گزارش سیمان

نقل و انتقال واحدهای مسكن مهر قانونی می شود

نقل و انتقال واحدهای مسكن مهر قانونی می شود

به گزارش سیمان وزارت راه و شهرسازی به منظور پوشش هزینه اجرای طرح های زیربنایی و روبنایی مسكن مهر درخواست تعیین تعرفه نقل و انتقال این واحدها را به هیئت دولت عرضه كرده است.



به گزارش سیمان به نقل از مهر، یكی از اشكالات دارندگان مسكن مهر خصوصا در شهرهای پردیس و پرند، غیر قانونی بودن نقل و انتقال آن دسته از واحدهایی است كه فاقد قرارداد ۵ برگی شركت عمران شهرهای جدید است.
بر اساس بخشنامه ابلاغیه وزارت راه و شهرسازی كه در بهمن ماه ۱۳۹۲ به پیشنهاد عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی دولت دهم در هیئت دولت به تصویب رسیده بود، نقل و انتقال واحدهای مسكن مهر از جانب مالكان اعیانی آزاد شد.
متن مصوبه دولت در بهمن ۹۲ به این شرح است:
نقل و انتقال اعیان واحد مسكن مهر و عرصه و اعیان مسكن مهر ملكی كه دفترچه فروش اقساطی آن صادر گردیده است در صورت نداشتن بدهی معوق به بانك عامل و نداشتن بدهی معوق بابت اجاره زمین در اراضی دولتی بعد از تایید وزارت راه و شهرسازی و طبق شرایط زیر امكان پذیر است:
الف- در صورتیكه خریدار واجد شرایط مسكن مهر با فرم (ج) سبز باشد (پس از قرمز شدن فرم (ج) خریدار، نقل و انتقال انجام می شود)
ب- نقل و انتقال مسكن مهر بین دو مالك مسكن مهر
دلالان در كمین دارندگان مسكن مهر
با این حال همچنان در سال های گذشته بخش اعظم دارندگان واحدهای مسكن مهر كه خواستار فروش آن به متقاضیان بودند، با رفتن به مشاوران املاك مستقر در شهرهای جدید و بدون ثبت این نقل و انتقال در دفاتر كارگزاری شركت های عمران شهرهای جدید، مبادرت به خرید و فروش قولنامه ای و سپس ثبت آن در دفاتر اسناد رسمی می كردند كه مشكلاتی را برای خریداران دست دوم به بعد ایجاد می كرد همچون اینكه برخی اسناد موجود در شركت ها عمران شهرهای جدید، به نام مالك اول بود كه در اثر فوت یا مفقودی وی، خریداران دست های دوم به بعد نمی توانستند از مزایای قانونی نقل و انتقال این واحدها استفاده كنند.
پیشنهاد جدید وزارت راه و شهرسازی به هیئت دولت
اخیرا وزارت راه و شهرسازی بار دیگر پیشنهاد جدیدی به هیئت دولت اعلام نموده كه این وزارت خانه، هدف خود از پیشنهاد جدید را پاسخگویی به تقاضای مالكان مسكن مهر جهت نقل و انتقال واحد های خود، بهبود فضای كسب و كار، رونق بخشی به بازار مسكن، تامین باقی مانده سهم آورده متقاضیان از راه خریداران، پیشگیری از واسطه گری و شكل گیری پرونده های مختلف اختلافی میان طرفین معامله و واسطه ها در مراجع قضایی عنوان كرده است.
این پیشنهاد شامل تعیین تعرفه برای پوشش هزینه های نقل و انتقال واحدهای مسكونی مهر است كه به هیئت وزیران عرضه شده و الان در حال رسیدگی در كمیسیون اقتصاد هیئت دولت می باشد.
این وزارت خانه درخواست كرده است به سازمان ملی زمین و مسكن و شركت عمران شهرهای جدید اجازه داده شود در صورت درخواست مالكان اعیانی واحدهای مسكونی مهر (بیمه تمام و تمام شده فاقد سند تك برگی) در قراردادهای ۹۹ ساله اجاره ای، جهت نقل و انتقال واحدهای مسكونی مهر به خریداران، نسبت به تعیین و دریافت تعرفه نقل و انتقال متناسب با وضعیت هر شهر و با تشخیص و تایید هیئت مدیره های این دو دستگاه (شركت عمران شهرهای جدید و سازمان ملی زمین و مسكن) اقدام نمایند.
درآمد حاصل از نقل و انتقال واحدهای مسكونی مسكن مهر به حساب دستگاه ذی ربط نزد خزانه واریز و ۱۰۰ درصد درآمد حاصله صرف پوشش هزینه نقل و انتقال و اجرای طرح های زیربنایی و روبنایی مسكن مهر همان شهرها می گردد.
تصویب قانون صدور سند برای «عرصه» واحدهای مسكن مهر علاوه بر «اعیان»
این در حالی است بر مبنای مصوبه قانونی اصلاح قانون بودجه سال ۹۷ در مجلس و همینطور ادامه آن در قانون بودجه سال جاری، امكان واگذاری مالكیت اراضی (عرصه) مسكن مهر كه هم اكنون به صورت اجاره ۹۹ ساله در اختیار مالكان اعیانی این واحدهاست، وجود دارد و استقبال خوبی هم از انتقال اسناد عرصه از جانب مالكان اعیانی واحدهای مسكن مهر شده است.
درآمد حاصل از نقل و انتقال مسكن مهر صرف پروژه های همین طرح می شود
اما آن دسته از دارندگان واحدهای مسكن مهر كه هنوز نتوانسته اند برای عرصه و اراضی واحدهایشان، سند مالكیت دریافت نمایند، برای نقل و انتقال اعیانی این واحدها می بایست به شركت های عمران شهرهای جدید یا ادارات كل راه و شهرسازی استان ها رجوع كنند.
