میررضوی:

صادرات گوجه فرنگی نوعی خام فروشی است

صادرات گوجه فرنگی نوعی خام فروشی است

به گزارش سیمان دبیر سندیكای صنایع كنسرو ایران با اشاره به اینكه سود ناشی از صادرات گوجه فرنگی به كشاورزان نمی رسد اظهار داشت كه صادرات گوجه فرنگی، نوعی خام فروشی به حساب می آید.


سید مهدی میررضوی در گفتگو با ایسنا، با اشاره به اینكه می توانیم با تبدیل گوجه فرنگی به رب گوجه فرنگی ارزش افزوده ایجاد نماییم اضافه كرد: اگر قصد ما پشتیبانی از كشاورز است سود اصلی از صادرات گوجه فرنگی به كشاورزان نمی رسد بلكه واسطه ها از آن بهره می برند.
به قول دبیر سندیكای صنایع كنسرو ایران، افرادی گوجه فرنگی را كیلویی ۲، ۵۰۰ تومان از مزارع می خرند و چند تریلی از این دفعه را در مرزها می فروشند و برای هر كیلو یك دلار دریافت می كنند.
میررضوی در پاسخ به اینكه آیا صادرات گوجه فرنگی امسال هم امكان دارد همچون سال قبل منجر به جهش قیمت این محصول و سایر مشتقات آن شود یا خیر، اظهار داشت: با عنایت به اینكه امسال كشت گوجه زیاد بوده و از سوی دیگر هنوز زمان اوج برداشت گوجه نرسیده، انتظار می رود شاهد اتفاقاتی كه پارسال رخ داد نباشیم.
به گزارش سیمان به نقل از ایسنا، قیمت گوجه فرنگی از اواسط شهریور ماه سال قبل سیر صعودی یافت و فروشندگان؛ علت آنرا صادرات بی رویه عنوان كردند به صورتی كه در ایام اول مهر ماه سال قبل قیمت این محصول با بیشتر از ۴۰ درصد افزایش نسبت به ماه قبلش به حدود ۷، ۰۰۰ تومان رسید و در نهایت وزارت صنعت معدن و تجارت در بخشنامه ای، اوایل مهر سال قبل صادرات گوجه فرنگی به استثنای گوجه های گلخانه ای را ممنوع كرد كه این ممنوعیت در فصل زمستان این سال برداشته شد.
در این میان، افزایش قیمت گوجه فرنگی در هزینه تمام شده كارخانه های تولید رب گوجه تأثیر گذاشت و قیمت این محصول هم بیشتر از دو برابر افزایش یافت كه افزایش قیمت با در آسان بازشو و با در معمولی رب گوجه فرنگی هم از علل آن اعلام گردید.



1398/02/26
15:47:02
5.0 / پنج
4176
تگهای خبر: ارز , ایران , تجارت , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۲
سیمان سیمان