چگونگی اصلاح نظام یارانه ای در سلامت، كشاورزی و تولید

چگونگی اصلاح نظام یارانه ای در سلامت، كشاورزی و تولید

سیمان: دولت اصلاح نظام یارانه ای در سه بخش برنامه تحول سلامت، كشاورزی و تولید را در راس برنامه های خود برای كاراكردن هزینه های بودجه قرار داده است.



به گزارش سیمان به نقل از ایسنا، پس از دستور مقام معظم رهبری در ارتباط با اهمیت اجرای اصلاحات اقتصادی و چارچوب كلی ساختاری بودجه، سازمان برنامه و بودجه نیز طرحی را در ارتباط با این مساله تهیه و تدوین كرد كه در رأس آن كاهش وابستگی مستقیم بودجه به نفت وجود دارد.

طرح اصلاح ساختار بودجه اهدافی همچون تأمین منابع مختلف برای اداره كشور و كارایی كردن دولت، پشتیبانی از تولید و اشتغال و ایجاد ثبات در اقتصاد كلان و همین طور ارتقای عدالت و بهبود معیشتی عمومی را دنبال می كند.

در برنامه ای كه برای اصلاح بودجه پیش بینی شده چهار بخش مهم در دستور كار قرار دارد كه تقویت نهادی بودجه، هزینه كرد كارا، درآمدزایی پایدار و ثبات سازی اقتصاد كلان و توسعه پایدار آنرا تشكیل می دهد. كه در رأس برنامه های مربوط به كارا كردن هزینه های دولت اصلاح نظام یارانه ای قرار دارد كه خود چند بخش یارانه بیمه سلامت، كشاورزی و یارانه تولید را تشكیل می دهد كه در كنار آن اصلاح یارانه های نقدی نیز مورد توجه است.

برنامه پیش بینی شده برای اصلاح نظام یارانه ای بر این تاكید دارد كه افزایش ضریب به هدف خوردن یارانه های معیشتی و تولیدی به گروه های هدف منجر به بهبود كارایی سیاست های حمایتی دولت می شود و به توزیع عادلانه منابع آن خواهد انجامید. همین طور می تواند درجهت كاهش فشار بر بودجه دولت حركت كرده و از تبعات تورمی احتمالی جلوگیری كند. در عین حال كه بهبود الگوی مصرف و تولید را نیز به همراه خواهد داشت.

برنامه های اصلاح برنامه تحول سلامت

در اصلاح نظام یارانه ای طرح تحول سلامت مورد توجه قرار دارد. در این بخش به منظور ارتقای نظام های انگیزشی افراد در مواجه با طرح تحول سلامت و طراحی بودجه تراز برای تأمین مالی پایدار آن، كه تضمین كننده كاهش هزینه های اقشار مختلف و به خصوص طبقات محروم و نیز جلوگیری از استقراض مستقیم یا غیرمستقیم از بانك مركزی بوده و اثرات تورمی داشته باشد نیاز است تا سازوكار فعلی این طرح اصلاح گردد.

به اعتقاد تدوین كنندگان اصلاح ساختار با انجام این اصلاحات ایفای تعهدات دولت به پزشكان، شركت های بیمه، بیمارستان ها، شركت های دارویی و تجهیزات پزشكی تضمین می شود و فرآیندهای خدمات درمانی و بهداشتی به صورت كارآمدتری اجرا خواهد شد.

بر این اساس برنامه پیش بینی شده در امتداد اصلاح یارانه طرح تحول سلامت در سه بخش قابل بررسی است؛ طرح تحول سلامت از منظر نحوه ی انتخاب مشمولین و پوشش خدمات درمانی مورد بازبینی قرار بگیرد، نحوه تأمین مالی آن اصلاح گردد و همین طور سازوكار تخصیص ارز یارانه ای دارو و تجهیزات پزشكی مورد بازبینی قرار بگیرد.

كاهش مداخلات و منابع دولت در كشاورزی

اما در بخش دیگر یارانه كشاورزی مورد توجه است و تاكید شده كه حصول اطمینان از عدم استفاده بی رویه مواردی نظیر كودها، سموم، افزایش بهره وری و كاهش رانت های توزیع شده در طول زنجیره تولید، جلوگیری از تخریب محیط زیست و منابع آبی و افزایش انگیزه كشاورزان برای صادرات بعضی از محصولات از مزایای افزایش كارایی سیاست های یارانه ای دولت در بخش كشاورزی است.

بنابراین برای ساماندهی یارانه های بخش كشاورزی برنامه به این صورت تدوین شده كه اولاً فشار بر بودجه دولت و كسری ناشی از آن كم شود و در مرحله ی دوم با كاهش مداخلات دولت در قیمت نهاده ها و محصولات كشاورزی زمینه های سو مصرف و كاهش انگیزه تولید كننده رفع گردد و اگر كالایی با قیمت های تعادلی توان رقابت با مشابه خارجی را دارند، امكان صادرات آن نیز فراهم گردد.

همچنین كارایی در تولید كالا و تأمین نیازهای حداقلی برای عموم مردم در اصلاح یارانه كشاورزی مورد توجه است.

اصلاح نظام یارانه تولید

بخش دیگر یارانه هایی كه حالا در دستور كار برای اصلاح قرار دارد، یارانه تولید است كه با هدف جلوگیری از رفتار نامناسب تولید كنندگان و هدر رفت منابع و فشار بر شبكه بانكی نیاز است تا كارایی یارانه های تخصیص داده شده به بخش های تولیدی بهبود پیدا كند و برنامه ای تدارك دیده شود كه بتواند سه سوژه اصلی را تضمین كند.

اول این كه یارانه بجای بخش تولید به مصرف كنندگان اعطا شود تا برمبنای نیاز واقعی خود و نیز كیفیت مطلوب تولید كنندگان در یك فضای رقابتی انتخاب كنند و به عبارتی علمی تر برنده را مصرف كننده انتخاب نماید نه دولت از طرف دیگر كمترین اختلال را در انگیزه بنگاه ها و بانك ها به وجود آورده و از ایجاد بار مالی دولت و بانك ها اجتناب شود.




1398/03/21
14:19:26
5.0 / پنج
4262
تگهای خبر: ارز , بنگاه , تولید , خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۳
سیمان سیمان