برای این منظور از طرفین یا یكی از دو طرف خریدار یا فروشنده مجموعا ۱ میلیون تومان دریافت می شود.
در پیشنهاد جدید وزارت راه و شهرسازی به هیئت دولت، مقرر است تعرفه ای كه بابت نقل و انتقالات واحدهای مسكن مهر اجاره ای ۹۹ ساله دریافت می شود، به تكمیل پروژه های باقی مانده اختصاص پیدا كند.
با این حساب به منابع وزارت راه و شهرسازی برای تكمیل پروژه های باقی مانده مسكن مهر، علاوه بر فروش اراضی و عرصه ها، منبع جدیدتری هم افزوده خواهد شد كه در تكمیل این پروژه ها به خصوص در شهرهای جدید استان تهران شامل پردیس و پرند مؤثر خواهد بود.
ضمن اینكه در صورت تصویب پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی كه می تواند همه دارندگان واحدهای مسكن مهر علاوه بر دارندگان قراردادهای ۵ برگی را هم شامل شود، هم مشكل برخی خریداران دست دوم به بعد را كه مشكلات حقوقی گوناگونی برای آنها بوجود آمده حل كند و هم دست دلالان و سفته بازانی كه مبادرت به خرید حواله ای و قولنامه ای تعداد زیاد واحد مسكن مهر در پردیس و پرند كرده اند و برای آنها ارزش افزوده مضاعفی ایجاد شده، قطع كند.
تشریح چگونگی خرید قانونی واحدهای مسكن مهر از جانب مقام مسئول در شركت عمران پردیس/ به دفاتر املاك رجوع نكنید
علی اصغر جاودان فر مدیر اجرایی مسكن مهر شركت عمران شهر جدید پردیس در گفتگو با خبرنگار مهر تصریح كرد: تمام نقل و انتقالات مسكن مهر در صورت داشتن برگه قرارداد ۵ برگی می توانند با حضور در كارگزاری شركت عمران شهر جدید پردیس مبادرت به ثبت نقل و انتقالات كنند.
وی اضافه كرد: برای نقل و انتقالات واحدهای مسكن مهر یك میلیون تومان از طرفین با توافق میان خودشان دریافت می شود.
این مقام مسئول در شركت عمران پردیس خاطرنشان كرد: متأسفانه علیرغم هشدارهای شركت عمران شهر جدید پردیس، مالكان واحدهای مسكن مهر به دفاتر مشاوران املاك و دفاتر اسناد رسمی برای نقل و انتقال این واحدها رجوع می كنند و این واحدها را به صورت قولنامه ای خرید و فروش می كنند. ما بارها به آنها اخطار داده ایم از این نوع خرید و فروش مسكن مهر اجتناب كنند.
وی خاطرنشان كرد: اگر خریداران واحدهای مسكن مهر، به كرگزاری های شركت عمران شهر جدید پردیس برای نقل و انتقال رجوع كنند، در تمام سامانه های موجود برای مسكن مهر، مشخصات خریدار جدید ثبت می شود ولی متأسفانه این مورد رعایت نمی گردد. بلكه با مبایعه نامه ای كه از دفتر مشاور املاك می گیرند، به دفتر اسناد رسمی مراجعه نموده و سند قولنامه ای می گیرند.
چگونه سندهای جعلی مسكن مهر را شناسایی كنیم؟
جاودان فر با اشاره به اینكه امكان جعل قرارداد ۵ برگی وجود ندارد، خاطرنشان كرد: اما قراردادهای تك برگی به راحتی قابل جعل بوده و پرونده های گوناگونی در شركت عمران شهر جدید پردیس داریم كه با جعل قراردادهای تك برگی، یك واحد را به چند نفر فروخته اند. فردی ۲۰۰ میلیون تومان پرداخت كرده و واحدی كه اصلا وجود خارجی ندارد را خریداری نموده است.
وی با اشاره به اینكه ۵ هزار واحد در مسكن مهر داریم كه هنوز مالكان آنها نیامده اند تحویل بگیرند، اظهار داشت: احتمال اینكه واحدهای مسكن مهر خالی، در دست دلالان باشد، زیاد است. اما آمار این واحدها را نداریم. چون رقم ۵ هزار واحد به تیرماه امسال اختصاص دارد.
مدیر اجرایی مسكن مهر شركت عمران پردیس تصریح كرد: كسانی كه تمایل به خرید واحدهای مسكن مهر دارند، باید به جد از خرید «امتیاز» مسكن مهر یا حتی واحدهایی كه دارای «صورت جلسه انتخاب واحد» است اجتناب كنند. چون جعل این اسناد بسیار زیاد است خریداران باید صرفا واحدهایی كه دارای قرارداد ۵ برگی است خریداری كنند. تا كنون گزارشی در خصوص جعل قراردادهای ۵ برگی امضا نشده است.
به گفته جاودان فر، قراردادهای ۵ برگی مسكن مهر میان ۳ طرف قرارداد شامل «شركت عمران شهر جدید پردیس بعنوان نماینده وزارت راه و شهرسازی»، «پیمانكار سازنده واحد» و» خریدار» امضا می شود. اما بعضی از دارندگان این واحدها مبادرت به خرید و فروش با استفاده از صورت جلسه های انتخاب واحد كرده اند كه امكان جعل در آن بسیار بالاست.

1398/07/10
16:05:44
5.0 / پنج
4263
تگهای خبر: اجاره , ارز , بازار , راه و شهرسازی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۱
سیمان سیمان