دبیر انجمن شركت های هواپیمایی خبر داد

كاهش ۵۰ درصدی سفرهای خارجی در نوروز ۹۸

كاهش ۵۰ درصدی سفرهای خارجی در نوروز ۹۸

به گزارش سیمان دبیر انجمن شركت های هواپیمایی، از كاهش ۲۰ درصدی پروازهای داخلی و ۵۰ درصدی پروازهای خارجی در تعطیلات نوروز امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل اطلاع داد.



به گزارش سیمان به نقل از اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی تهران، مقصود اسعدی سامانی تصریح كرد: در تعطیلات نوروز با عنایت به شرایط اقتصادی مردم و بروز بحران سیل، با كاهش قابل توجه تعداد مسافر و پرواز رو به رو شدیم؛ به نحوی كه تعداد پروازهای داخلی در تعطیلات سال نو ۲۰ درصد و پروازهای خارجی ۵۰ درصد كاهش پیدا كرد.
وی اضافه كرد: بحران سیل و اخطار درباره عدم سفر به استان های سیل زده و سیل خیز از میانه تعطیلات، به لغو خیلی از سفرهای هوایی انجامید. بر مبنای مقررات اگر مسافر به هر دلیلی از سفر منصرف شود، باید به شركت های هواپیمایی جریمه بپردازد اما با همراهی این شركت ها در تعطیلات با مردم، همه مبلغ بلیت به خریداران بازگشت داده شد و جریمه نقدی دریافت نشد. بروز این مشكل از پنجم تا نهم فروردین ماه زیان قابل توجهی را برای شركت های هواپیمایی به بار آورد كه همان خسارت سیل برای شركت های هواپیمایی است.
اسعدی سامانی اظهار داشت: نرخ بلیت پروازها در تعطیلات نوروز افزایش نیافت و بلیت ها بر مبنای دامنه نرخ تعیین شده در آذرماه ۹۷ فروخته شد. سعی كردیم با تقویت نظارت جلوی بروز تخلف درباره قیمت را بگیریم و خوشبختانه جز تخلف بعضی واسطه ها، همه شركت های هواپیمایی در همراهی با مردم و سیاست های دولت نرخ بلیت را افزایش ندادند. در آغاز تعطیلات به صورت محدود شاهد خرید بلیت از سایت های غیرمجاز بودیم اما در ادامه با اطلاع رسانی و تاكید بیشتر بر استفاده از لینك اعتبارسنجی كه در سایت انجمن شركت های هواپیمایی بوجود آمده بود، تخلفی ثبت نشده است.
ارز نیمایی با تأخیر به ایرلاین ها داده می شود
وی با اشاره به تلاش شركت های هواپیمایی به ادامه فعالیت در این صنعت با وجود فشار تحریم ها و مشكلات تأمین ارز، افزود: فشار تحریم دسترسی به قطعات هواپیما را محدود كرده و ارز نیمایی هم با سرعت لازم در اختیار شركت های هواپیمایی قرار نمی گیرد.
قیمت بلیت با هزینه اداره ایرلاین ها سر به سر است
دبیر انجمن شركت های هواپیمایی تاكید كرد: با عنایت به آزادسازی نرخ، شركت ها قیمت بلیت را سر به سر تعیین می كنند تا مسافران را از دست ندهند اما این انتظار از دولت وجود دارد كه محدودیت ها و تكلیفی كردن نرخ برای شركت های هواپیمایی را به صورت كلی كنار بگذارد. بر مبنای قانون برنامه پنجم توسعه و مصوبه شورای عالی هواپیمایی، آزادسازی نرخ از سیاست هایی است كه به خدمات مناسب و پایداری آن می انجامد چراكه سركوب نرخ، هم به ضرر بخش خصوصی فعال در این صنعت و هم به ضرر مسافران است.
هزینه هر ساعت - صندلی پرواز، ۵۰ دلار
وی تصریح كرد: حالا هزینه تمام شده هر ساعت صندلی برای شركت های هواپیمایی ۴۵ تا ۵۰ دلار است و تلاش شركت ها این است كه خدمات را در همین بازه قیمت به مسافران ارائه نمایند. تغییر قیمت باتوجه به شناور بودن نرخ ارز یا در زمان هایی كه تردد كمتر است روشی است كه همه شركت های هواپیمایی دنیا بر مبنای آن عمل می كنند.
اسعدی سامانی اضافه كرد: مكلف كردن شركت های هواپیمایی به اعمال نرخ های ثابت به ضرر مصرف كننده و سرمایه گذاران در این صنعت است و این در شرایطی است كه اگر دولت تعیین نرخ را به مكانیسم عرضه و تقاضا در بازار این صنعت واگذار كند، علاوه بر منافع شركت ها منافع مصرف كنندگان هم تأمین می شود و امكان استفاده اقشار كم درآمد از خدمات شركت های هواپیمایی رشد می كند. برای مثال قیمت امروز بلیت تهران- مشهد ۱۵۰ هزار تومان است در حالیكه هزینه تمام شده عرضه این پرواز برای شركت های هواپیمایی ۶۰۰ هزار تومان است.
اشتغال كاركنان صنعت هوانوردی در خطر است
وی با اشاره به در خطر بودن اشتغال كاركنان شركت های هواپیمایی یا در رابطه با صنعت هوانوردی، تصریح كرد: تلاش شركت های هواپیمایی این است كه فشارهای اقتصادی را به نیروی انسانی منتقل نكنند اما تعدیل نیرو پیامد ضمنی كاهش پرواز و به دنبال آن كاهش درآمد شركتها است. اگر دولت از نرخ گذاری دست برندارد، اشتغال ۳۰ هزار نفر كه به صورت مستقیم در شركت های هواپیمایی فعالیت می نمایند به خطر می افتد و این آمار غیر از افرادی است كه معاش آنها به صورت غیرمستقیم به این بخش بستگی دارد.

1398/01/20
15:17:01
5.0 / پنج
4225
تگهای خبر: ارز , بازار , بازرگانی , بخش خصوصی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
سیمان سیمان