸ در كنفرانس تخصصی یك كمربند- یك راه اظهار داشت: چینی ها سرمایه گذاری سنگینی در بندر گوادر كرده اند و بزودی بندر گوادر پاكستان، به دوبی دوم تبدیل می شود؛ این در شرایطی است كه هم اكنون، صدها جرثقیل تخلیه و بارگیری كالا در این بندر فعال است و كالاهای صادراتی و وارداتی چین را جابجا می كند.
وی روابط سیاسی - اقتصادی چین و پاكستان را بسیار عمیق و استراتژیك دانست و اضافه كرد: چینی ها به پاكستان بعنوان شریك و دوستی برای تمام فصول می نگرند.
استاد مطالعات شرق آسیای دانشكده مطالعات جهان دانشگاه تهران، درباره پروژه یك كمربند- یك راه تصریح كرد: قرار نبود این پروژه در ابتدا بعنوان سیاست راهبری این كشور باشد؛ اما ناگهان از سال ۲۰۱۵ چینی ها آنرا جدی گرفتند و هم اكنون به پروژه اصلی شی جی پینگ، رئیس جمهور چین تبدیل گشته است.
به گفته این مدرس دانشگاه تهران، چینی ها دو سده مهم را در برنامه ریزی خود دارند؛ نخست سال ۲۰۲۱ میلادی بعنوان صدمین سال تأسیس حزب خلق چین در شهر شانگهای كه مقرر است چین در این سال، كشور نسبتا پیشرفته ای باشد و سده دوم، سال ۲۰۴۹ و صدمین سالگرد بنیانگذاری جمهوری خلق چین و انقلاب در این كشور است كه قرار بر این شده تا چین در این سال به یك ابرقدرت تبدیل گردد.
وی GDP چین را همراه با قدرت خرید در این كشور ۲۷ تریلیون دلار عنوان و تصریح كرد: این رقم بسیار بالا است؛ چونكه آمریكا هم اكنون ۱۸ تریلیون دلار جی دی پی (تولید ناخالص داخلی) دارد؛ باآنكه مجموع GDP و قدرت خرید در آمریكا بیشتر از چین است كه نشان دهنده رقابت شدید این دو كشور بر سر ابرقدرت شدن در دنیا است.
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، سرمایه گذاری چینی ها در پروژه یك كمربند- یك راه برای تأسیس صندوق اعتبارات این پروژه را ۴۰ میلیارد دلار و سرمایه گذاری آنها برای ایجاد بانك توسعه زیرساخت های آسیایی را ۱۰۰ میلیارد دلار معرفی نمود و خاطرنشان كرد: چینی ها هم اكنون سرمایه گذاری هنگفتی در پاكستان كرده اند كه اگر پاكستانی ها بتوانند بر مشكلات داخلی خود فائق آیند، آینده بسیار خوبی در انتظار اقتصاد این كشور خواهد بود.
به گفته این پژوهشگر شرق آسیا، تا كنون ۱۲۶ كشور و ۲۹ سازمان بین المللی به عضویت پروژه یك كمربند یك راه درآمده اند و دو اجلاس جهانی در سطح سران كشورهای مطرح دنیا برای این پروژه برگزار شده است؛ ضمن اینكه كشورهای حوزه این پروژه تابحال ۶ تریلیون دلار در آن سرمایه گزاری نموده اند كه ایجاد ۲۵۰ هزار شغل برای چین را به دنبال داشته است؛ ضمن اینكه چینی ها با ۱۷۳ كشور سند همكاری در جهت اجرای پروژه یك كمربند یك راه به امضا رسانده اند كه نشان دهنده اهمیت آن برای چینی هاست.
وی افزود: چینی ها تا كنون با ۵۰ شهر از ۱۵ كشور اروپایی برای حضور در این پروژه ارتباط گرفته اند و توانسته اند برای خود در برنامه توسعه اتحادیه آفریقا در سال ۲۰۵۳، جایگاه مناسبی به دست بیاورند؛ همینطور جایگاه چین در برنامه های توسعه اقتصادی ۲۰۵۱ روسیه و ۲۰۳۰ عربستان بسیار پرارزش است.
شاهنده خاطرنشان كرد: چینی ها در جهت توسعه روابط با آسه آن (اتحادیه كشورهای جنوب شرق آسیا) خط آهن لائوس - چین و تایلند - چین راساخته اند.
وی تاكید كرد: نقاط ضعف چینی ها در دو حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات و همینطور انرژی است كه كند عمل كرده اند.
این استاد دانشكده مطالعات جهان دانشگاه تهران، دیگر ضعف چینی ها را سرمایه گذاری سنگین آنها در هنگ كنگ عنوان نمود و اضافه كرد: ۵۸ درصد ارتباطات كالایی و ترددهای اقتصادی چین از هنگ كنگ عبور می كند كه با عنایت به گذشت ۱۴ هفته از اعتراضات در این منطقه و گرفتن رنگ و بوی خشونت به خود، رشد تجاری چین را با كندی مواجه كرده است.
شاهنده تصریح كرد: چینی ها ظرف ۴۰ سال گذشته، توانسته اند ۸۵۰ میلیون نفر از شهروندان این كشور را از خط فقر مطلق نجات دهند اما هنوز ۱۶ میلیون نفر دیگر از شهروندان چینی در خط فقر مطلق به سر می برند. در این كشور درآمد سالانه كمتر از ۳۶۷ دلار بعنوان خط فقر مطلق تعریف شده است.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب